از تشکیل شورای مشورتی بانوان تا مجالی برای حضور در عرصه‌های قرآنی
کد خبر: 3951732
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
درد دل‌های جامعه قرآنی بانوان خراسان‌جنوبی؛

از تشکیل شورای مشورتی بانوان تا مجالی برای حضور در عرصه‌های قرآنی

مادران قرآنی که سال‌هاست برای پیشبرد اهداف قرآنی زندگی خود را وقف کرده‌اند، حال برای دیده شدن و انگیزه پیدا کردن برای ادامه راه نیاز به حمایت دارند، حمایتی از جنس تشکیل یک شورای مشورتی و یا اجازه دادن برای حضورشان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی.

روز مادر است و تو مانند همیشه نمی‌دانی چطور می‌شود از مادری که سال‌هاست خود را فراموش کرده، با درد فرزندش درد می‌کشد، برای خوشحالیش بیشتر از خود او مسرور می‌شود و از غمش بارها قلبش می‌میرد، تشکر کرد.

وجود مادر به تو یادآوری می‌کند که خداوند چقدر عظیم است که اگر اوست خالق و این مخلوق اوست پس چه مهربان است خالقی که او را آفریده که بخشی را در وجود مادر نهاده، اینجاست که به لطف خداوند برای بخشش گناهانت امید می‌بندی چراکه او حتی مهربان‌تر از مادر است.

در میان تمام مادران، مادران قرآنی جایگاه ویژه‌ای دارند چراکه آنان با پیروی از آموزه‌های قرآنی فرزندان خود را تربیت می‌کنند، گاه برای پیشبرد اهداف قرآنی جامعه از بودن در کنار فرزندان خود گذشته و مهر مادری خود را نثار افرادی می‌کنند که با انگیزه قدم در راه حفظ و یا آموزش مفاهیم قرآنی گذاشته‌اند و در کنارش الگوی خوبی برای فرزندان خود هستند چراکه قرآنی عمل می‌کنند و این می‌شود مادرانگی به سبک قرآن.

مادران قرآنی که سال‌هاست برای پیشبرد اهداف قرآنی زندگی خود را وقف کرده‌اند، حال برای دیده شدن و انگیزه پیدا کردن برای ادامه راه نیاز به حمایت دارند، حمایتی از جنس تشکیل یک شورای مشورتی و یا اجازه دادن برای حضورشان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی.

از تشکیل شورای مشورتی بانوان تا مجالی برای حضور در عرصه‌های قرآنی

آرامشی در پرتو مادرانگی و معلمی قرآن

عصمت شریف‌نژاد، مسئول آموزش مرکز عالی تربیت مدرس و استاد قرآن کریم قاین که چندین سال است مربی قرآن است، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: در طول این سال‌های کار قرآنی، احساس می‌کنم دلم نسبت به کودکان بسیار رئوف شده و خود نیز با فعالیت‌های قرآنی به آرامشی می‌رسم که حاضر نیستم با هیچ اصل دیگری آن را عوض کنم.

وی افزود: لذا مانند یک مادر که همه خوبی‌ها را برای فرزندانش می‌خواهد دوست دارم تمام افراد جامعه به سمت قرآن و فعالیت‌های قرآنی آمده و از محضر این بحر عظیم لذت ببرند و در این راستا هر کاری که در توانم باشد انجام می‌دهم.

مسئول آموزش مرکز عالی تربیت مدرس و استاد قرآن کریم قاین بیان کرد: گاهی به عنوان یک مادر قرآنی حسرت می‌خورم که بعضی با اینکه موقعیتش را دارند، به سمت فعالیت‌های قرآنی کششی ندارند و یا آغازگر راهی برای دیگر افراد علاقه‌مند نیستند.

زنانی که مادرانگی را بیشتر درک می‌کنند

زهرا موسوی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نور هدایت نیز به ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: مادرانی که خود آموزه‌های قرآنی را درک کرده‌اند، بهتر می‌توانند مادری کنند چراکه به منبع لایزال الهی متصل می‌شود و این یعنی درک تمام اصول و اهدافی که خداوند برای خلقت چیده و بنابراین می‌تواند در تربیت فرزند بسیار مؤثر باشد.

وی افزود: مادر بودن اصلی مهم است و مهم‌تر از آن بنده خوب بودن برای خداوند است و تا زمانی که این بنده خوب نباشی نخواهی توانست برای فرزندت تربیت قرآنی را تدارک ببینی.

ضرورت تشکیل یک شورای مشورتی از بانوان اندیشمند

این مادر قرآنی بیان کرد: حضور و شرکت و بهره بردن از اندیشه بانوانی که سال‌هاست در این عرصه مشغول به فعالیت هستند برای پیشبرد اهداف قرآنی جامعه قرآن در استان امری مهم است.

