گلایه مادر یک دانش‌آموز حافظ قرآن از آموزش و پرورش قم / دریغ از یک تماس ناقابل
کد خبر: 3979878
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
در گفت‌وگو با ایکنا؛

گلایه مادر یک دانش‌آموز حافظ قرآن از آموزش و پرورش قم / دریغ از یک تماس ناقابل

مادر یک دانش‌آموز ۱۳ ساله و حافظ قرآن با گلایه از عدم حمایت آموزش و پرورش قم از دانش‌آموزان‌ قرآنی، گفت: دخترم در مسابقات حفظ قرآن کریم دانش‌آموزان در رشته حفظ ۵ جزء رتبه اول را کسب کرد، اما دریغ از یک تماس ناقابل از سوی مدیران آموزش و پرورش استان و حتی مدیران مدرسه‌اش برای عرض تبریک و قدردانی از او.

دریغ از تماس ناقابل از یک مسئول!«دخترم در مسابقات ناحیه‌ای قرآن آموزش و پرورش استان قم، در رشته حفظ ۵ جزء رتبه اول را کسب کرد، اما دریغ از یک تماس ناقابل از سوی مدیران آموزش و پرورش استان و حتی مدیران مدرسه‌اش برای عرض تبریک و قدردانی از زهرا.

من و زهرا انتظار جوایز نقدی و مالی نداریم، اما حمایت‌های معنوی را نیز از زهرا دریغ کردند؛ همین امر انگیزه و رغبت زهرا را در یک سال اخیر نسبت به فعالیت‌های قرآنی کاهش داده است.»

این بخشی از سخنان مادر یک دانش‌آموز حافظ 15 جزء قرآن است که روز و شب‌های بسیاری را عاشقانه آیات قرآن را زمزمه کرده‌ است تا فرزندش آن‌ها را از بر کند، اما وقفه چندوقته دخترش برای حفظ قرآن کریم او را نگران کرده است و گلایه‌هایی از بی‌توجهی مسئولان آموزش و پرورش به دانش‌آموزان قرآنی دارد.

زهره موحدی مادر زهرا مطیع‌فرد، دانش‌آموز ۱۳ ساله و حافظ 15 جزء قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از قم از روش‌های یادگیری و آموزش حفظ قرآن کریم به فرزندش، آثار و برکات مأنوس شدن زهرا با قرآن در زندگی آن‌ها و بی‌مهری و بی‌توجهی مسئولان و مدیران آموزش و پرورش و رسانه‌ها نسبت به دانش‌آموزان قرآنی سخن گفت.

ایکنا ـ زهرا چگونه به حفظ قرآن کریم علاقه‌مند شد؟

زمانی که زهرا چهار ساله بود، به جای اینکه او را در مهد کودک ثبت نام کنم، در مهد قرآن کریم که با زبان اشاره به کودکان آموزش می‌دادند، ثبت نام کردم. زهرا در آن سن کم، آن‌چنان علاقه و اشتیاقی به حفظ قرآن کریم نشان داد که حتی بیش از حد انتظار من بود؛ با وجود اینکه من گمان می‌کردم شاید پوشش مقنعه و حجاب برای یک دختر چهار ساله که به ناچار در مهد قرآن کریم باید آن را رعایت می‌کرد، سخت و طاقت‌فرساست، زهرا علی‌رغم اینکه برای داشتن حجاب کامل تا حدودی ناراحت بود، اما به‌خاطر حفظ قرآن کریم و علاقه‌اش به این حوزه این مسیر را ادامه داد و این علاقه آن‌چنان در زهرا مؤثر واقع شد که او را به حجاب علاقه‌مند کرد.

در مهد قرآن در آغاز کار، یادگیری قرآن کریم همراه با ایما و اشاره بود و سپس به مدت دو سال روخوانی و روان‌خوانی و در نهایت قواعد را آموزش دادند و از سه سال گذشته تاکنون حفظ قرآن کریم را آغاز کرده‌اند.

