اعمال مستحب شب عید فطر
کد خبر: 3970884
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۰

اعمال مستحب شب عید فطر

شب عید فطر از جمله لیالی شریفه است و در فضیلت و ثواب عبادت و احیای آن احادیث بسیار وارد شده و برای آن چند عمل توصیه شده است که در کتب مختلف آمده است.

اعمال مستحب شب عید فطربه گزارش ایکنا از قم، شب عید فطر از جمله لیالی شریفه است و در فضیلت و ثواب عبادت و احیای آن احادیث بسیار وارد شده و روایت شده است که آن شب کمتر از شب قدر نیست و از برای آن چند عمل در کتاب مفاتیح الجنان توصیه شده است:

اوّل: وقتی که آفتاب غروب کرد غسل کند.

دوّم: احیاء  آن  شب  به  نماز  و  دعا  و  استغفار  و  سؤال  از  حقّ  تعالی و  بَیتُوته  در  مسجد است.

 سوم: آنکه  پس از  نماز  مغرب  و  عشاء  و  نماز  صبح   و  نماز  عید این عبارات را بخواند:

 اللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ لا اِلـهَ اِلاّ اللهُ، وَاللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، وَللهِِ الْحَمْدُ، اَلْحَمْدُ للهِِ عَلی ما هَدینا، وَلَهُ الشُّکْرُ علی ما اَوْلینا.

چهارم: آنکه  چون نماز  مغرب و نافله  آنرا  خواند  دست ها  را  به  سوی  آسمان  بلند  کند  و بگوید :

 یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ، یا ذَاالْجُودِ، یا مُصْطَفِی مُحَمَّد وَناصِرَهُ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد، وَاغْفِرْ لی کُلَّ ذَنْب اَحْصَیتَهُ، وَهُوَ عِنْدَکَ فی کِتاب مُبین.

پس به سجده برود و صد مرتبه در سجده بگوید: اَتُوبُ اِلَی اللهِ.

پس هر حاجت که دارد از حقّ تعالی بخواهد که انشاء الله برآورده خواهد شد.

در روایتی آمده است که بعد از نماز مغرب به سجده رود و بگوید: 

یا ذَاالْحَوْلِ یا ذَاالطَّوْلِ، یا مُصْطَفِیاً مُحَمَّداً وَناصِرَهُ، صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد، وَاغْفِرْ لی کُلَّ ذَنْب اَذْنَبْتُهُ، وَنَسیتُهُ اَ نَا، وَهُوَ عِنْدَکَ فی کِتاب مُبین. 

پس صد مرتبه بگوید: اَتُوبُ اِلَی اللهِ.

پنجم: زیارت مخصوص امام  حسین(ع) درشب عید فطر.

ششم: ده  مرتبه  بگویدیا دائِمَ الْفَضْلِ عَلی الْبَریةِ، یا باسِطَ الْیدَینِ بِالْعَطِیةِ، یا صاحِبَ الْمَواهِبِ السَّنِیةِ، صَلِّ عَلی مُحَمِّد وَ آلِهِ خَیرِ الْوَری سَجِیةً، وَ اغْفِرْ لَنا یا ذَاالْعُلی فی هذِهِ الْعَشِیةِ.

هفتم:  ده  رکعت  نمازی  که  در  شب  آخر  ماه  رمضان  ذکر شده را بجا  آورد.

هشتم: بجا  آورد  دو  رکعت  نماز  در  رکعت  اوّل  بعد از حمد هزار مرتبه توحید  و  در  دوّم  یک  مرتبه  بخواند  و  بعد  از  سلام  سر  به  سجده  بگذارد  و  صدمرتبه  بگوید: اَتُوبُ  اِلَی  اللهِ. 

پس بگوید: یا ذَالْمَنِّ وَالْجُودِ، یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ، یا مُصْطَفِی مُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ، صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ الِهِ، وَافْعَلْ بی کَذا وَکَذا. 

و به جای آن حاجات خود را بطلبد و روایت است که حضرت امیرالمؤمنین(ع) این دو رکعت را به این کیفیت به جا می آورد پس سر از سجده برمی داشت و می فرمود بحقّ آن خداوندی که جانم بدست قدرت اوست هر که این نماز را بخواند هر حاجت از خدا بطلبد البتّه عطا کند و اگر به عدد ریگ های بیابان گناه داشته باشد خدا بیامرزد و در روایت دیگر به جای هزار مرتبه توحید صد مرتبه وارد شده ولی نماز را بعد از نماز مغرب و نافله آن باید بجا آورد و بعد از این نماز این دعا را نقل شده است: یا اَللهُ یااَللهُ یا اَللهُ، یا رَحْمنُ یا اَللهُ، یا رَحیمُ یا اَللهُ.

نهم: چهارده رکعت  نماز  بخواند که در هر رکعتی شامل حمد و آیة الکرسی و سه مرتبه قل هُوَ اللّه اَحَدٌ، است. تا برای او به هر رکعتی ثواب عبادت چهل سال و عبادت هر که روزه گرفته و نماز خوانده در آن ماه نوشته شود.

دهم: در آخر شب غسل کند و تا طلوع فجر در جای نماز خود بنشیند.

انتهای پیام
captcha