جامعه به قهرمانان بشر دوست نیازمند است
کد خبر: 3936079
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۷

جامعه به قهرمانان بشر دوست نیازمند است

مدرس امداد و نجات هلال احمر استان اردبیل، گفت: جامعه به قهرمانان بشر دوست و توانمند بیشتری برای رفع نیاز‌های فردی و اجتماعی در برابر صدمات و ‏آسیب‌ها نیازمند است.

جامعه به قهرمانان بشر دوست نیازمند استبه گزارش ایکنا از اردبیل، ولی علایی، مدرس امداد و نجات هلال احمر استان اردبیل، ۲۸ آبان‎ماه، در کارگاه آموزشی مجازی «اصول کمک‌های اولیه»، که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان اردبیل برگزار شد، گفت: آموزش کمک‌های اولیه یکی از ضرورت‌های مهم در زندگی همه افراد در جامعه بشری است.

علایی، خاطر نشان کرد: یادگیری اصول کمک‏های اولیه یک امر مهم در جامعه است، فلذا هر فرد در طول زندگی خود به‌طور ناگهانی و پیش‌بینی نشده ممکن است در ‏شرایطی قرار بگیرد که مجبور باشد برای نجات جان خود و دیگران اقدامات سریع و اولیه را انجام دهد.

وی افزود: بسیاری از صدمات و ‏آسیب‌ها نیاز به مراقبت‌های پزشکی ندارند و تنها با دانستن کمک‌های اولیه می‌توانید به خود و اطرافیان  در مواقع ضروری کمک رسانی کنید.

مدرس امداد و نجات هلال احمر استان اردبیل، بیان کرد: یکی از ‏مهمترین مهارت‌ها در هنگام انجام کمک‌های اولیه، ارزیابی مصدوم است و برای انجام ارزیابی اولیه ابتدا باید میزان ایمنی صحنه ‏را بررسی کنید.

علایی، تاکید کرد: در انجام کمک‌های اولیه باید علت آسیب‌دیدگی مصدوم یا بیماری و تعداد مصدومان را نیز مشخص کرده و شروع به ارزیابی مصدوم کنیم فلذا در طی این مراحل اطلاعات مربوط به نوع بیماری و آسیب، شدت آن و مناسب‌ترین راه کمک‌رسانی و نیز ‏اطلاعات جزیی از آسیب مصدوم(مانند قوزک دردناک، خون دماغ) یا شکایت اصلی‌تر(مانند درد قفسه سینه، خارش پوست) ارزیابی اولیه و ثانویه ‏به دست می‌آید.

وی با اشاره به انواع ارزیابی ثانویه و مراحل آن در بسیاری از صدمات و ‏آسیب‌ها، اظهار کرد: در صورتی که خطری مصدوم را تهدید نمی‌کند و ارزیابی اولیه انجام شده و نیازی به اقدامات حفظ حیات ندارید، ارزیابی تکمیلی را با عنوان ارزیابی ثانویه انجام دهید، تا اطلاعات بیشتری از شرایط مصدوم کسب شود و اگر مصدوم از مشکل خاصی شکایت دارد، اول آن را بررسی کرده، علایم حیاتی مصدوم مانند هوشیاری، تنفس و نبض را بررسی کنید.

مدرس امداد و نجات هلال احمر استان اردبیل، بیان کرد: در بسیاری از صدمات و ‏آسیب‌ها وجود هرگونه خونریزی، کبودی، تورم یا پزشکی را بررسی کرده و از مصدوم بخواهید مفاصل مختلف پاهایش را حرکت دهد، به رنگ ناحیه روی پا و انگشتان دقت کنید، اگر آبی‌رنگ باشد، نشان‌دهنده اشکال در گردش خون یا آسیب ناشی از سرما است.

علایی، تصریح کرد: کمک‌های اولیه همواره نیاز بسزایی در زندگی بشریت داشته و با هدف حفظ آمادگی و انجام اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع حوادث غیر مترقبه که یکی از راهکار‌های اساسی در کاهش خسارات و صدمات جانی و مالی است، صورت می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: آشنایی با اصول کمک‌های اولیه با هدف افزایش سطح آگاهی و توانایی شرکت‌کنندگان با کمک‌های اولیه و نحوه برخورد با موقعیت‌های بحرانی در حوادث طبیعی و غیر طبیعی امری ضروری در جامعه بشری است.

مدرس امداد و نجات هلال احمر استان اردبیل، گفت: جامعه به قهرمانان بشر دوست و توانمند بیشتری برای رفع نیاز‌های فردی و اجتماعی نیازمند است.

انتهای پیام
captcha