برای تمرین و تثبیت آیات در ذهن زهرا نیز از از روش‌هایی مانند بازی‌های کودکانه روزی یک صفحه از قرآن را تمرین می‌کردیم.

ایکنا ـ حفظ قرآن کریم چه تأثیری بر زندگی زهرا و شما گذاشت؟

تأثیر بسیار خوبی داشت و احساس می‌کنم از آغاز حفظ قرآن کریم زهرا، خیر و برکت بسیاری در زندگی من و پدرش جاری شد.

گاهی اوقات که در زندگی‌ام گره و مشکلی اتفاق می‌افتد، به نیت برطرف شدن آن گرفتاری، بیشتر از روزهای گذشته برای تکرار و تثبیت حفظ قرآن در ذهن زهرا وقت می‌گذارم و تأثیر آن را حقیقتا در زندگی‌ام مشاهده کردم؛ اینکه می‌گویند قرآن نور است را با تمام وجود درک کردم.

ایکنا ـ از کاهش میل و رغبت زهرا نسبت به تکرار و تمرین حفظ آیات قرآن در یک سال اخیر اشاره کردید، چه عواملی در این موضوع تأثیرگذار بود؟

متأسفانه جامعه، مسئولان و رسانه‌ها به حافظان و قاریان قرآن کریم کمتر بها می‌دهند، برای مثال اگر کودکی در عرصه موسیقی استعداد داشته باشد و در این زمینه استعدادیابی شده و در جشنواره‌های مختلف شرکت کند، از سوی مدیران و مسئولان از او تقدیر به‌عمل می‌آید و کانون توجه اطرافیان و صداوسیما می‌شود، اما دانش‌آموزانی که در عرصه قرآنی ورود پیدا می‌کنند برای رسیدن به مراتب بالاتر و دستیابی به موفقیت‌های بیشتر در طول مسیر آن‌گونه که شایسته و شأن قرآن کریم است از آن‌ها تقدیر و تشکر به عمل نمی‌آید چه بسا این قدردانی هرچند ساده از سوی مدیران و مسئولان مربوطه سبب ایجاد انگیزه و اشتیاق برای دانش‌آموز شود و او با قدرت، توان و علاقه بیشتری در این مسیر قدم بردارد.

سال‌های گذشته که هنوز کرونا شایع نبود، زهرا در مسابقات حفظ قرآن کریم دانش‌آموزان در ناحیه، در رشته حفظ ۵ جزء رتبه اول را کسب کرد، اما دریغ از یک تماس ناقابل از سوی مدیران آموزش و پرورش استان و حتی مدیران مدرسه‌اش برای عرض تبریک و قدردانی از زهرا. من و زهرا انتظار جوایز نقدی و مالی نداریم اما حمایت‌های معنوی را نیز از زهرا دریغ کردند؛ همین امر انگیزه و رغبت زهرا را در یک سال اخیر به فعالیت‌های قرآنی کاهش داده است.

این مسئله تنها در مورد دختر من اتفاق نیفتاده است و بسیاری از دوستان او که در رشته‌های مختلف در ناحیه رتبه‌های برتر کسب کردند مورد بی‌مهری قرار گرفتند؛ در حق همه این بچه‌ها که با قرآن کریم مأنوس هستند، اجحاف شده است.

در وضعیت کرونایی نیز، آزمون مسابقات قرآن کریم ناحیه به‌صورت مجازی انجام شد، یکی از دوستان زهرا در این مسابقات شرکت کرد و فارغ از اینکه پس از کسب رتبه و مقام در رشته حفظ قرآن کریم، از او تقدیر نکردند، برای شرکت در مسابقه نیز خود دانش‌آموز باید تماس می‌گرفت و به سؤالات پاسخ می‌داد، آیا نحوه برگزاری آزمون به این شکل، صحیح است؟

متأسفانه با شیوع کرونا و تعطیلی کلاس‌های قرآن، انگیزه و اشتیاق زهرا نیز برای حفظ قرآن کریم کاهش پیدا کرد، زیرا علی‌رغم پیگیری‌های من و تماس‌های مکرر با استاد قرآنی زهرا اما موفق به حضور در کلاس‌های مجازی نشد و توقف کوتاهی در مسیر یادگیری و حفظ قرآن کریم او اتفاق افتاد.

