بدهی ۱۰۰ میلیارد تومانی دستگاه‌ها به اوقاف زنجان
کد خبر: 3929454
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴

بدهی ۱۰۰ میلیارد تومانی دستگاه‌ها به اوقاف زنجان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه احیای حقوق موقوفات یکی از وظایف مهم اوقاف است و باید درآمدها محقق شود تا نیت واقف به اجرا دربیاید، گفت: دستگاه‌های دولتی 100 میلیارد تومان به اداره اوقاف بدهکار هستند.

بدهی ۱۰۰ میلیارد تومانی دستگاه‌ها به اوقاف زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، ۲۴ مهرماه در نشست خبری به مناسبت آغاز دهه وقف اظهار کرد: رسانه‌ها صدای مردم هستند و باید خواسته‌های مردم را به گوش مسئولان برسانند و مسئولان هم پاسخگو باشند. در این بین نقش حمایتی و نظارتی رسانه بر کسی پوشیده نیست.

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید با رعایت انصاف و دلسوزی مطالبات مردم را مطرح کنند، ابراز کرد: رسانه‌ها باید انتقاد کردن را بلد باشند و آموزش در همه ابعاد را در دستور کار قرار دهند و به جامعه آگاهی ببخشند. واقفان خیراندیش نیز از نیک‌ترین مردان تاریخ هستند که پنجره خدمت ابدی برای خود باز کردند.

این مسئول تعداد رقبات و موقوفات استان زنجان را به ترتیب ۳۱ هزار و ۲۸۰۰ مورد برشمرد و گفت: در استان ۱۳۲ امامزاده وجود دارد. ۵۰ درصد نیات واقفان مربوط به سیدالشهدا(ع) است و نشان از دلدادگی مردم به اباعبدالله دارد. همچنین ۱۸ درصد به دارو و درمان اختصاص دارد و موقوفات مختلفی در ارتباط با دانش‌آموزان بی‌بضاعت، فقرا، ازدواج، حوزه‌های علمیه و سایر موارد وقف شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه در استان نیاز به وقف‌های جدید در زمینه‌های جدید داریم، بیان کرد: از علما، روحانیون و رسانه‌ها  انتظار می‌رود مردم را تشویق کنند که در مسائل مورد نیاز مثل آزادی زندانیان، فعالیت‌های قرآنی، تهیه مسکن، تهیه جهیزیه و کمک به تحصیل اموال خود را وقف کنند. در سال ۹۹، ۱۶ مورد وقف جدید با نیات مختلف ثبت شده است.

وی با بیان اینکه در سازمان اوقاف و امور خیریه چند وظیفه خاص داریم، ادامه داد: وظیفه اصلی این سازمان حفظ و نگهداری موقوفات است، با توجه به اینکه در طول تاریخ موقوفات مورد تاراج و سرقت افراد بی‌دین قرار گرفته است اما بعد از انقلاب خیلی از موقوفات احیا شد و اکنون نیز این کار با جدیت دنبال می‌شود و بعد از انقلاب ۳۰ هزار موقوفه به موقوفات اضافه شده است.

کرمی ارتقای بهره‌وری موقوفات را از دیگر وظایف این سازمان خواند و گفت: به عنوان مثال با اجرای طرح‌های اقتصادی در یک زمین موقوفه می‌توان درآمد بیشتری کسب کرد. البته فروش موقوفات جایز نیست و با توجه به لزوم اجرای امینانه نیات واقف هیچ کسی حق دخالت در نیت واقف و اجازه اعمال سلیقه ندارد و باید دقیقا نیت واقف اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی انسان‌های غافل موقوفه‌خواری می‌کنند، تصریح کرد: ما با کمک مردم با این مسئله برخورد می‌کنیم. در این بین بعضی نهادها علاوه بر اینکه به لحاظ شرعی و قانونی با مسائل اوقاف آشنا هستند اما حقوق موقوفات را پرداخت نمی‌کنند و باید با تعامل مشکلات حل شود و تا هیچ فرد و ارگانی به املاک موقوفات دست‌درازی نکند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان اظهار کرد: اداره‌کل اوقاف بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از دستگاه‌ها و نهادهای دولتی طلب دارد. پرونده‌هایی که هم‌اکنون در محاکم قضایی در حال پیگیری هستند، 4 میلیارد تومان ارزش دارد و پیگیر وصول مطالبات هستیم تا خیرات و برکات آن به نیازمندان و جامعه برسد.

