وقتی جوانان انقلابی برای تحقق مسجد تراز انقلاب آستین بالا می‌زنند
کد خبر: 3911003
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۲

وقتی جوانان انقلابی برای تحقق مسجد تراز انقلاب آستین بالا می‌زنند

مساجد همواره خاستگاه اتفاقات بزرگ اجتماعی و سیاسی بوده‌اند، در دوران دفاع مقدس ساماندهی و اعزام نیروها و دیگر امور مربوط به جنگ در مساجد انجام می‌شد اما در برهه‌هایی از حیات انقلاب از این نقش غفلت و نقش مسجد کم‌رنگ‌تر شد. گروهی از جوانان مومن انقلابی شهرک منظریه شهرکرد فعالیت‌های وسیعی را در راستای تحقق مسجد تراز انقلاب در مسجد امام هادی(ع) انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رئیسی، امام جماعت مسجد امام هادی(ع) شهرک منظریه شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با استناد به دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص مسجد تراز انقلاب اسلامی، اظهار کرد: ایشان معتقدند که مساجد باید پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی و محل آمیختگی دنیا و آخرت باشند، هسته‌های مقاومتِ فرهنگی، سیاسی، امنیتی و نظامی در مسجد و با همت مسجدی‌ها شکل می‌گیرد، لذا نگاه سنتی به مسجد که آن‌را محل موعظه و پرورش اخلاق می‌دانستند، باید حفظ شود.

وی برخورداری از زیبایی و آرایه‌های ظاهری و معنوی را از دیگر ویژگی‌های مسجد دانست و افزود: ارتباط مردم و مسجد نیز باید تنگاتنگ باشد و مردم در خدمت به مسجد به‌صورت همگانی دخیل باشند، مسجد نیز در امور مختلفی چون ازدواج، حل مشکلات اقتصادی، حل اختلافات و بسیاری دیگر از حوزه‌ها منشاء خدمات به مردم باشد.

مسجد؛ خاستگاه اتفاقات بزرگ اجتماعی

حجت‌الاسلام رئیسی تاکید کرد: در دهه اول انقلاب، مساجد خاستگاه اتفاقات بزرگ اجتماعی و سیاسی بود، در دوران دفاع مقدس ساماندهی و اعزام نیروها و دیگر امور مربوط به جنگ در مساجد انجام می‌شد اما در برهه‌هایی از حیات انقلاب از این نقش غفلت و نقش مسجد کم‌رنگ‌تر شد که امیدواریم با تلاش و برنامه‌ریزی و حضور جوانان، مساجد را به سطح تراز انقلاب اسلامی برسانیم.

وی با اشاره به حضور چندین ساله خود در مسجد امام هادی(ع) شهرک منظریه شهرکرد، گفت: این شهرک با جمعیت ۱۴ هزار نفر محل زندگی خانواده‌هایی از شهرهای مختلف استان اعم از جمعیت روستایی و شهری با آداب و رسوم و فرهنگ متفاوت و گوناگون است. در ماه‌های ابتدایی حضور تلاش شد که با شناسایی نیروها و افراد محله و جوانان فعال و دغدغه‌مند و برای گام برداشتن در مسیر مسجد تراز انقلاب، به‌روزرسانی و تحولی در چینش نیروهای فعال مسجدی صورت بگیرد که معتمدان محل و جوانان مؤمن انقلابی و صاحب ایده پای کار آمدند و مسئولیت پایگاه‌های مستقر در مسجد اعم از کانون فرهنگی هنری، پایگاه بسیج خواهران و برادران، دارالقرآن، مهد کودک، مرکز نیکوکاری و ... را دغدغه‌مندانه عهده‌دار شدند. ضمن اینکه فعالیت‌های عمرانی این مسجد نیمه‌کاره با همت اهالی و کمک خیران و به‌صورت خودجوش انجام و تجهیزات لازم برای آن تهیه شد.

حجت‌الاسلام رئیسی تشکیل هیئت اندیشه‌ورز مسجد را در بدو آغاز کار یادآور شد و گفت: در این هیئت علاوه بر برنامه‌ریزی برای برنامه‌های عبادی و مناسبتی، برای ارتقای طرح‌ها و خدمات اجتماعی، آموزشی فرهنگی، ورزشی و اقداماتی نظیر اشتغال‌زایی برای اهالی محله کمک به نیازمندان و ... تصمیم‌گیری می‌شود.

