مناظره را به منازعه بدل نکنیم + صوت
کد خبر: 3975950
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
آیت‌الله غرویان در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد؛

مناظره را به منازعه بدل نکنیم + صوت

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه با اشاره به اینکه اگر مناظرات تبدیل به یک میدان جنگ و منازعه شود تأثیر منفی بر مردم می‌گذارد، گفت: مردم باید در این مناظرات امیدوار به آینده و مشارکت در سیاست و انتخابات شوند، اگر اخلاقیات رعایت نشود مردم مأیوس می‌شوند و مشارکت آن‌ها ضعیف می‌شود پس باید برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات مسائل اخلاقی رعایت شود تا مردم انگیزه رأی دادن داشته باشند.

از جنگ و منازعه در مناظرات تا مأیوس شدن مردم به دلیل عدم رعایت اخلاقبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از قم در ارتباط با رعایت اخلاق در مناظرات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: کاندیداها باید توجه داشته باشند که سیاست در جهت اخلاق باشد و اخلاق حاکم بر سیاست باشد درست است که احکام عقل عملی تدبیر منزل، سیاست مُدُن و اخلاق است و همه این‌ها باید در جهت تقرب به خداوند و کمال نهایی انسان که کمال اخلاقی است جهت‌دهی شود، بنابراین مناظرات به‌گونه‌ای نباشد که در ذهن مردم چنین نشان داده شود که اخلاق فدای سیاست می‌شود.

وی ادامه داد: کاندیداهای ریاست جمهوری باید بدانند این مقامات دنیوی موقت و زودگذر است اما آثار و پیامدهای اخلاقی این مناظرات در ذهن مردم پایدار است و در پرونده اعمال خود کاندیداها ثبت می‌شود و در حافظه تاریخ می‌ماند؛ بنابراین مطالبی که بیان می‌شود به‌گونه‌ای باشد که پرونده نامناسبی را برای رفتار و اخلاق کاندیداها در ذهن مردم تشکیل ندهد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مردم باید در این مناظرات امیدوار به آینده و مشارکت در سیاست انتخابات شوند، افزود: اگر اخلاقیات رعایت نشود مردم مأیوس می‌شوند و مشارکت آن‌ها ضعیف می‌شود پس باید برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات مسائل اخلاقی رعایت شود تا جاذبه داشته باشد و مردم انگیزه رأی دادن داشته باشند.

وی بیان کرد: مناظرات برای این است که مردم بتوانند برنامه‌های کاندیداها را بشناسند، با هم مقایسه کرده و بعد انتخاب کنند و اگر این مناظرات تبدیل به یک میدان جنگ و تبدیل به منازعه شود تأثیر منفی در مردم می‌گذارد و مردم توقع دارند هر یک از کاندیداها برنامه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی خودشان را ارائه دهند و از آن دفاع و تبیین کنند.

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه اظهار کرد: جو حاکم بر مناظره نباید به جنگ و جدال تبدیل شود، چراکه این فضای جدال به درون اجتماع سرریز می‌شود و مقام معظم رهبری نیز فرمودند: باید مسائل اخلاقی رعایت شود تا آنچه که به درون جامعه سر‌ ریز می‌شود فضائل و محاسن اخلاقی باشد.

رعایت اخلاق و ادب در رأس مناظرات باشد

غرویان تصریح کرد: در مناظره اول کاندیداهای ریاست جمهوری که مردم در صدا و سیما مشاهده کردند متأسفانه توهین، تحقیر، تهدید، تخفیف و امثال این رذایل زیاد دیده شد و متأسفانه اثرات سویی در روحیه مردم و نگاه مردم در کاندیداها دارد و امیدواریم در مناظرات بعدی شاهد این مسائل نباشیم.

وی افزود: مسائل اخلاقی و رعایت ادب و احترام افراد کاندیدا نسبت به یکدیگر  باید در رأس همه مسائل باشد تا مردم با روحیه خوب و با انگیزه در انتخابات شرکت کنند. مردم باید در همین مناظرات احساس کنند که رئیس جمهور در خدمت مردم است و برای مردم خدمت می‌کند و به فکر منافع گروهی و شخصی نباشد و این باید در مناظرات احساس شود.

غرویان ادامه داد: کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید در همین مناظرات نشان دهند که خدمتگزار و امانتدار مردم هستند و یکی از بزرگترین امانت‌ها حفظ اخلاق اجتماعی و حفظ اخلاقیات، معنویات و فرهنگ جامعه است و اگر قرار باشد کاندیداها بداخلاقی کنند و بی‌فرهنگی نشان دهند خیانت به حق مردم و امنیت اجتماعی است و معنایش تضییع حقوق مردم است.

وی در پایان یادآور شد: کاندیداهای ریاست جمهوری باید جو عمومی را متشنج نکنند و آرامش مردم و جامعه را حفظ کنند و به مردم نشاط و شادابی معنوی و ایمانی تزریق کنند.

کد
انتهای پیام
captcha