تنظیم دادخواست وکلای مراکشی و بررسی افتتاح دفاتر نمایندگی در تل‌آویو و رباط
کد خبر: 3944117
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
تازه‌ترین تحولات درباره توافق ننگین مراکش؛

تنظیم دادخواست وکلای مراکشی و بررسی افتتاح دفاتر نمایندگی در تل‌آویو و رباط

درحالی که شماری از وکلای مراکشی، با ارائه دادخواستی به دادگاه عالی این کشور، لغو تمام قراردادهای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را خواستار شدند؛ هیئتی از وزارت خارجه مراکش برای بررسی افتتاح دفاتر نمایندگی دیپلماتیک میان دو طرف به اراضی اشغالی سفر می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از بخش عربی خبرگزاری آناتولی، وکلای مراکشی روز گذشته، 8 دی‌ در بیانیه‌ای تأکید کردند که دادخواستی برای لغو قراردادهای دولت مراکش با رژیم صهیونیستی در راستای عادی‌سازی سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی و گردشگری، به دادگاه عالی این کشور ارائه داده‌اند.
 
وکلای مراکشی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را مخالفت با قانون اساسی این کشور و منشور سازمان ملل متحد دانسته و بیان کردند که این قراردادها با توافقنامه وین و قوانین حقوق بشر بین‌المللی نیز تناقض دارد.
 
 مراکش و رژیم اسرائیل در حاشیه امضای توافقنامه از سرگیری روابط دوجانبه، سه‌شنبه گذشته، دوم دی‌ 4 توافقنامه در رباط، پایتخت مراکش امضا کردند.
 
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، 10 دسامبر(20 آذر) توافقنامه مراکش و رژیم صهیونیستی در راستای عادی‌سازی روابط دوجانبه را علنی کرد.
 
ترامپ همان روز حاکمیت منطقه صحرا را برای کشور مراکش به رسمیت شناخت و کنسولگری آمریکا در این منطقه را که مورد نزاع دولت مراکش و جبهه پولیساریو است، افتتاح کرد.
 
دولت مراکش درباره عادی‌سازی روابط با اسرائیل گفته است که این توافقنامه، عادی‌سازی روابط نیست بلکه از سرگیری روابط رسمی دو طرف است که از سال 1993 میلادی آغاز شده بود و در سال 2002 میلادی به سردی گراییده بود.
 
از سوی دیگر، منابع خبری از سفر هیئتی از وزارت خارجه مراکش به اراضی اشغالی برای بررسی افتتاح دفاتر نمایندگی دیپلماتیک میان دو طرف خبر دادند.
 
همچنین خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که هیئت مراکشی شامل تعدادی از مشاورانی است که مکلف به بررسی پرونده افتتاح دفاتر نمایندگی و پروازهای مستقیم میان دو طرف هستند.
 
این سفر یک هفته بعد از سفر هیئت آمریکایی اسرائیلی به رباط به ریاست جرد کوشنر، مشاور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و مئیر بن شبات، رئیس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد که در جریان آن توافق عادی‌سازی روابط میان مراکش و رژیم صهیونیستی و برقراری کامل روابط دیپلماتیک امضا شد.
 
بعد از امارات، بحرین و سودان، مراکش چهارمین کشوری است که توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی امضا کرده است.
انتهای پیام
captcha