شناخت امام حسین(ع)؛ اولین مرحله الگوپذیری از ایشان
کد خبر: 3922333
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳

شناخت امام حسین(ع)؛ اولین مرحله الگوپذیری از ایشان

یک پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی گفت: اولین قدم برای اینکه فرزندان ما بتوانند از امام حسین(ع) الگو بگیرند، شناخت است و اگر این شناخت به‌درستی صورت گیرد، نسل‌های بعدی برای قرارگرفتن در مسیر آن حضرت آماده می‌شوند.

شناخت امام حسین(ع) اولین مرحله الگوپذیری از ایشان استحجت‌الاسلام والمسلمین حسین مهدوی پارسا، پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص روش‌های تربیتی فرزندان در مسیر امام حسین(ع) و به نوعی زنده نگه داشتن یاد و نام امام حسین(ع) از این طریق، اظهار کرد: اگر والدین همواره دغدغه این موضوع را دارند که فرزندان خود را حسینی و عاشورایی تربیت کنند، به این نکته توجه داشته باشند که برای تربیت فرزندان که موضوع بسیار مهمی است، به دو عنصر زمان و البته سن فرزندان خود نیز توجه داشته باشند، در این میان می‌توان به حضرت قاسم(ع) در سپاه امام حسین(ع) اشاره کرد که اگر ایشان در این سپاه قرار گرفت و شهید شد، طبیعتا در همان لحظه تربیت نشده بود، بلکه پیش از عاشورا تربیت شده بود و این آمادگی را درون خود ایجاد کرده بود.

وی ادامه داد: نکته بعدی محیطی است که بناست فرزندان ما در آن رشد کنند؛ چراکه بسیاری از والدین در جامعه کنونی با شرایط بسیار سختی روبه‌رو و دغدغه‌مند هستند که چگونه فرزندان خود را تربیت کنند، در واقع اگر والدین، خودشان تربیت شده این مسیر باشند، طبیعتا فرزندان نیز به خودی خود تربیت شده این مسیر خواهند شد.

این پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی گفت: بنابراین خانواده و والدین هستند که بزرگترین نقش تربیتی را در تربیت فرزندان خود ایفا می‌کنند و در واقع عملکرد، رفتار و سیره آن‌ها در این راستا نیز بسیار مهم است.

مهدوی‌پارسا با بیان اینکه در این میان نقش جامعه را هم نباید نادیده گرفت، بیان کرد: بالاخره روزی فرا خواهد رسید که فرزندان ما وارد جامعه می‌شوند و می‌توان گفت که پس از خانواده، این جامعه است که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر فرزندان ما داشته باشد و باید گفت جامعه شامل گروه همسالان، مدرسه، دانشگاه و ... است، چرا که با ورود فرزندان‌مان به جامعه همواره باید به آن‌ها آموزش دهیم که چگونه در جامعه حضور پیدا کنند، گروه همسالان و افرادی که بناست با آن‌ها ارتباط داشته باشند موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود.

ارائه آموزش‌های تربیتی لازم به روش‌های مختلف

وی افزود: این در حالی است که اگر فرزند ما آموزش‌های این ارتباطات و اینکه با قرار گرفتن در مدرسه و جامعه که در آن همه نوع گروهی وجود دارد، چگونه ارتباط برقرار کند را دیده باشد، قطعا می‌تواند دوستی‌ها و ارتباطات خود را با دیگران در مدرسه و جامعه کنترل کند و البته در اینجا والدین هستند که باید این موضوعات را به فرزندان خود آموزش دهند، در واقع همه این امور کمک می‌کند که فرزند ما با همان سبک و سیره امام حسین(ع) تربیت شود.

این پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی اظهار کرد: در این میان می‌توان به قمر بنی هاشم(ع) اشاره کرد که به دلیل اقدامات خاصی که در واقعه عاشورا انجام داد و رشادت‌هایی که از خود نشان داد، امروزه ما به وفا، ایثار و معرفت در رابطه با ایشان اشاره می‌کنیم و این به خاطر آن است که حضرت ام‌البنین که مادر ایشان است چنین ویژگی‌هایی داشته ‌است.