موسوی ادامه داد: تشکیل یک شورای مشورتی از بانوان اندیشمند با توجه به اینکه بیشتر فعالان قرآنی خراسان‌جنوبی را زنان تشکیل می‌دهند، باید در برنامه‌های مسئولان گنجانده شود تا بتوان با یک هم‌فکری پیش از شروع کارها، با یک انسجام برای اجرای قوی‌تر پیش رفت.

از تشکیل شورای مشورتی بانوان تا مجالی برای حضور در عرصه‌های قرآنی

بانوان قرآنی نیاز به حمایت دارند

لیلا پرویزی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت معراج بیرجند نیز به ایکنا گفت: مادر بودن در کنار انجام فعالیت‌های قرآنی حس خوبی است چراکه وقتی تو به عنوان مادر به اصول قرآنی توجه می‌کنی، فرزندت نیز از تو الگوبرداری می‌کند و این می‌شود همان سبک مهم تربیتی مدنظر اسلام.

وی افزود: وقتی با کودکانی در طول سال‌های فعالیتت در ارتباط هستی که انگیزه بسیاری برای حفظ و یا تلاوت دارند، خود نیز انرژی می‌گیری و می‌توانی فعالیت‌های قرآنی را بیش از پیش جلو ببری.

ضرورت حل کارشناسانه مسائل بانوان قرآنی

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت معراج بیرجند بیان کرد: توجه به فعالیت‌های قرآنی بانوان و حمایت از این قشر که گاهی تنها به سبب روح مادری که در وجودشان وجود دارد، با تمام توان و بدون هیچ انگیزه و قصد انتفاع فعالیت می‌کنند، بسیار می‌تواند در اجرای مطلوب‌تر فعالیت‌های قرآنی مؤثر باشد.

پرویزی با تأکید بر تشکیل شورای مشورت بانوان، افزود: گردهمایی بانوان در واقع اجماع عقول است که می‌تواند بسیاری از مسائل و گره‌های جامعه بانوان را کارشناسانه بررسی کرده و در جهت اعتلای این قهرمانان جامعه گام بردارد که امیدواریم با افزایش آگاهی‌ها و زیرساخت‌ها در همه حیطه‌ها پیشرفت بانوان میسر شود.

سم مهلکی که انگیزه فعالیت را می‌گیرد

مطهره خراشادی‌زاده، داور مسابقات قرآن در خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: داوری برای مسابقات قرآن در کنار مادر بودن من را به سمتی برد که برای مادری خود نیز بر اساس اصول اسلامی داوری کنم و سطح قضاوتی برای زندگی خود در نظر بگیرم.

وی با اشاره به حضور اساتید و داوران مستعد قرآنی بانو در خراسان‌جنوبی، افزود: نکته مهم و قابل توجه این است که گاهی مسئولان قرآنی حتی استاد بودن بانوان را قبول ندارند و در برنامه‌ها بیشتر از مردان در این حوزه بهره می‌برند، حال آنکه ما در استان استعدادهای مهمی در این حوزه در میان بانوان داریم که گاهی از زندگی شخصی خود گذشته و خود را فدای قرآن و ترویج معارف آن کرده‌اند؛ گاهی با طی کردن فرسنگ‌ها برای آموزش قرآن یا تلاش برای برپایی کلاس قرآن در منطقه‌ای محروم.

این داور مسابقات قرآن اضافه کرد: این موارد، انگیزه را از بانوان قرآنی گرفته و فکر می‌کنند حال که مجالی برای دیده شدن در سطح ملی، بین‌المللی و گاهی حتی استانی ندارند، پس لازم نیست خود را ارتقا دهند و این امر سمی مهلک برای ادامه فعالیت‌های قرآنی محسوب می‌شود.

فکر تخصصی را از برنامه‌های قرآنی نگیریم

خراشادی‌زاده یادآور شد: تشکیل شورای مشورتی از بانوان فرهیخته و قرآنی استان می‌تواند در پیشبرد تخصصی تر فعالیت‌های قرآنی مؤثر باشد چراکه برای برگزاری و اجرای فعالیت‌های قرآنی نیاز به فکر تخصصی نیز داریم و چون بانوان قرآنی در این زمینه سال‌ها کار کرده‌اند می‌توانند فکرها و ایده‌های مطلوبی ارائه کنند.

این بانوان قرآنی که خود مادرند، سال‌هاست برای پیشبرد اهداف قرآنی خود را فدا کرده‌اند، گاهی فرسنگ‌ها از فرزندان خود دور می‌شوند تا آموزه‌های قرآنی را بیاموزند، آنان با تلاش و انگیزه کار می‌کنند و باید از فکر و ایده‌هایشان بهره گرفت و حمایتشان کرد.

گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی 

انتهای پیام
captcha