پایبندی به اخلاق و عدالت از مهمترین شاخصه‌های انتخاب اصلح است
کد خبر: 3975076
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰
رئیس مرکز پژوهشی دایرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی:

پایبندی به اخلاق و عدالت از مهمترین شاخصه‌های انتخاب اصلح است

رئیس مرکز پژوهشی دایرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی، گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، بر اخلاق و معنویت تأکید فراوانی داشتند، بنابراین پایبندی به اخلاق و عدالت از مهمترین شاخصه‌های انتخاب اصلح است.

ارسال/به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد ابوترابی، رئیس مرکز پژوهشی دایرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی، 11 خردادماه در نشست علمی «شاخص‌های مهم رئیس جمهور مطلوب از نگاه مقام معظم رهبری براساس بیانیه گام دوم»، گفت: برخی مطرح می‌کنند که رأی دادن ما سودی ندارد، در صورتی که اگر این بود، این تغییرات و تحولات و تفاوت‌ها را نمی‌دیدیم و همین استدلال خودش کافی برای این است که مشارکت ما آن چنان بالا برود که دشمنان نومید شوند.

وی افزود: القاء مخالفان این است که انتخابات و رأی ما در سرنوشت مردم تأثیری ندارد، البته بعد از انتخابات قطعاً دشمنان تلاش خواهند کرد تا رأی مردم را مخدوش و مشکلاتی برای کشور ایجاد کنند، اما قطعاً مردم خودشان سرنوشتشان را تعیین خواهند کرد. 

عضو هیئت علمی گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اضافه کرد: ما رهبری داریم که کشور را از بحران‌ها نجات داده است و به فکر کسب قدرت و خانواده و اطرافیان خودش نبود و امروز چنین رهبری از ما خواسته تا اولاً در انتخابات شرکت کنیم و بعد هم انتخاب درستی داشته باشیم.

ابوترابی با تأکید بر لزوم تبعیت از رهبر جامعه اسلامی، تصریح کرد: امام علی در خطبه 212، گاهی امر و نهی‌هایی به مردم زمانه خود داشتند، اما بعضاً مردم عمل نمی‌کردند و ضرر متوجه خودشان بود، امام فرمودند: اگر بنده‌ای از بندگان تو کلام ما را که هدفی جز عدالت و تامین دین و دنیای مردم را ندارد بشنود، ولی به آن پشت کند و حمایت نکند و با این کلام مسامحه کند، خدایا همه آسمان و زمین را علیه او شاهد خواهم گرفت. بنابراین رهبری با این عظمت و سابقه زیبا و پرافتخار باید مطاع همگان باشد.

استاد مؤسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: افزایش چشمگیر اخلاق و معنویت، ایستادگی روزافزون در برابر قلدارن و مستکبران از دستاوردهای انقلاب است و دلیل عمده آن حضور رهبری در رأس است؛ کشور در عرصه نظامی چون مستقیما زیر نظر ولی فقیه بوده شاهد موفقیت‌های چشمگیر هستیم و دشمنان در برابر آن سر تعظیم فرود آورده‌اند.

وی اضافه کرد: ما اگر سوابق فرد را در امور اجرایی و عدالت ببینیم، سبب می‌شود تا انتخاب دقیق‌تری داشته باشیم؛ اینکه کسی در صدد فقرزدایی و کمک به محرومان بوده و در سمت‌هایی هم که قرار گرفته، به این مسئله پایبند است، خودش شاخص مهمی برای ما هست.

ابوترابی بیان کرد: ما به لحاظ تبعیت از شرع و عقل و رهبری خودمان باید سرنوشت خود را رقم بزنیم، اگر در برخی مقاطع گرفتاری‌های بیشتری در کشور هم داشته‌ایم، ناشی از آرایی است که خودمان داده‌ایم، بنابراین باید در این امر بزرگ مشارکت داشته باشیم.

