فعالیت‌های قرآن و عترت سازمان بهزیستی از محل بودجه‌های جاری بر مأموریت‌ها اخذ نمی‌شود
کد خبر: 3944519
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
قبادی‌دانا:

فعالیت‌های قرآن و عترت سازمان بهزیستی از محل بودجه‌های جاری بر مأموریت‌ها اخذ نمی‌شود

رئیس سازمان بهزیستی کشور با ابراز گلایه از عده‌ای که معتقدند هزینه تجهیزات توانبخشی صرف امور قرآن و عترت می‌شود، گفت: تلاش این است که بودجه‌های قرآن و عترت سازمان از محل بودجه‌های غیردولتی نظیر خیرین، مؤسسات و دستگاه‌ها تأمین شود.

به گزارش ایکنا، وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور در جلسه شورای عالی قرآن این سازمان که امروز، 10 دی‌ماه با حضور اعضا در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) و گرامیداشت یاد و خاطره شهید سردار سلیمانی و همچنین گرامیداشت مرحوم حجت‌الاسلام سیدمحمدی و فعالیت خالصانه و مجاهدانه وی، گفت: فرصت خوبی است تا این فرمایشات را در سازمان بهزیستی جاری و ساری کنیم.

وی ادامه داد: به نظرم نیازی نیست که کارشکنی کنیم، بلکه هدف جاری کردن فرهنگ قرآن و عترت در لایه‌های مختلف سازمان است. این جلسات اگر قرار است حالت تشریفاتی داشته باشد، بهتر است که تشکیل نشود. اگر در گام دوم انقلاب هستیم و فرمایش مقام معظم رهبری را مد نظر داریم، باید ببینیم فعالیت‌هایمان در گذشته چه اندازه تأثیرگذار بوده است و فعالیت‌هایمان را بازنگری کنیم.

قبادی‌دانا با اشاره به اینکه برخی از مدیران و معاونان سازمان دارای سابقه قرآنی، هیئتی و سایر فعالیت‌های مذهبی هستند، افزود: اگر توانمندسازی را به عنوان محور اساسی در سازمان بهزیستی مدنظر داریم، یکی از بحث‌ها، توانمندسازی روحی و معنوی است که در این زمینه می‌توان به قرآن و عترت اهتمام داشت. شاکله روحی و فرهنگی جامعه هدف سازمان است.

وی ادامه داد: با مفاهیمی که در قرآن و عترت است، می‌توانیم بسیاری از جنبه‌های توان‌بخشی و درمانی را برای جامعه هدف داشته باشیم، چرا که برای آنها انگیزه ایجاد می‌کند. معتقدم باید چند پروژه قرآنی تعریف شود که در سطح باقی نماند، بلکه در جامعه هدف در سیستان و بلوچستان و سایر استان‌ها و در بخش روستایی نیز جاری و ساری شود.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به بکارگیری نخبگان قرآنی برای تبیین پایه‌های تربیت دینی و رشد استعدادها، بیان کرد: باید از قالب مسابقات صرف بیرون بیاییم، اما نباید از مسابقات نیز غفلت نکنیم، بلکه مسابقات وسیله انگیزشی برای پای کار آمدن بچه‌ها و بهانه‌ای برای ارائه آموزش‌های لازم باشد. بیش از اینکه در حوزه قهرمانی کار کنیم، باید در حوزه ترویج قرآن در تمامی ابعداد تلاوت، مفاهیم، حفظ و ... فعالیت کنیم و از آن غفلت نکنیم.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بخش ورزشی پاراالمپیک و مدال‌های ارزشمند آن، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه بین‌المللی مسابقات قرآن این سازمان می‌توان جایگاه ارزشمندی برای کشور ایجاد کند، چنانکه در دوره گذشته نیز آن را تجربه کردیم.

قبادی‌دانا درباره دعوت از نخبگان سازمان در حوزه قرآنی و افزوده شدن به اعضای شورا، بیان کرد: سایر اساتید برجسته جامعه هدف سازمان بهزیستی نیز می‌توانند پس از شناسایی به شورا افزوده شوند. پذیرفته‌ایم که که نگاهمان به قرآن باید راهبردی باشد، اما باید این را به برنامه اقدام و عمل تعریف کنیم. هنگامی که فعالیت‌ ما رنگ و بوی قرآنی نداشته باشد، فایده ندارد.

