خدایا در این ماه مرا از خاشعین درگاهت قرار بده
کد خبر: 3967643
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۶
دعای روز پانزدهم ماه رمضان /

خدایا در این ماه مرا از خاشعین درگاهت قرار بده

در دعای روز پانزدهم ماه رمضان از خداوند می‌خواهیم که ما را از خاشعین درگاه الهی قرار دهد و شرح صدر مردان فروتن را نصیب ما کند.

خدایا در این ماه مرا از خاشعین درگاهت قرار بدهبه گزارش ایکنا از قم، هر کاری که قرار است در اطاعت از فرمان الهی صورت پذیرد باید بدون استکبار و خودبزرگ‌بینی انجام شود. یعنی قلب انسان نیز حالت افتادگی و تواضع داشته باشد. قرآن کریم، نماز و صبر را به‌عنوان دو عامل کمک‌کننده انسان معرفی کرده و یادآور می‌شود که انجام این کار، تنها بر کسانی آسان است که قلبی فروتن و خاشع داشته باشند. در سوره بقره آیه45 می‌فرماید: «وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَکَبیرَةٌ إِلاَّ عَلَی الْخاشِعین‏؛ از صبر و نماز یاری بخواهید، و یقیناً این کار جز بر فروتنان، گران و دشوار است.»

تفاوت خشوع و خضوع با اینکه معنای تذلل و انکسار در هر دو هست، این است که خضوع، مختص به جوارح و اعضای بدنی آدمی است، ولی خشوع، مختص به قلب است و مطیع کردن اعضاء بدن، بسیار آسان‌تر از رام کردن قلب است.

در دعای روز پانزدهم از ماه مبارک رمضان می‌خوانیم: 

«اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین: خدایا در این روز طاعت بندگان خاشع و خاضع خود را نصیب من گردان و شرح صدر مردان فروتن و خداترس را به من عطا فرما، به حق امان بخشی خود ای ایمنی دل های ترسان.»

انتهای پیام
captcha