شناخت معیارهای انتخاب اصلح براساس بیانیه انقلاب

استاد حوزه علمیه با اشاره به معیارهای انتخاب اصلح تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم فرمایشاتی را فرمودند که الگوی بسیاری از برنامه‌ها، معیار شناخت رئیس جمهوز و وزرا و بسیاری از مدیران است؛ ایشان با آینده‌نگری واقع گرایانه مطالبی را مکتوب و مرقوم فرموده‌اند. ایشان در بیانیه آورده‌اند که چون شعارهای انقلاب مبنای فطری و عقلانی و معنوی دارد، هیچ‌گاه کهنه نخواهد شد. انقلاب براساس فطرت ایمانی و عقلانی و فطرت کمال‌خواهی شکل گرفته است. 

رئیس مرکز پژوهشی دایرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی با بیان اینکه انقلاب در پای ارزش‌های خود ایستاده است، اظهار کرد: این ایستادگی ریشه در فطرت و عقلانیت دارد، لذا ما تا ابد از نظام نظریه انقلابی دفاع می‌کنیم و از گذشته خود پشیمان نیستیم و کسانی که اظهار پشیمانی می‌کنند براساس هیجان وارد شعارها شدند، ولی کسانی که براساس مبانی درست وارد این مسئله شدند، چرا باید پشیمان شوند؟ مگر اینکه بخواهند از این مبانی به خاطر هواهای نفسانی دست بردارند.

استاد مؤسسه امام خمینی بیان کرد:  نکته دیگر بیانیه این است که انسان‌های هوشمند و عاقل از تاریخ عبرت می‌گیرند، ما در طول انقلاب تاریخی داریم؛ برخی با شعار معامله با کدخدا از درون غافل هستند، ولی همواره رهبری بر این که به آمریکا اعتمادی ندارند تکیه می‌فرمایند و ملت هم باید از حوادث گذشته عبرت بگیرد.

وی افزود: انقلاب توانست سه قطبی عالم را به دوقطبی سپس دوقطبی جدید تبدیل کند. ایمان الهی و استعداد ایرانی زمینه را برای ایجاد این شرایط فراهم کرده است و ثبات و امنیت خودمان را حفظ کرده‌ایم و با همه مشکلات و فشارها و تحریم‌ها پیشرفت‌های زیادی در عرصه‌های علمی و فناوری داشته‌ایم. 

اعتقاد به عدالت و اخلاق؛ مهمترین شاخصه رئیس جمهور

ابوترابی تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند با همه پیشرفت‌های علمی و فناوری هنوز بسیار عقب هستیم، ایشان بر اینکه معنویت و اخلاق باید مبنای همه امور باشد، تأکید کردند؛ رئیس جمهوری که به ایمان و اخلاق و معنویت اهمیت ندهد، رئیس جمهور موفقی نخواهد بود. مشکل اقتصاد و معیشت اخلاق و آداب را هم تحت تأثیر  قرار داده است و تنها سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ایجاد عدالت و مبارزه با فساد می‌تواند مشکلات را حل کند.

وی با بیان اینکه رهبری فرمودند مسئولان باید ایستادگی داشته باشند، اضافه کرد: عدالت و استقلال، شعار اصلی نظام اسلامی است و رؤسای جمهوری باید به آن ملتزم باشند، این شعارها مبنای فطری و عقلانی دارد، بنابراین همیشه پابرجاست.

ابوترابی بیان کرد: ما رئیس جمهوری می‌خواهیم که معتقد به عدالت، با کفایت، دارای مدیریت، با ایمان و معتقد به اقتصاد مقاومتی و توانمندی‌های داخلی باشد؛ از منظر ایشان کسی که مردمی نیست و معتقد به توان داخلی کشور نیست صلاحیت تصدی چنین جایگاهی را ندارد؛ همچنین رئیس جمهور باید امیدوار باشد، نه اینکه بگوید ما توان ساختن کمترین ابزار را هم نداریم؛ ما نیازمند مدیریت جهادی هستیم.

انتهای پیام
captcha