تأثیر سبک زندگی بر باروری مادران
کد خبر: 3973140
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
روح‌افزا تشریح کرد:

تأثیر سبک زندگی بر باروری مادران

پژوهشگر حوزه زنان گفت: سبک زندگی کنونی ما اسلامی نیست، زیرا زنان کسب تحصیل و داشتن شغل را به لذت مادر شدن ترجیح داده‌اند.

ارسل/ تاثیر سبک زندگی غربی بر باروری مادران/ تمرکز بر لذت مادری در بحث جمعیتبه گزارش ایکنا؛ فرشته روح‌افزا، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه زنان، شامگاه شنبه، اول خردادماه، در نشست تبیین مسئله جمعیت جوان با تکیه بر نقش مادر، گفت: امروز سبک زندگی والدین و فرزندان از مدار اصلی خارج شده است و گرفتار مشکلات اجتماعی زیادی شده‌ایم. مسئله مهم این است که جایگاه زن نه فقط از منظر ادیان، بلکه در خلقت چیست؟ فارغ از نگاه دینی و مذهبی، فرزندآوری، تربیت و رشد آنها بر عهده مادر است. امام خمینی فرمودند که زن و قرآن انسان‌سازند. طبق روایات، سعادت و شقاوت فرزندان در ایام جنینی تعیین می‌شود.

روح‌افزا تصریح کرد: حضرت آقا فرمودند که منشأ بسیاری از درگیری‌ها و جنگ‌های بزرگ عالم زنان بوده‌اند، زیرا گره‌های روحی و روانی که والدین از بدو تولد فرزندشان در او ایجاد می‌‍‌‌کنند، سبب می‌شود که او برای تخلیه عقده‌هایش جنگ‌آفرینی کنند. لذا شیوه تربیت مادر خیلی مهم است. برخی دختران به بهانه اشتغال و حضور اجتماعی از فرزندآوری خودداری می‌کنند. اسلام مشوق تحصیل و کسب علم است و حتی مخالف اشتغال زنان نیست، ولی اگر کسب درآمد سبب لطمه به جان و جسم زن شود، منع شده و نفقه زن برعهده است.

وی اظهار کرد: در سوئیس، مرخصی زایمان را تا سه سال افزایش داده‌اند. در برخی ایالت‌های آمریکا هم این‌گونه است، زیرا معتقدند اگر فرزندی به خاطر دوری از محبت مادری لطمه بخورد، آسیب‌های آن در بزرگسالی بیشتر است. همچنین صرفاً مادر تحصیل‌کرده موفق نیست و او باید در دوره بارداری آرامش داشته باشد، ولی در ایران پرتنش‌ترین دوره است. البته سبک زندگی ما تضاد زیادی با ایجاد آرامش روحی و روانی برای مادران دارد و به همین دلیل میل به باروری در زنان بسیار کم شده است. پس اگر زن در خانواده مورد حمایت عاطفی قرار بگیرد، می‌تواند آن را به فرزندش منتقل کند و نسل سالم‌تری تربیت شود. مطالعات نشان داده است مسلمانانی که عقده‌های روحی و روانی دارند، به داعش می‌پیوندند.

روح‌افزا گفت: مادران با وجود خستگی روزانه که ناشی از اشتغال است، نمی‌توانند نسل سالمی را تربیت کنند. مادران علامه طباطبایی و امام خمینی فرزندان نیکی را تربیت کردند، ولی مادری را نگاه کنید که چند مدرک تحصیلی و پول دارد، ولی فرزند خوبی را تربیت نکرده است. بدین ترتیب برای افزایش جمعیت باید بیشتر از هر چیزی بر لذت مادر بودن تمرکز کنیم. براساس تحقیقی، 90 تا 95 درصد از مادرانی که خواسته یا ناخواسته سقط می‌کنند، دچار افسردگی‌ با شدت‌های متفاوت می‌شوند. همچنین اگر مادیات نقش پررنگی داشته باشد، آسیب‌های زیادی به جامعه به ویژه زنان وارد خواهد شد. براساس سبک زندگی اسلامی، مرد باید به زن نفقه بدهد و از او حمایت عاطفی کند.

انتهای پیام
captcha