رئیس سازمان بهزیستی درباره ساختار نیروی انسانی، اظهار کرد: این امر نیازمند تقویت است. شاید در بهزیستی‌های استان‌های کشور بتوان بحث راه‌اندازی کانون‌های قرآن و عترت را مدنظر داشت و بتوان آن را در ساختار گنجاند تا وابسته به اشخاص نباشد و با رفتن آدم‌ها، تفاوتی در آن ایجاد نشود.

وی درباره افزایش سهم بانوان در شورای عالی قرآن سازمان بهزیستی، گفت: این امر نیز قابلیت توجه دارد و پتانسیل موجود در سازمان، پتانسیل بالایی در حوزه توانبخشی و اجتماعی است. این امر نیازمند آن است که با عزم ملی انجام شود، چرا که گستره سازمان وسیع است و اگر سازمان اوقاف و امور خیریه، شورای توسعه فرهنگ قرآنی و ... پای کار نیایند، نمی‌توان کاری از پیش برد. بنابراین همانطور که مطرح شد، یکی از راهکارها انعقاد تفاهم‌نامه‌ها است که باید به صورت هدفمند انجام شود و شکلی و سوری نباشد.

قبادی‌دانا با بیان اینکه یکی از بحث‌های مهم تربیت مربیان در مراکز شبه‌خانواده است، افزود: این هدف را می‌توان با انحاء مختلف و با برنامه‌های خوب انجام داد. البته زیبا و جذاب بودن آن نیازمند بازنگری است. هرچند در برخی از زمینه‌ها، اقدامات ارزشمندی انجام شده است و محصولاتی در این 40 سال داشته‌ایم، اما قانع نیسیتم و هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

رئیس سازمان بهزیستی اضافه کرد: متأسفانه عده‌ای در این زمینه سوء استفاده می‌کنند و می‌پرسند که چرا باید هزینه تجهیزات توانبخشی یا سایر هزینه‌ها صرف این امور شود. معتقدم هرچیزی باید سرجای خودش باشد. تلاش این است که  بودجه‌های قرآن و عترت را از محل بودجه‌های غیردولتی از خیرین، مؤسسات و دستگاه‌ها تأمین کنیم. فعالیت‌های قرآنی و عترت هیچ چیزی از وسایل توابخشی و معیشت و بودجه‌های دولتی را کسر نخواهد کرد. بلکه این هزینه‌ها از محل بودجه‌های قرآنی کشور و نه بودجه‌های جاری بر فعالیت‌ها و مأموریت‌های سازمان بهزیستی در حوزه اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری اخذ می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین اگر اعضا موافق هستند، این مسیر باید شکل بگیرد و تا پایان سال، هر ماه این جلسه را داشته باشیم. در جلسه آینده، برنامه‌های جلسه گذشته ارائه می‌شود و رهنمودها اخذ و تصحیح می‌شود و در فاصله یک ماه، کارگروه و کمیته تشکیل جلسه خواهد داد. همچنین در بحث آموزش، مسابقات، صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه و ... پروژه‌هایی طی بازه زمانی مشخص طراحی شود تا از پتانسیل‌های موجود ملی در سطوح استانی و شهرستانی استفاده کنیم و کارهای ساختاری طراحی کنیم. از مسابقات نباید غفلت کنیم. 

قبادی‌دانا با تأکید بر اینکه باید نهایت استفاده را از زمان کرد، گفت: تمام این عناوین می‌تواند در قالب جذاب، آسان، شیوا و گیرا و بسته به جامعه مخاطب ارائه شود. ساختارها را بازبینی، طراحی و تقویت کنیم و این مهم است که با بدنه کارشناسی در حوزه‌های مختلف سازمان بهزیستی، این اقدام انجام شود.

وی در پایان به توجه به زمان‌های مناسبتی و برنامه‌های متناسب با آن تأکید کرد و گفت: می‌توان با بهره‌گیری از فضای مجازی در شرایط فعلی و بعدها به صورت حضوری، از حوزه و برنامه‌های قرآن و عترت استفاده کرد.

انتهای پیام
captcha