بهره‌مندی دانشگاه‌های خراسان رضوی از ظرفیت مؤسسات قرآنی استان
کد خبر: 3959565
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵

بهره‌مندی دانشگاه‌های خراسان رضوی از ظرفیت مؤسسات قرآنی استان

مدیر عامل اتحادیه‌ تشکل‌های قرآنی خراسان رضوی با اشاره به فعالیت‌ این اتحادیه در سال 99، گفت: یکی از اقدامات، امکان استفاده دانشگاه‌ها از ظرفیت مؤسسات قرآنی استان بود.

حجت‌الاسلام حجت مجیدی، مدیر عامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره فعالیت‌های این اتحادیه در سال 99 بیان کرد: با شیوع کرونا بسیاری از مؤسسات و تشکل‌‌های قرآنی‌ تحت تأثیر آن قرار گرفتند و در یک بازه زمانی تعطیل شدند. با توجه به اینکه بسیاری از مؤسسات مشکلات مالی یا اداری داشتند، سعی کردیم که با اداره‌کل اوقاف رایزنی و از ظرفیت موقوفات قرآنی استفاده کنیم و چند ماهی مؤسسات قرآنی را سرپا نگه داریم.

وی ادامه داد: برخی زمینه‌های کاری را نیز برای آن‌ها فراهم کردیم تا از ظرفیت مساجد و خانه‌های شهید یا حسینیه‌های شهید استان استفاده کنند و بدین ترتیب از ریزش مؤسسات جلوگیری کنیم. علی‌رغم همه تلاش‌ها، تعدادی از آن‌ها که مشکلات مالی فراوانی داشتند و مکان آن‌ها اجاره‌ای بود، از پس اجاره‌ برنیامدند و کلاس‌هایشان را تعطیل کردند. همچنین تسهیلات بانکی بدون کارمزد و سود از هفت تا 10 میلیون تومان در اختیار حدود 10 تا 15 مؤسسه‌ قرآنی‌ قرار دادیم تا بتوانند مؤسسات خود را سر پا نگه دارند.

بیان مشکلات مؤسسات در برنامه مصباح

مدیر عامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت خراسان رضوی اظهار کرد: امکان بیان مشکلات مؤسسات را در شبکه قرآن فراهم کردیم و تقریباً بیش از 20 مؤسسه در این فراخوان شرکت و مشکلاتشان را بیان کردند و به کلیپ‌های سه چهار دقیقه‌ای تبدیل و در برنامه مصباح شبکه قرآن پخش ‌شد.

وی افزود: با توجه به اینکه مؤسسات در فضای مجازی حضور یافتند و ضعف‌هایی در ارائه آموزش‌هایشان بروز کرد، دوره‌ای را با عنوان «توانمندسازی تولید محتوا» برگزار کردیم. ارزیابی اولیه مؤسسات انجام شد و تقریباً 20 یا 30 درصد مدیران و مربیان توانایی شرکت در این برنامه را داشتند، یعنی از مهارت‌های اساسی مانند آفیس و گرافیک برخوردار بودند و تعدادی باید در دوره توانمندسازی شرکت کردند تا فعالیت‌هایشان بازتولید شود. سپس فراخوانی را منتشر کردیم و 140 نفر در دوره‌‌ شرکت کردند و از این تعداد، 106 نفر موفق به دریافت گواهی پایان دوره شدند.

بهره‌مندی دانشگاهیان از ظرفیت قرآنیان استان

مجیدی گفت: در طول سال 99 امکان استفاده دانشگاه‌ها از ظرفیت قرآنیان استان در دروس معارف و همایش‌‌ها و برنامه‌های قرآنی را فراهم کردیم و در پی هماهنگی‌ها، قرآنیان مؤسسات به دانشگاه‌های مختلف استان و مؤسسات آموزش عالی اعزام ‌شدند. همچنین یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در سال گذشته، برنامه‌های دهه فجر بود و در مساجد محوری استان، محافل شبی با قرآن را با حفظ پروتکل‌های بهداشتی برگزار کردیم که رضایت مخاطبان را به همراه داشت.

وی اظهار کرد: علاوه بر این، برای اولین بار سرودهای اول انقلاب را به ‌مناسبت دهه فجر و ایام انقلاب بازتولید کردیم و نسل سوم و چهارم انقلاب آن را خواندند که بازخورد خوبی در رسانه‌های کشور به خصوص در مشهد داشت.

فن بیان؛ نقطه‌ضعف برخی قرآنیان توانمند

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی خراسان رضوی بیان کرد: دو برنامه دیگر را در دست اقدام داریم که به دلیل نداشتن اعتبار نتوانسته‌ایم آن‌ها را انجام دهیم. برنامه‌ای که تازه آن را شروع کرد‌ه‌ایم و مقرر شده که قبل از پایان سال انجام شود، دوره فن بیان است. بسیاری از مدیران و مربیان‌ سابقه قرآنی خیلی خوبی دارند و سال‌ها در حوزه‌های قرآنی کار کرده‌اند و در این حوزه تحصیلات تکمیلی دارند، اما در شیوه و نحوه بیان دچار ضعف یا اشکالاتی هستند. بنابراین دوره‌ تکمیلی فن بیان برگزار می‌شود، زیرا دوره توانمندسازی فن بیان را برپا کرده بودیم. با یکی از مجریان صدا و سیمای خراسان رضوی هماهنگ کرده‌ایم تا نکاتی را در این باره آموزش دهد.

وی ادامه داد: اگر مشکل اعتبار نداشتیم، دوره توانمندسازی نویسندگی را هم برنامه‌ریزی می‌کردیم. البته 500 مدیر و مربی برتر قرآنی‌ استان را شناسایی کرده‌ایم تا برای نوشتن کتاب‌ و محتوای قرآنی توانمند شوند.

نظام انگیزشی و فکری‌ مؤسسات تقویت نشد

مجیدی بیان کرد: همچنین کارگروهی اندیشه‌ورز شامل اعضای هیئت مدیره و مدیران برتر قرآنی و مدیران برتر مؤسسات قرآنی استان شکل گرفت و برنامه‌‌ها در اتاق فکر و هیئت اندیشه‌ورز تصویب و براساس اعتبار اجرا می‌شود. در سال گذشته مؤسسات قرآنی مشکلاتی داشتند و حمایت‌ دولت بسیار کم بود و کمک‌های مؤمنانه رسید، اما آن طور که باید نظام انگیزشی و فکری‌شان تقویت نشد و خیلی‌ها دچار چالش شدند. امیدواریم در سال جدید با اعتباراتی که در شورای توسعه قرآنی کشور برای مؤسسات مردمی تعیین شده، بتوانیم بخشی از آسیب‌های ناشی از کرونا را جبران کنیم.

وی در پایان گفت: اعتبارات تعیین‌شده اعتبار 10سال گذشته حوزه قرآنی است و اگر همین اعتبار تصویب شود و به دست مدیران مؤسسات برسد باعث ایجاد انگیزه می‌شود و دوباره کارها را شروع می‌کنند. البته اندک است و رسانه‌ها حامی و دلگرم‌کننده مؤسسات باشند و مسائل را مالی و زیرساختی را پوشش دهند و به گوش مسئولان برسانند. از زمانی که اتحادیه واحد کشوری شکل گرفته، مشکلات در حال برطرف شدن است. وقتی که امت قرآنی واحدی باشیم، نتایج خوبی را به دست خواهیم آورد.

انتهای پیام
captcha