روحیه شکرگزاری در جامعه تقویت شود/ فرزندانمان را قرآن‌دوست تربیت کنیم
کد خبر: 3950530
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
حجت‌الاسلام فرحزاد خواستار شد:

روحیه شکرگزاری در جامعه تقویت شود/ فرزندانمان را قرآن‌دوست تربیت کنیم

استاد حوزه گفت: ما قرآن می‌خوانیم ولی با عشق نمی‌خوانیم، بچه‌ها را قرآن‌دوست و نمازدوست تربیت کنیم و نه نمازخوان و قرآن‌خوان صرف؛ با تحمیل نمی‌توان فرزند را به چیزی ترغیب کرد زیرا باعث دلزدگی می‌شود.

روحیه شکرگزاری در جامعه تقویت شود/ فرزندان را قرآن‌دوست کنیمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد، شامگاه نهم بهمن در مراسم فارغ‌التحصیلی و تجلیل از حافظان قرآن کانون قرآن و عترت مسجد خاتم الانبیاء پردیسان قم، گفت: ذکری جامع‌تر و کاملتر از صلوات نداریم زیرا در آن یاد خدا، یاد پیامبر و آل ایشان و دعا و توسل و معجونی از همه خوبی‌هاست. هم ثواب تکبیر، هم سبحان الله و هم الحمدلله را دارد.

وی با ذکر آیه 56 احزاب «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا» افزود: برخی تصور می‌کنند که صلوات کار افراد بیکار است در حالی که صلوات کار خدا و ملائکه و مؤمنان است .

فرحزاد با اشاره به ماه جمادی الثانی با بیان اینکه محوریت این ماه شخصیت حضرت زهرا(س) است و میلاد ایشان هم در این ماه قرار دارد، تصریح کرد: اول شخصیت عالم، این بانو را ام ابیها نامیدند؛ آیت الله بهاءالدینی می‌فرمود این لقب تشریفاتی نیست، در حدیث کساء بیان شده که وقتی پیامبر احساس ضعف کردند خدمت فاطمه رسید؛ فاطمه مظهر توحید و ریشه و مادر است.

وی افزود: اهل تسنن نقل کرده‌اند که پیامبر دست کارگر را بوسیدند که در روایات شیعه نیست؛ البته پیامبر برای کارگر خیلی احترام قائل بودند ولی پیامبر(ص) دست فاطمه را بوسیدند؛ اهل تسنن مشابهت سازی زیاد درست کردند؛ خیلی از روایات فضائل اهل بیت(ع) را در مورد خلفا هم درست کرده‌اند؛ از جمله روایتی که گفته الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنه؛ اهل تسنن هم گفتند که خلفای اول و دوم هم شیوخ بهشت هستند ولی امام جواد این روایت را رد کرده و فرمودند همه در بهشت جوان هستند و کسی نداریم که پیر باشد پس روایت جعلی است.

فرحزاد با اشاره به تعبیر قام الیها، اظهار کرد: بدن فاطمه از میوه‌های بهشتی و روحش از نور خداوند است؛ در منابع نداریم پیامبر دست امام علی را بوسیده باشند ولی دست فاطمه را بوسید، تعبیر است که قام الیها یعنی پیامبر با شور و شعف به سمت فاطمه می‌دوید و از ایشان استقبال می‌کردند.

وی با تاکید بر الگوگیری از سیره پیامبر و ائمه(ع)، افزود: روحیه شکرگزاری از خدا و بندگان در کشور ما بسیار پایین است؛ زن و شوهر و شاگرد و استاد و ... همه باید از کارهای خوب در حق همدیگر تمجید و شکرگزاری کنند. چرا زنان و مردان روحیه قدردانی از شوهر و همسر را به فراموشی می‌سپارند.

روحیه شکرگزاری در جامعه تقویت شود/ فرزندان را قرآن‌دوست کنیم

فرحزاد با بیان اینکه بیشتر بیماری‌ها ناشی از مشکلات روحی و روانی است، اضافه کرد: شکر حتی بر ایمان مقدم است؛ ما نعمت ولایت و امنیت داریم و باید به داشته‌ها توجه کنیم و شکرگزار باشیم. ما در منابع نقلی نداریم که حضرت زهرا(س) و حضرت فاطمه(س) با وجود این همه مشکلات در زندگی جایی گله کرده باشند. 

وی افزود: در روایت نقل است که فاطمه(س) فرمودند که من از دنیا به سه چیز علاقه و حب دارم؛ تلاوت قرآن؛ نگاه به چهره پیامبر، همان طور که پیامبر از نگاه به فاطمه لذت می برد فاطمه هم از نگاه کردن به اول شخصیت عالم لذت می‌بردند. به همین دلیل در روایت داریم که نگاه به قرآن، والدین، کعبه و سادات و عالم عبادت است و نور چشم را زیاد می‌کند.

ما قرآن می‌خوانیم ولی با عشق نمی‌خوانیم، بچه‌ها را قرآن‌دوست و نمازدوست تربیت کنیم و نه نمازخوان و قرآن‌خوان صرف؛ با تحمیل نمی‌توان فرزند را به چیزی ترغیب کرد زیرا باعث دلزدگی می‌شود. همه کسانی که در تاریخ پیامبر و امام کشی کردند اهل عبادت ظاهری بودند ولی دین را دوست نداشتند.

روحیه شکرگزاری در جامعه تقویت شود/ فرزندان را قرآن‌دوست کنیم

وی افزود: وهابیون هم مسلمان هستند همان طور که شمر و یزید هم مسلمان ظاهری بودند ولی مرتکب بدترین جنایات در طول تاریخ شدند. بیشتر کسانی که به پیامبر ایمان آوردند جذب رفتار و سیره اخلاقی و رفتاری پیامبر شدند نه اینکه با برهان و فلسفه جذب شده باشند.

فرحزاد با انتقاد از منابر طولانی برخی افراد تصریح کرد: سخنرانی‌ها باید مفید و مختصر باشد، تا سبب دلزدگی مردم از منبر و وعظ نشود. دو رکعت نماز با عشق بهتر از نمازی است که بگوییم خواندیم و راحت شدیم.

انتهای پیام
captcha