دانشگاه‌ها نمی‌توانند نسبت به اشتغال دانش‌آموختگان بی‌تفاوت باشند
کد خبر: 3941104
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹

دانشگاه‌ها نمی‌توانند نسبت به اشتغال دانش‌آموختگان بی‌تفاوت باشند

رئیس دانشگاه شیراز با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها دیگر نمی‌توانند نسبت به وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان بی‌تفاوت باشند، گفت: مأموریت دانشگاه‌های نسل سوم کارآفرینی و نوآوری است.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی دانشگاه شیراز، حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز امروز، 24 آذرماه طی سخنانی ضمن گرامیداشت هفته‌ پژوهش، به موضوع مأموریت‌های اصلی دانشگاه‌های امروزی و چالش‌های پیش روی آن‌ها پرداخت.

وی با تصریح اینكه دانشگاه‌های امروزی، علاوه‌ بر آموزش و پژوهش، دو مأموریت دیگر یعنی کارآفرینی و نوآوری و جامعه‌محور بودن نیز دارند، به تشریح هرکدام از مأموریت‌های پیش روی دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: اولین مأموریت نظام آموزش عالی، آموزش است که از دیرباز نیز وجود داشته و امروزه در این مأموریت به دو مقوله توجه می‌شود؛ نخست آموزش براساس استانداردهای ملی به دانشجویان و دوم آموزش‌های مهارتی به دانشجویان.

به گفته نادگران، امروزه یکی از شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها میزان مهارت دانش‌آموختگان دانشگاه‌هاست؛ به‌همین دلیل آموزش مهارتی به‌عنوان یکی از وظایف دانشگاه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

رئیس دانشگاه شیراز، پژوهش را دومین مأموریت نظام آموزش عالی معرفی کرد و افزود: در حوزه‌ پژوهش یکی از وظایف اصلی، حرکت روی مرزهای دانش و در حقیقت کار کردن بر روی مسائل علمی موجود در دنیا به‌شکل تیمی است که باید با هدف‌های مشخصی صورت گیرد و این اهداف می‌تواند، کوتاه‌مدت، میان‌مدت یا درازمدت باشد.

وی با تأکید بر اینکه محققان ما باید در این حوزه با طرح مسائل علمی مشخصی که در سطح دنیا و مجامع بین‌المللی وجود دارد، نسبت به ارائه‌ راه‌حل و پژوهش اقدام کنند، تصریح کرد: هدف از این مسیر درواقع برندسازی برای دانشگاه و ایجاد جایگاه علمی و تخصصی برای کشور در مجامع علمی باشد.

نادگران در ادامه به مأموریت سوم دانشگاه‌ها یعنی کارآفرینی و نوآوری اشاره كرد و گفت: امروزه دانشگاه‌ها موظفند در خود و در حیطه‌ وظایف خود به کارآفرینی و نوآوری بپردازند؛ باید تا آنجا که می‌توانند از دانشجو یک موجود کارآفرین تربیت‌ کنند که با دادن ایده و پیگیری آن تا عمل، بتواند در اجتماع کار کند.

رئیس دانشگاه شیراز با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها دیگر نمی‌توانند نسبت به وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان بی‌تفاوت باشند، گفت: مأموریت دانشگاه‌های نسل سوم کارآفرینی و نوآوری است و این مهم باید در قاعده‌ مشخص با برنامه‌ریزی هدفمند در دانشگاه نهادینه شود.

وی همچنین از جامعه‌محور و مسئله‌محور بودن دانشگاه‌ها به‌عنوان یکی دیگر از مأموریت‌های دانشگاه امروزی یاد کرد و گفت: دانشگاه‌های نسل چهارم، دانشگاه‌هایی جامعه‌محور و مسئله‌محور هستند؛ یعنی دانشگاهی که با عنایت به مسائل جامعه، مشکلات جامعه را شناسایی کرده، زیر تیغ پژوهش برده و برای حل آن راه‌حل ارائه می‌دهد.

نادگران تأکید کرد: برای کلیه‌ این مراحل، دانش‌های مستخرج از کار محققین باید بومی شود؛ یعنی باید به مسائل کشور برگردد و ناظر بر مسائل کشور باشد.

رئیس دانشگاه شیراز بیان كرد: از حدود سه سال گذشته، دانشگاه شیراز، به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های تراز اول کشور، برای رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم برنامه‌ریزی و حرکت کرده و علی‌رغم وجود مشکلات متعدد مانند مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و این در سال گذشته شیوع بیماری کرونا، گام‌های شایسته‌ای برداشته که از جمله مصادیق آن تأسیس پردیس نوآوری و فناوری در محیط دانشگاه شیراز است و هم‌اکنون تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌اپ‌ها در آن مستقر است.

وی در پایان، هفته‌ پژوهش را فرصت مغتنمی برای بازخوانی و پرداختن به مأموریت‌های دانشگاه و روشن‌کردن فراروی استان و کشور دانست و باری دیگر این هفته را به همه‌ پژوهشگران کشور، به‌ویژه دانشگاهیان دانشگاه شیراز تبریک گفت.

انتهای پیام
captcha