پنج دستورالعمل برای مقابله با سحر و جادو
کد خبر: 3952266
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴

پنج دستورالعمل برای مقابله با سحر و جادو

حجت‌الاسلام هادی سروش، ضمن طرح بحث در زمینه سحر و جادوگری به راهکارهای مقابله با آن پرداخت و بیان کرد: بی‌توجهی به این امور، اعتماد به قدرت لایزال الهی، استفاده از عقل در تمام شئون زندگی، اهتمام به ذکر «بسم‌الله الرحمن الرحیم» و پرداخت صدقه از جمله راهکارهای موثر محسوب می‌شود.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی سروش، مدرس حوزه و پژوهشگر دینی، در کانال تلگرامی خود یادداشتی تحت عنوان «مقابله ماموران و نیروهای غیبی خدا با سحر و جادوگری» منتشر کرده که در ادامه می‌خوانید؛

به نام خدای مهربان

همه ما اگر با جادو و جادوگری مواجه نشده باشیم، اما درباره آن شنیده‌ایم و دوست داریم این مطلب حقیقتش برایمان نمایان شود.

سه مقدمه مهم درباره سحر

مقدمه اول: سحر و جادو یک واقعیت است که حقیقت آن در دانشی بنام «علوم غریبه» مطرح است.

مقدمه دوم‌: برخی با کمک گرفتن از جن با یکسری از رفتار مرموز، دخل و تصرفاتی در اشخاص، زندگی و کار و کسب آنان می‌کنند. چنانکه قرآن کریم نیز در این‌باره می‌فرماید: «فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ؛ مطالبی را می‌آموختند که بتوانند به وسیلۀ آن، میان یک فرد و همسرش جدایی بیفکنند»(بقره/۱۰۲).

مقدمه سوم: از آنجا که تمام عالَم هستی تحت تدبیر و ربوبیت خداست، خدا اجازه تأثیرگذاری شدید و دائمی و حتی طولانی‌مدت را از ساحران و جادوگران که در واقع افراد شروری هستند و نیز از رؤسای آنان که جن‌ها هستند، گرفته است. در نتیجه آنان قدرت آن‌چنانی برای ورود به عرصه زندگی بشر را ندارند.

خدای مهربان و دین او در برابر ساحران

خدای متعال و دین‌  او، با قدرت در مقابل این‌ «هنجارشکنی در خلقت» ایستاده است. این اراده خدای مهربان در راستای حمایت از خلقت خویش و نیز حمایت از «انسان»، در دین او، با دو راهکار علمی و عملی جلوه‌گر است؛ اول: راهکار علمی است که در قرآن و حدیث، نزدیکی به هرگونه سحر و جادوگری و طالع‌بینی و کهانت را «حرام» اعلام کرده است و افرادی که در این بخش وارد شوند را افرادی غیرمؤمن و معصیت‌کار و منفور معرفی کرده است.

از اینجاست که تعلیم و تعلّم آن، حرام قطعی است و نیز برای ساحر حَدّ شرعی عنوان شده، تا از آثار سوء آن از قبیل کفر و آزاررسانی به دیگران و ترویج خرافه‌گرایی در سطح جامعه، جلوگیری شود. بزرگترین فقیه عصر اخیر شیخ مرتضی انصاری می‌نویسد: «جادو و جادوگری از چیزهایی است که ما مطمئن به حرمت آن هستیم و علما در همۀ اعصار بر حرمت آن اتفاق نظر داشته‌اند»(المکاسب، ج۲، ص۱۲۶).

کار دوم خدای متعال که در واقع مأموریت به فرشتگان است، از نوع سخت‌افزاری بوده و آن این است که نظام خلقت را به طرزی قرار داده که اجازه ورود جن و شیاطین به آسمان‌های معنویت که مرکز اخبار و رویدادهای خلقت است را ندارند و طبیعتاً شیاطین و جن‌ها از شنیدن اخبار غیبی به صورت کامل محروم هستند.

بله، ممکن است دزدکی خبری از آینده را از میان فرشتگان بشنوند، اما نمی‌توانند به صورت جدی، کامل، تأثیرگذار و دائمی، چیزی را دریافت کنند و به عوامل زمینی منتقل کنند. بهترین شاهد بر این مطلب عمیق، آیات اوائل سوره مبارکه فصلت از آیه ششم تا آیه دهم است که متن آیات با ترجمه آزاد آن تقدیم می‌شود، لطفاً با دقت ملاحظه کنید:

«لَا يَسَّمَّعُونَ إِلَى الْمَلَإِ الْأَعْلَى وَ يُقْذَفُونَ مِنْ كُلِّ جَانِبٍ»؛ آنان نمی‌توانند به سخنان فرشتگان مکرم و شریف گوش فرا دهند و اگر بخواهند استراق سمعی داشته باشند و مطلبی را بشنوند، تیر غیب از هرسو به سمت‌شان پرتاب می‌شود، «دُحُورًا وَ لَهُمْ عَذَابٌ وَاصِبٌ»؛ تا با خفت و خواری رانده شوند و این یک عذاب همیشگی برای آنان است، «إِلَّا مَنْ خَطِفَ الْخَطْفَةَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ ثَاقِبٌ»؛ مگر آنکه یک شیطانی خبری را دزدانه استراق سمع کند و با سرعت دور شود که در این صورت گلوله‌‌‌ای آتشین و شکافنده او را دنبال می‌کند».

در نتیجه، رفت‌وآمد شیاطین به آسمان غیب دور از انتظار نیست، اما عدم موفقیت آنان به جهت مقابله نیروهای غیبی الهی قطعی است.

جای نگرانی نیست

از آنجا که در مطالب عرض شده، محدودیت این قوای شیطانی و نیز حمایت فرشتگان از انسان‌ها به دستور خدای مهربان را ملاحظه نمودید، جای هیچ گونه نگرانی نیست. شاهد ما این است از مسابقات ورزشی و خصوصا فوتبال که شائبه برخی سحر و جادوها می‌رود، تا برخی دولت‌ها که در این سال‌ها گفته شد با ساحران و جادوگران در ارتباط بودند، جملگی شکست‌های پی‌درپی‌شان را به چشم دیدیم و اگر موفقیتی هم بوده، موفقیت کاذب و بسیار کوتاه‌مدت بوده است.

راه مقابله با جادوگری

۱- اول از همه، بی‌توجهی به این سنخ امور است، تا از شکل‌گیری هر توهمی جلوگیری شود.

۲- اعتماد به قدرت لایزال الهی.

۳- استفاده از قدرت «عقل» در تدبیر و استحکام بخشیدن به همه امور زندگی مانند تحصیل، ازدواج، مسکن، شغل و ... ، تا از دسترس نیروهای شیطانی محفوظ ماند.

۴- براساس روایات قابل اعتماد، استفاده از ذکر شریف «بسم الله الرحمن الرحیم» و نیز چهار سوره‌ای که با کلمه «قُل» شروع شده، موثر است.

۵- بر حسب فرمایش معصومین(ع)، پرداخت صدقات پی‌درپی، مناسب است.

انتهای پیام
captcha