فقدان مرزبندی جهان فرهنگی ما در برابر دیگر مرزها
کد خبر: 3973615
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
جمشیدی مطرح کرد؛

فقدان مرزبندی جهان فرهنگی ما در برابر دیگر مرزها

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه فقدان مرزبندی جهان فرهنگی ما در برابر دیگر مرزها یکی از بیماری‌های مزمن فرهنگی ماست، اظهار کرد: این مسئله بعد از جنگ اشرافی‌گری در جامعه رواج یافت و رهبری در طول سه دهه درباره آن دغدغه داشته‌اند. همچنین نادیده گرفتن فرهنگ در دولت‌های مختلف و رهاشدگی فضای مجازی از دیگر مسائل است.

فرهنگ کشور زخم‌های چرکینی پیدا کرده استبه گزارش ایکنا، نشست علمی «انتظارات فرهنگی در دولت سیزدهم» چهارم خرداد با حضور حجت‌الاسلام علی ذوعلم، استادیار گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ حسن بنیانیان، مسئول کارگروه پیوست‌نگاری فرهنگی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مهدی جمشیدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگزار شد. 

جمشیدی در این نشست علمی گفت: یکی از بیمار‌های فرهنگی مزمن، نادیده گرفتن فرهنگ در دولت‌های مختلف است؛ دولت‌ها در عرصه فرهنگ احساس مسئولیت نمی‌کنند؛ زیرا فکر می‌کنند که بازده ندارد و چون فرهنگ تزئینی و حاشیه‎‌ای است، بعد از 40 سال سخنانی می‌‌شنویم که گویا دولت اسلامی در برابر فرهنگ بی‌طرف است.

وی با بیان اینکه بیماری مزمن دیگر، فقدان مرزبندی جهان فرهنگی ما در برابر دیگر مرزهاست، ادامه داد: بعد از جنگ اشرافی‌گری در جامعه رواج یافت و رهبری در طول سه دهه درباره آن دغدغه داشته‌اند. علاوه بر این، رهاشدگی فضای مجازی از دیگر مسائل است. نامزدهای ریاست‌جمهوری از مظلومیت فیلترینگ سخن می‌گویند و گویا قصد دارند ولنگاری را توسعه دهند. مسئله دیگر حجاب و پوشش است که وضع نامناسبی دارد؛ چند روز قبل یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری گفت که ما حجاب اجباری و قانونی را نمی‌پذیریم و اگر رئیس‌جمهور شدم از حوزه و روحانیت می‌خواهم که با کار فرهنگی صرف مسئله حجاب را پیش ببرند.

جمشیدی افزود: مسئله آسیب‌های اجتماعی هم بیماری دیگری است؛ الان با زخم‌های چرکینی در فرهنگ روبه‌رو هستیم. مسئله‌های پایان‌نیافته‌ای که انسان احساس می‌کند قابل درمان نیست. بنابراین دولت جدید باید با جدیت قدم بردارد. کار دولت جدید در عرصه فرهنگ باید جهادی و شکستن حلقه بسته مدیریتی است تا افرادی که جرئت انجام تغییرات بزرگ را دارند روی کار بیایند.

وی در پایان گفت: همچنین فرهنگ نباید در خدمت سیاست باشد. اینکه ربنای شجریان به دعوایی در انتخابات ریاست‌جمهوری تبدیل شود سیاسی‌کاری است. همچنین دولت نباید با استناد به رأی مردم ساختارشکنی کند و نظرات شورای عالی انقلاب فرهنگی را برنتابد. از شورای ضعیفی که هر رئیس‌جمهوری به آن کم‌توجهی می‌کند انتظاری وجود ندارد. این شورا شجاعت و شهامت لازم را در مواجهه با رئیس‌جمهور ندارد و باید گروهی چالشی تشکیل شود و رویکردهای ضد فرهنگی دولت و رئیس‌جمهور را گوشزد کند، یعنی دولت در دست شورا باشد نه شورا در خدمت رئیس‌جمهور و دولت.

انتهای پیام
captcha