حضور در کلاس و حفظ قرآن کریم به‌صورت دسته جمعی برای او فضای رقابتی و هیجان‌انگیز ایجاد کرد که با تعطیلی کلاس‌ها این هیجان از بین رفت و به ندرت برای تکرار و تمرین و تثبیت آیه در منزل وقت می‌گذاشت.

ایکنا ـ اگر صحبتی با معلمان مدارس یا مسئولین آموزش و پرورش قم دارید، بفرمایید.

بدیهی است اگر کسانی که در مسیر آموزش و یادگیری قرآن کریم قرار گرفتند مورد توجه قرار بگیرند، با انگیزه و میل و رغبت بیشتری در این مسیر قدم برمی‌دارند و سبب ایجاد انگیزه در سایر افراد نیز می‌شود.

در یکی از مسابقات قرآن دانش‌آموزی که زهرا موفق به کسب رتبه اول شده بود، مدیر مدرسه‌اش با هزینه شخصی خود برای او هدیه خرید و در جمع دانش‌آموزان او را تشویق کرد همین مسئله علاوه بر روحیه‌بخشی به زهرا، سبب ایجاد انگیزه در سایر دانش‌آموزان برای حفظ قرآن کریم شد.

در این سال‌های اخیر معلمان و مدیران مدرسه زهرا بسیار با او همراهی و همدلی می‌کردند و در ایام آزمون و مسابقات قرآنی، با انبوه و حجم درس و امتحانات مدارس او را تحت فشار قرار ندادند و همراه بودند، همچنین از هزینه شخصی خود برای کسانی که در مسابقات قرآنی رتبه می‌آوردند، جایزه تهیه کرده و سرکلاس آن‌ها را تشویق کردند اما متأسفانه از آموزش و پرورش هیچ پشتیبانی و حمایت معنوی ندیدیم.

اما این دختر شیرین زبان در کنار درس و حفظ قرآن کریم دستی بر هنر قالی‌‌بافی نیز دارد؛ این موضوع را زمانی متوجه شدم که در حال آماده شدن برای رفتن به کلاس قالی‌بافی بود؛ برآن شدیم تا چند کلمه‌ای با او صحبت کنیم:

ایکنا ـ از چرایی علاقه‌مندی خود به حفظ قرآن کریم برایمان بگویید و دوست دارید تا کی این مسیر را ادامه دهید؟

از بچگی خودم به حفظ قرآن کریم علاقه داشتم و مادرم مرا تشویق کرد و در کلاس حفظ قرآن کریم ثبت نام کردم، استاد فراهانی اولین مربی قرآن من بود البته من دو تا برادر دارم اما حافظ قران نیستند در خانواده‌ام فقط من حافظ قرآن هستم.

تا الان ۱۵ جزء از قرآن کریم را حفظ کردم، اما دوست دارم ۳۰ جزء قرآن کریم را حفظ کنم البته دوست داشتم تا امسال حافظ کل قرآن می‌شدم اما از زمانی که کرونا آمد و کلاس‌های قرآن مجازی شد من نتوانستم در آن شرکت کنم زیرا از برگزاری کلاس‌های مجازی اطلاعی نداشتم و زمانی که متوجه شدم با استاد قرآنی‌ام تماس گرفتم برای حضور در کلاس اما پاسخگو نبود. خانم علیرضالو یکی دیگر از اساتید قرآنی‌ام هست که نزد او آموزش دیده‌ام.

خبرگزاری ایکنا از قم این گلایه را با مسئولان آموزش و پروش استان قم مطرح کرده و به‌زودی سخنان رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان قم در گفت‌وگو با ایکنا منتشر می‌شود. 

گفت‌وگو از محدثه نعیمی فرد

انتهای پیام
captcha