ظهورشناسی و تخلف‌ناپذیری از منظر امام رضا(ع)
کد خبر: 3979337
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲

ظهورشناسی و تخلف‌ناپذیری از منظر امام رضا(ع)

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تبیین مسئله ظهورشناسی و تخلف‌ناپذیری از منظر امام رضا(ع) پرداخت و گفت: حکومت امام زمان(عج) در امتداد اهداف و رسالت‌های انبیای الهی شکل می‌گیرد.

ظهور شناسی و تخلف ناپذیری آن از منظر امام رضا(ع)به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین الهی‌نژاد، رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی طی گفت‌‎وگویی به تبیین مسئله ظهورشناسی از منظر امام رضا(ع) پرداخت و گفت: بدون ترديد انديشه مهدويت از جمله انديشه‌های اصيل و ناب اسلامی است که در اسلام و در ميان آموزه‌های اسلامی جايگاه مهم و خطيری دارد.

وی ادامه داد: در اثبات جايگاه و شأن مهدويت همين بس که آيات بی‌شماری در قرآن به‌عنوان آيات تفسيرگر و همچنين روايات بی‌شماری در کتاب‌های حديثی به‌عنوان روايات آينده‌نگر اسلامی به تبيين و تفسير مهدويت و آموزه‌های آن پرداخته‌اند. 

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: در ميان حضرات معصومين(ع) هر کدام به جهت موقعيت زمانی خاص و بر اساس مسئوليت‌های که بر عهده داشته‌اند، و نيز با فراهم بودن زمينه‌ها و بسترهای لازم از تبيين و تشريح موضوع ظهور و زمینه‌سازی ظهور و بيان ويژگی‌ها و شاخصه‌های آن دريغ نورزيده‌اند.

تخلف‌ناپذیری ظهور امام زمان(عج) از دیدگاه امام رضا(ع)

وی مسئله تخلف‌ناپذيری ظهور امام زمان(عج) را از دیدگاه امام رضا(ع) مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: امام رضا(ع) در روایتی از قول پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «لَا تَذْهَبُ الدُّنْيَا حَتَّى يَقُومَ بِأَمْرِ أُمَّتِي رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ يَمْلَأُهَا عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْرا؛ دنيا به پايان نمی‌رسد تا مردى از فرزندان حسين(ع) قيام كند و آن را از عدالت پر سازد چنان كه از جور و ستم پر شده است.»

حجت‌الاسلام الهی‌نژاد ادامه داد: در روايت بالا در واقع قطعيت و حتميت ظهور برداشت می‌شود و امثال اين روايت در مجموعه روايات ما، که به نحوی دلالت بر قطعيت رخداد ظهور دارند بسيار هستند.

وی بیان کرد: همچنین امام رضا(ع) از اميرمؤمنان علی(ع) روايت می‌کند که رسول گرامی اسلام(ص) فرمودند «لا تَقومُ السّاعَةُ حَتّى‏ يَقومَ قائِمٌ لِلَحقِّ مِنّا، وذلِكَ حينَ يَأذَنُ اللَّهُ عز وجل لَهُ، ومَن تَبِعَهُ نَجا ومَن تَخَلَّفَ عَنهُ هَلَكَ. اللَّهَ اللَّهَ عِبادَ اللَّهِ، فَأتوهُ ولَو عَلَى الثَّلجِ، فَإِنَّهُ خَليفَةُ اللَّهِ عز وجل وخَليفَتی؛ قيامت برپا نمی‌شود تا آنگاه كه قائم ما قيام كند، و اين در هنگامى است كه خداوند به او اذن ظهور بدهد، هر كس از او پيروى كند رستگار می‌گردد و هر كس او را ترک گويد هلاک می‌‏شود؛ اى بندگان خدا از خداوند بترسيد او را يارى كنيد و دعوت وى را لبيک بگویيد و لو از آسمان برف بيايد، او جانشين خداوند و جانشين من در روى زمين می‌باشد.»

حکومت امام زمان(عج) در امتداد اهداف و رسالت‌های انبیای الهی شکل می‌گیرد 

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه امام زمان(ع) از دیدگاه امام رضا(ع) با میراث انبیای الهی ظهور می‌کنند، گفت: از جمله کارهای مهم و خرق عادتی که امام زمان(ع) در دوران ظهور انجام می‌دهد و بيشتر در قالب اعجاز می‌گنجد، به همراه آوردن مواريث انبيا(ع) است، چنان‌ که امام رضا(ع) می‌فرمايند: «يَكُونُ مَعَهُ عَصَا مُوسَى(ع) وَ خَاتَمُ سُلَيْمَانَ(ع)؛ عصاى موسى(ع) و انگشتر سليمان(ع) همراه او(امام زمان(عج)) است.»

وی تصریح کرد: توجيهی که برای اين کار مهم و تأثيرگذار می‌توان داشت اين است که وقتی که امام زمان(عج) با ظهور و قيام خويش و نيز با تشکيل حکومت جهانی (که در واقع کاری منحصر به‌فرد است) در پی اجرای تعاليم و آموزه‌های انبيا(ع) در جامعه بوده و در صدد پياده‌سازی اهداف و رسالات آنهاست، می‌طلبد که همه اعجاز و مواريث گذشتگان را برای تحقق و اجرای منويات انبيا(ع) به همراه داشته باشد.

انتهای پیام
captcha