وی با اشاره به سخنرانی‌هایی که امروزه صورت می‌گیرد و اغلب هم مبنای صحبت‌های خود را تربیت جوانان قرار می‌دهند، گفت: در واقع این‌ها تنها یک نوع روش تبلیغی است و هدفشان نیز آن است که این روش‌ها را آموزش دهند و آگاهی‌ها را نسبت به این موضوعات بیشتر کنند که البته تنها آگاهی و آموزش برای قرار گرفتن در این مسیر کافی نیست، بلکه مهم عملیاتی کردن این آموزش‌ها و آگاهی‌هاست.

این پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی اضافه کرد: از این رو برای عملیاتی کردن این نوع آموزش‌ها این والدین هستند که باید خود را موظف بدانند و نسبت به این مسائل اهمیت قائل شوند و آن‌ها را رعایت کنند، به عنوان مثال اگر والدینی دغدغه نماز اول وقت خواندن فرزندشان را دارند، همواره باید ابتدا خودشان این کار را انجام دهند تا فرزند با مشاهده عمل آن‌ها تشویق و ترغیب به این کار شود؛ چرا که فرزندان به جای آنکه بشنوند، بیشتر می‌بینند و این نگاه کردن است که باعث می‌شود آن‌ها به این کار تشویق شوند. در واقع، فرزندان دوربینی هستند در خانواده که همیشه در حال فیلمبرداری است.

مهدوی‌پارسا با اشاره به نقش رسانه که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، نیز تصریح کرد: البته در این میان نیز نباید نقش رسانه‌ را نادیده گرفت؛ چراکه علاوه بر سخنرانی‌ها، رسانه‌ نیز نقش وسیعی در این راستا دارد. در واقع رسانه از تاثیرگذاری بسیار بالایی برخوردار است و باید برنامه‌های مختلف آموزشی را در قالب فیلم، هنر و ... تهیه کرد تا فرزندان بتوانند این الگوگیری را بهتر و درست‌تر انجام دهند.

شناخت؛ اولین مرحله الگوپذیری

وی با بیان اینکه در ابتدای این راه مهم‌ترین مقوله‌ای که باید به آن اشاره کرد شناخت است، بیان کرد: اگر این شناخت وجود نداشته باشد، الگوگیری نیز هیچگاه اتفاق نخواهد افتاد و در واقع اولین مرحله و اولین قدم برای اینکه ما بتوانیم از امام حسین(ع) الگو بپذیریم و در مسیر ایشان قرار بگیریم شناخت است، بر همین اساس اگر شناخت امام حسین(ع) برای فرزندان در ابتدای امر صورت گیرد، در حقیقت راه برای فرزندان‌مان باز خواهد شد و در این صورت آن‌ها بهتر می‌توانند تصمیم‌گیری و در نهایت الگوپذیری داشته باشند.

مهدوی‌پارسا گفت: در واقع مقوله شناخت و شناساندن می‌تواند از روش‌های مختلفی همچون تعریف داستان واقعه عاشورا، انیمیشن و ... صورت گیرد و البته زمانی این شناخت می‌تواند درست‌تر انجام شود که از سوی فردی باشد که قابل‌قبول برای فرزندمان است، بنابراین اگر این شناخت به‌درستی صورت گیرد قطعا رغبت و علاقه فرزندان برای حسینی شدن نیز بیشتر خواهد شد، اما اگر این شناخت در مرحله اول به درستی صورت نگیرد، والدین نباید انتظار الگوپذیری فرزندان از ائمه معصوم(ع) را داشته باشند.

این پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی تاکید کرد: از این رو باید گفت والدینی که بناست نسل‌های آینده را تربیت کنند، باید این نکته را مورد توجه قرار دهند که تربیت فرزندان و قرارگیری آن‌ها در مسیر امام حسین(ع) که می‌تواند به زنده نگه داشتن یاد و نام ایشان برای نسل‌های بعدی کمک کند، به یکباره اتفاق نمی‌افتد و به زمان نیاز دارد، در واقع این امر مانند کشاورزی است که نمی‌تواند امور تابستان خود را به زمستان موکول کند و انتظار محصول خوبی را هم داشته باشد.

انتهای پیام
captcha