وجود بیش از هزار رقبات موقوفه در مراغه
کد خبر: 3973175
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷

وجود بیش از هزار رقبات موقوفه در مراغه

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه با بیان اینکه این شهرستان دارای ۷۰۴ موقوفه و ۱۸۶۱ رقبات است، گفت: از این تعداد ۴۶۲ موقوفه انتفاعی و ۲۴۲ موقوفه نیز منفعتی هستند.

وجود 1861 رقبات موقوفه در مراغهحجتالاسلام فریدون مطهری، رئیس اداره اوقاف مراغه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه مراغه دارای 704 موقوفه و 1861 رقبات است، گفت: از این تعداد 462 موقوفه انتفاعی و 242 موقوفه نیز منفعتی هستند.

وی با بیان اینکه حدود 379 مسجد و 83 حسینه در مراغه وجود دارد، افزود: 27 مدرسه، چهار پارک و چهار مرکز بهداشتی درمانی به‌ویژه بیمارستان سینا از جمله مکان‌های قرار گرفته بر روی موقوفات هستند که اکنون مشکلات اعیانی این اماکن حل شده‌اند.

مطهری، با اشاره به مشکل یکی از پارک‌های قرار گرفته بر روی محل موقوفات، اظهار کرد: با توجه به این‌که اداره اوقاف بر حسب وظیفه قانونی و شرعی خود، باید حق و حقوق موقوفه را ادا کند، از این رو در بحثی که با شهردار منطقه داشتیم و اکنون نیز این مشکل برطرف شده است، مقرر شده که بعد از پرداخت حق و حقوق موقوفه این محل، نسبت به تعریض خیابان مجوز صادر شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه، با بیان این‌که سنت حسنه وقف، سفره همیشه باز، چشمه همیشه جاری و چراغ همیشه روشن است، گفت: تعداد سه وقف جدید در شهرستان مراغه طی سال گذشته انجام گرفته است. در سال 1400 نیز تاکنون یک وقف جدید داشته‌ایم.

وی اظهار کرد: اکنون در کنار اکثر موقوفات در مراغه، تابلویی نصب شده که بر روی آن، نیت و نام واقف و کاربری موقوفه نوشته شده است و حتی سند ثبتی این اماکن نیز مشخص هستند تا هیچ گونه دخل و تصرفی در آن‌ها انجام نگیرد.

مطهری، با تقدیر از همکاری‌های دادگستری شهرستان و استان در حل پرونده‌های موقوفی، گفت: بیش از 20 پرونده حقوقی در زمینه مباحث موقوفات شهرستان در سال 99 تشکیل یافته بود که توانستیم در برابر افرادی که به اماکن وقفی تعرض و تصرف کرده بودند، به نحو احسن دفاع کنیم و حق و حقوق موقوفه را به جایگاه خود بازگردانیم.

وی با اشاره به وضعیت باغات وقفی مراغه، گفت: برخی از افراد در فصل زمستان که هیچگونه برگی بر روی درختان این منطقه وجود ندارد، اقدام به عکسبرداری و انتشار آن در فضای مجازی می‌کنند و از وضعیت باغات انتقاد می‌کنند، در حالی که این افراد به جز نیت تخریب، هدف دیگری ندارند.

رئیس اداره اوقاف مراغه افزود: از سال 94 تاکنون، نزدیک به 23 هزار اصله درخت مثمره از محل موقوفات در باغات شهر مراغه غرس شده است که امسال تعداد بسیاری از این درختان به بار نشسته‌اند. غرس این تعداد درخت یکی از بزرگترین خدمت‌ها به موقوفات محسوب می‌شود که در راستای احیای مجدد موقوفه انجام گرفته است.

وی با اشاره به این‌که تعدادی از ادارات و دستگاه‌های دولتی شهرستان در ۴۶ رقبه قرار گرفته‌اند، گفت: در اوایل انقلاب و یا پیش از انقلاب، این ادارات از منظر قانونی مجوز سازمان اوقاف را برای ساخت و ساز در محل موقوفات را پس از پرداخت حق و حقوق موقوفه دریافت کردند لذا اکنون این دستگاه‌های دولتی هیچ گونه مشکلی از این بابت ندارند.

مطهری با اشاره به املاک اجاره‌ای سازمان اوقاف، اظهار کرد: املاک اجاره‌ای که سرقفلی دارند، هر دو تا سه سال یکبار با حضور کارشناسان رسمی دادگستری تمدید قرارداد می‌شوند. موقوفه‌هایی که سرقفلی‌های آن‌ها واگذار نشده و شش دانگ‌ سند در اختیار موقوفه‌ است نیز اداره اوقاف به عنوان متولی این امر، هر سال از طریق مزایده املاک را به اجاره می‌دهد.

وی متذکر شد: تمامی امور مربوط به اجاره املاک موقوفه به‌صورت کاملاً شفاف انجام می‌گیرد و اکثر موقوفات دارای سند هستند. مجموع کل اجارات سال 99 نیز که از طریق سامانه به ثبت رسیده است، حدود ۳۰۰ موقوفه را شامل می‌شود.

مطهری در خصوص موقوفات شاخص شهرستان، گفت: از جمله موقوفات شاخص شهرستان که از درآمد آن‌ها برای عموم مردم استفاده می‌شود، موقوفه حاج سیدرضا فخرالعلما، موقوفه آصف و مسجد جامع با رقبات مغازه است که درآمد هر یک از این موقوفات و سایر اموال وقفی فقط در سطح شهرستان و بنا بر نیت واقف هزینه می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه در ادامه با بیان اینکه هزینه موقوفات در جاهایی به غیر از نیت واقف اصلاً انجام نمی‌گیرد و در این خصوص مسائل شرعی کاملاً رعایت می‌شود، افزود: بخش اداره تحقیق سازمان اوقاف مسئول رسیدگی به این امر است و اگر چنانچه موقوفه مدنظر خارج از نیت واقف هزینه شود، این بخش سند را رد می‌کند زیرا هم سازمان اوقاف کشور و هم اداره کل اوقاف استان بر این موضوع نظارت دارند و نیت‌ها به صورت امینانه اجرا می‌شود که مردم هم با دیدن این امانت داری اقدام به وقف اموال خود می‌کنند.

وی متذکر شد: از خیران و مردم تقاضا داریم، اگر چنانچه می‌خواهند در یک کار خیر گام بردارند ولی ملکی برای وقف ندارند، از طریق وقف مشارکتی اقدام کنند تا یک حرکت ماندگار در طول زندگی اخروی خود داشته باشند.

مطهری در ادامه با تأکید بر این‌که تمامی عایدات موقوفات در مراغه طبق نیت واقف هزینه می‌شود، افزود: از محل درآمد موقوفات شهرستان، نزدیک به 5 هزار و 370 بسته معیشتی در قالب‌ طرح‌های مختلف مثل آستان مهربانی، تبرکات مهدوی، ضیافت الهی، احسان ماندگار، شمیم حسینی و طرح شهید سلیمانی بین خانواده‌های نیازمند در طول سال 99 توزیع شده که ارزش هر بسته بین 350 تا 450 هزار تومان است.

انتهای پیام
captcha