اهداف بنیادی نظام همواره مورد توجه مردم و مسئولان باشد
کد خبر: 3951155
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳

اهداف بنیادی نظام همواره مورد توجه مردم و مسئولان باشد

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به فرا رسیدن ایام سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: تردیدی نیست که در طول سال‌های پس از انقلاب و علی‌رغم ایجاد مشکلات و موانع متعدد، موفقیت‌های بزرگی به دست آمده است، لیکن اهداف نظام و شعارهای بنیادی آن پیوسته باید مورد توجه مسئولان و مردم باشد.

به گزارش ایكنا از فارس، عبدالرزاق موسوی، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز امروز، 12 بهمن‌ماه در نطق پیش از دستور جلسه علنی این شورا ضمن گرامیداشت فرا رسیدن سالروز ورود امام راحل به كشورمان و آغاز دهه فجر گفت: انقلاب اسلامی در کوتاه‌ترین زمان به پیروزی رسید و ساختارهای قانونی آن نیز با سرعت ایجاد شد.

وی محصول این انقلاب را استقرار نظام و تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی برشمرد و افزود: این قانون به تائید بنیانگذار انقلاب حضرت امام(ره) و تصویب ملت رسید و مبنا و چارچوب اداره کشور و نظام شد.

موسوی تأكید كرد: تردیدی نیست که در طول سال‌های پس از انقلاب و علی رغم ایجاد مشکلات و موانع متعدد، موفقیت‌های بزرگی به دست آمده است، لیکن پیوسته باید اهداف نظام و شعارهای بنیادی آن مورد توجه مسئولان و مردم باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز یادآور شد: یکی از اهداف اساسی نظام جمهوری اسلامی که در بند 12 اصل سوم قانون، دولت موظف به تأمین آن شده است، پی‌ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‌های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه است.

وی ادامه داد: در اجرای همین بند در اصل بیست و هشتم، دولت موظف می‌شود با رعایت نیاز جامعه، به مشاغل گوناگون برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد كند. در بند اول اصل سوم قانون اساسی، از وظایف دیگر دولت، یعنی ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی سخن به میان آمده است و در بند نهم آن، دولت موظف به رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی شده است. امروز باید از خود سؤال کنیم، رابطه ما مسئولان، مدیران این کشور و نظام با این موارد چیست؟ در اجرای این اصول چه کرده‌ایم؟

موسوی با تأكید بر اینكه امروز باید دولت به مفهوم عام آن، گزارش عملکرد خود را در اجرای این وظایف به مردم ارائه کند، گفت: باید قبول کنیم و این واقعیت را بپذیریم که در رفع فقر و مبارزه با فساد و تبعیض و تأمین رفاه عمومی آنچنان که انتظار می‌رفت و قانون اساسی می‌گوید، موفق نبوده‌ایم.

وی بیان كرد: در شورای شهر، هر روزه شاهد مراجعه جوانان تحصیل کرده و خانواده‌های آنان برای اشتغال و تأمین حداقل معیشت هستیم که همه آنان در شرایط سختی هستند. مراجعه جوانان تحصیل کرده فاقد شغل، مشکلات معیشتی بخش عمده مردم، فقر و فساد، نشان‌دهنده مشکلات جدی اقتصادی است که به تبع آن مشکلات اجتماعی نیز شاهد هستیم. امیدوار هستیم مسئولان نظام تا دیر نشده است، کاری کنند. البته مخاطب قرار دادن مسئولان کشور رافع مسئولیت بنده و امثال بنده هم نیست.

موسوی در ادامه سخنان خود به ارائه گزارش علمكرد شهرداری در جلسه قبل شورا اشاره كرد و گفت: دو موضوع مهم لایحه مالیات بر ارزش افزوده و طرح مدیریت یکپارچه شهری در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی است که هر دو مورد مهم است.

رئیس شورای اسلامی فرازهایی از سخنان امام راحل مرتبط با بحث مذكور را یادآور شد و افزود: امام فرمودند «دولت نمی‌تواند همه جا را خودش تحت نظر بگیرد. وقتی محول کرد کار را به خود مردم، مردم در منطقه‌ای که هستند، برای خودشان دلسوز هستند، زیرا اطلاع دارند به احتیاجات خودشان. این‌ها یک برنامه‌هایی است که در دست اجراست. شورای شهر یعنی همه کارهای شهر دست این‌هاست. شهردار را هم تعیین می‌کند، کارهای دیگر شهر را، همه را این‌ها انجام می‌دهند. نظارت در بازار، نظارت در همه جا دارند». با همین دید و نگاه در همان روزهای اول پیروزی انقلاب و قبل از تصویب قانون اساسی، دستور می‌دهند که شورای انقلاب، بی‌درنگ آیین نامه اجرایی شوراها برای اداره امور محلی شهر و روستا در سراسر ایران تهیه، تصویب و به دولت برای اجرا ابلاغ کنند. قانون اساسی هم به خوبی و در اصول مختلف به همین امر پرداخته و تجربه جهانی و شرایط هم مؤید همین است.

وی اضافه كرد: برای کاهش هزینه‌ها و استفاده بهینه از امکانات و جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه‌ها، ناچار هستیم که موضوع مدیریت یکپارچه شهری را جدی بگیریم و اختیارات شوراها را محدود نکنیم. باید موضوع مدیریت یکپارچه شهری و در واقع شورای شهر را باور کنیم. این هم به نفع مردم و هم به نفع کشور است و گریزی جز این نیست.

انتهای پیام
captcha