سیره امام رضا(ع) بر مدارا و سازش بود/ عدم تندخویی و بی‌احترامی در مناظرات ایشان
کد خبر: 3977496
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

سیره امام رضا(ع) بر مدارا و سازش بود/ عدم تندخویی و بی‌احترامی در مناظرات ایشان

عضو هیئت‌علمی گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مدارا و تحمل را یکی از رفتارهای اجتماعی امام رضا(ع) معرفی کرد و گفت: یکی از مصادیق مدارا کردن این امام بزرگوار، سازش کردن ایشان در مناظرات علمی بوده و در مناظرات ایشان هیچ‌گاه تندگویی، خشونت و بی‌احترامی نبوده است.

سیره امام رضا(ع) بر مدارا و سازش بود/ عدم تندخویی و بی‌احترامی در مناظرات ایشانبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم خانجانی ظهر دوشنبه 24 خرداد ماه در سلسله نشست‌های پنجمین همایش علمی امام رضا(ع)، آموزه‌ها و کارکردها با عنوان «مستندات و بنیادهای سیره اجتماعی امام رضا(ع)» که به صورت مجازی و به مناسبت ایام دهه کرامت برگزار شد، اظهار کرد: سیره امام رضا(ع) به معنای نوع رفتار و کیفیت کردار این امام بزرگوار در عرصه‌های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه ائمه معصومین(ع) رفتار و کردار خود را مستند به قاعده و بنیاد می‌کنند، افزود: در سیره، مسائلی مدنظر است که به‌نوعی از دایره فردی خارج می‌شود البته ممکن است برخی از این موارد با یکدیگر هم‌پوشانی داشته باشند.

عضو هیئت‌علمی گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یکی از بهترین رفتارهای اجتماعی امام رضا(ع) را احترام به دیگران و نوع‌دوستی دانست و افزود: این رفتار اجتماعی در موارد متعددی از امام رضا(ع) ظاهر شده است و در تاریخ و سیره این امام به‌خوبی نمایان است.

وی بیان کرد: به امام رضا(ع) عرضه داشتند که خواهر مسیحی‌ام اموالی داشته که برای صرف این اموال جهت کمک به نیازمندان وصیت کرده است، اما ما می‌خواهیم این اموال را به فقرا و نیازمندان مسلمان اختصاص دهیم که امام فرمودند وصیت ایشان را به اصل عمل کنید.

خانجانی گفت: بخشش و انفاق در سیره اهل‌بیت(ع) از جمله امام رضا(ع) مشهود است و اصل و اساس زندگی اجتماعی ایشان بر این اساس بوده است.

وی ابراز کرد: مشورت یکی دیگر از رفتارهای اجتماعی امام رضا(ع) بود که از محدوده فردی عبور کرده و به اجتماع می‌رسد و ایشان در اداره امور با افراد مختلف حتی خادمین خود مشورت می‌کردند.

عضو هیئت‌علمی گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مدارا و تحمل را از دیگر رفتارهای اجتماعی امام رضا(ع) دانست و افزود: این رفتار اجتماعی در عرصه خانواده و اجتماع می‌تواند مصداق پیدا کند.

وی ادامه داد: یکی از مصادیق مدارا کردن این امام بزرگوار، سازش کردن ایشان در مناظرات علمی بوده و در مناظرات ایشان هیچ‌گاه تندگویی، خشونت و بی‌احترامی نبوده است.

خانجانی بیان کرد: این ویژگی امام رضا(ع) نشان داد که اگر می‌خواهید افرادی که در مقابل شما قرار دارند را ارشاد کنید راه‌حل آن تحمل حرف مخالف و مدارا و سازش و نرمش است.

انتهای پیام
captcha