شیعیان هزاره، هدف اصلی گروه‌های افراط‌گرا در پاکستان و افغانستان
کد خبر: 3953783
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
فرانس 24 گزارش داد:

شیعیان هزاره، هدف اصلی گروه‌های افراط‌گرا در پاکستان و افغانستان

شبکه فرانس 24 در گزارشی، شیعیان هزاره را از اهداف اصلی حملات تروریستی گروه‌های افراط‌گرا از جمله داعش در دو کشور افغانستان و پاکستان اعلام کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از فرانس 24؛ این شبکه در یک گزارش تصویری به وضعیت شیعیان هزاره در افغانستان و پاکستان پرداخته و آنها را اصلی‌ترین هدف خشونت‌های هر روزه تندروها در این دو کشور دانسته است.
 
شاه‌زیب والا خبرنگار افغانستانی به این شبکه گفت: اکثر هزاره‌ها در افغانستان زندگی می‌کنند و حدود بیست درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. در پاکستان نیز حدود 600 هزار نفر از این اقلیت زندگی می‌کنند که بیشتر آنها در کویته مرکز استان بلوچستان ساکن هستند که از پایگاه‌های اصلی طالبان و داعش به شمار می‌رود. به گفته وی هزاره‌ها ده‌ها سال است که با تبعیض و خشونت روبه‌رو هستند.

در گزارش این شبکه آمده است: در هر دو سوی مرز افغانستان و پاکستان، هزاره‌ها که پیرو مذهب تشیع هستند، از اصلی‌ترین اهداف دو گروه طالبان و داعش برای کشتار مطرح هستند. در جنوب غرب پاکستان، هزاره‌ها در محلات خاص خود که بسیار شلوغ و بدون امکانات است، زندگی می‌کنند.

در بخش‌های زیادی از خاک افغانستان و پاکستان، شیعیان هزاره هدف حملات تروریستی گروه‌های تکفیری هستند؛ مگر اینکه بتوانند از خودشان در برابر این حملات محافظت کنند. هزاره‌ها، دولت‌های دو کشور پاکستان و افغانستان را به کم‌کاری و بی‌توجهی نسبت به امنیت این قوم متهم می‌کنند.
 
این شبکه با پخش بخش‌هایی از تظاهرات هزاره‌های پاکستان در اعتراض به حمله اخیر داعش و کشته شدن جمعی از کارگران هزاره در کویته پاکستان اعلام کرد: حمله  تروریست‌های داعش در چهاردهم دی‌ماه امسال به یک معدن زغال‌سنگ در حومه کویته پاکستان ۱۱ کشته بر جای گذاشت. بزرگان این قوم از دفن اموات خودداری کرده و خواستار تضمین‌های امنیتی لازم از سوی دولت عمران خان شدند.
 
به ادعای این شبکه، به این دلیل که هزاره‌ها امیدی به دولت‌ها برای حفاظت از جان و مال خود ندارند خود دست به سلاح برده و گروه‌های مسلح تشکیل داده‌اند. 
 
فرانس ۲۴ در ادامه با اشاره به دوران سخت هزاره‌ها در حکومت طالبان طی سال‌‌های 1996 تا 2001 می‌افزاید: شیعیان هزاره به شدت نگران قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان هستند. این گزارش، هزاره‌ها را تحت ستم‌ترین قوم در دو کشور افغانستان و پاکستان معرفی می‌کند.
انتهای پیام
captcha