وی با اشاره به فعالیت‌های اوقاف و امور خیریه در حوزه‌ مسائل دینی، قرآنی، فرهنگی و اجتماعی ابراز کرد: سال گذشته اوقاف زنجان رتبه ۳۱ کشور را داشت در پایان 98 به رتبه ۱۷ کشور رسیدی  و در ماه گذشته رتبه دوم را کسب کردیم. عملکرد این اداره نسبت به ۶ ماهه گذشته ۱۷۰ درصد رشد داشت و بیشتر شاخص‌های این عملکرد به درآمد موقوفات مربوط می‌شود.

ایجاد اشتغال رویکرد سازمان اوقاف

این مسئول به رویکردهای جدید سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر به دنبال ایجاد اشتغال با استفاده از ظرفیت موقوفات هستیم و با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام دادیم تلاش داریم به رونق تولید و ارتقای بهره‌وری موقوفات هم کمک کنیم و گام‌هایی را حوزه‌های کشاورزی و دامپروری برداشتیم.

کرمی در مورد فعالیت‌های حوزه فرهنگی بیان کرد: در استان زنجان ۵ مرکز افق در بقاع متبرکه شاخص تشکیل دادیم که اموری همچون اشتغال، ساخت خانه، رسیدگی به فقرا، برگزاری کارگاه‌های فرهنگی و سایر موارد را برعهده دارند. دهه ولایت ۲۷ قربانی و ۱۰۰۰ بسته کمک مومنانه توزیع شده است.

وی با اشاره به ایجاد یک مرکز خیریه یادآور شد: علی‌رغم اینکه اوقاف پرچم‌دار کارهای خیر بوده، هدف از تاسیس مرکز خیریه این است که از ظرفیت خیران استفاده کند و فقط متکی به درآمد موقوفات نباشد. همچنین با اجرای طرح دست‌های مهربانی ۶۵۰ خیر در این طرح شرکت کردند که منجر به آزادی 5 زندانی، تهیه لوازم خانگی و توزیع کمک‌های معیشتی شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان طرح پیوند آسمانی را از دیگر فعالیت‌های حوزه فرهنگی برشمرد و گفت: در این طرح برای ۱۱ زوج به مبلغ ۲۹۱ میلیون تومان جهیزیه تهیه کردند. در قالب طرح مهر تحصیلی نیز ۷۰۰ کیف و لوازم‌التحریر هر بسته به ارزش ۱۵۰ هزار تومان بین دانش‌آموزان توزیع کردیم.

این مسئول با اشاره به اجرای طرح بصیرت عاشورایی در ۱۳ بقعه متبرکه ابراز کرد: طرح مودت در حوزه فرهنگی و اجتماعی پیگیری و کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم برای توسعه مساجد و بهسازی امامزادگان جمع‌آوری می‌شود که تا کنون مردم ۴ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان کمک کردند.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اجرای نیت داشتیم، اظهار کرد: در راستای اجرای رزمایش کمک‌های مومنانه مرحله اول بعد از شیوع کرونا ۱۵ هزار بسته غذایی توزیع کردیم که ارزش هر بسته ۴۰۰ هزار تومان بود. برای کمک به گروه‌های جهادی در راستای ضدعفونی معابر بیش از ۴۰ میلیون تومان هزینه شد. دوخت بیش از ۱۰۰ هزار ماسک بهداشتی و تولید ۱۰۰۰ دست لباس برای کادر درمان، بیماران و مسئولان تغسیل از دیگر اقدامات در زمان شیوع کرونا است.

کرمی در مورد فعالیت‌های بخش قرآن تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان 2 مسابقه برگزار شد و اوقاف برنامه‌هایی همچون قرار شب و نسیم انتظار را مورد حمایت قرار داد. در مسابقه زندگی به سبک خدا ۲۲ استان مشارکت کردند.۳۰ محفل قرآنی به شکل زنده با حضور قاریان برجسته کشوری و مصری در فضای مجازی برگزار شد. برای مرحله استانی مسابقات قرآن بخش آوایی ۵۰ میلیون تومان کمک کردیم و برنامه قرآنی نسیم وحی با حمایت اوقاف از شبکه اشراق در حال پخش است.

انتهای پیام
captcha