امام جماعت مسجد امام هادی(ع) شهرک منظریه شهرکرد تصریح کرد: فعالیت مهدکودک و پیش‌دبستانی مسجد یکی از اتفاقات خوبی است که مورد استقبال شهروندان واقع شد که کودکان و خردسالان ساعاتی از روز را در فضای زیبا و معنوی مسجد به آموزش و نقاشی و انجام کارهای با رویکرد دینی و قرآنی سپری می‌کنند.

حجت‌الاسلام رئیسی به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مشاوره‌ای، مهارت‌افزایی در مسجد اشاره و بیان کرد: به‌دلیل شرایط خاص این منطقه مباحث آموزشی و آگاهی‌سازی مردم باید با جدیت دنبال شود که این مهم در حوزه‌هایی نظیر آسیب‌های اجتماعی، تربیت فرزند، ارتباطات خانواده، طلاق، اعتیاد و ... اجرا می‌شود.

وی نقش مسجد را در رفع نیازها حل معضلات خانواده‌ها و جامعه مهم ارزیابی کرد و گفت: شهرک جدیدالتاسیس منظریه به دلیل بافت آپارتمانی و ازدحام جمعیت دارای شرایط ویژه‌ای است که مباحث فرهنگی باید در آن جدی گرفته شود، همچنین در خدمات گوناگون شهری اعم از پارک‌ها، فضای سبز، فضاهای تجاری، بازارچه‌ها مردم با نامه‌نگاری و مطالبه‌گری می‌توانند به نتیجه برسند.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه مسجد امام هادی(ع) فضای وسیعی برای انجام فعالیت‌ها ندارد، بیان کرد: در این راستا برای ساخت یک مجتمع بزرگ فرهنگی، آموزشی و ورزشی پیگیری و مطالبه‌گری شد که خوشبختانه به نتیجه خوبی رسیدیم و زمین چسبیده به مسجد به این امر اختصاص می‌یابد که امیدواریم با کمک خیران این اتفاق مهم برای اهالی شهرک رقم بخورد و فضای خوبی در اختیار گروه‌های فعال مسجدی قرار گیرد.

چند برابر شدن فعالیت مسجد در قائله کرونا

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا از چند ماه گذشته، تصریح کرد: شهید سلیمانی معتقد بود فرصتی که در تهدیدها هست در خود فرصت‌ها نیست به شرطی که نترسیم و نترسانیم و کار را به نتیجه برسانیم، این جمله نصب‌العین جوانان مسجد قرار گرفت تا جایی که سطح و میزان فعالیت‌ها در قائله کرونا در مقایسه با دوران پیش از کرونا چندین برابر شد.

حجت‌الاسلام رئیسی با تاکید بر اینکه محدودیت‌های کرونایی اعم از عدم برگزاری نماز جماعت و مراسم در مسجد رعایت شد، افزود: با اینحال اتفاقات جدیدی افتاد و فعالان مسجد با هم‌افزایی با دیگر مساجد شهر به‌صورت شبانه‌روزی مشغول خدمت‌رسانی بودند از جمله در مبحث ضدعفونی و گندزدایی روزانه محله‌ها، تهیه و توزیع بسته‌های بهداشتی خدمات فراوانی ارائه شد. در بخش کمک‌های مؤمنانه، مرکز نیکوکاری مسجد در ادامه خدمات سال‌های قبل خود به مردم منطقه، با سرکشی و احصاء مشکلات و نیازهای مردم یک بانک اطلاعاتی از ساکنان تدوین و تهیه کرد تا کمک‌ها و خدمات به‌صورت مستمر ادامه یابد.

مسجدی باید جهادگر باشد

امام جماعت مسجد امام هادی(ع) با تاکید بر اینکه استفاده از یک تیم جوان، مؤمن و با جسارت در پیشبرد امور مسجد حائز اهمیت است، ادامه داد: حتی به شرط داشتن ایمان و علم، اگر روحیه جهادی وجود نداشته باشد اتفاق مطلوبی نمی‌افتد، لذا استفاده از فکر جوانان با انگیزه و دغدغه‌مند در ارتقای مسجد بسیار مهم است که خوشبختانه این مهم در مسجد امام هادی(ع) عملی شده و کادر مسجد از نخبگان علمی و قرآنی منطقه هستند که در ساعات فراغت در مسجد به فعالیت می‌پردازند.

حجت‌الاسلام رئیسی استفاده از ظرفیت بومی محله را نیز مهم ارزیابی کرد و گفت: یکی دیگر از راه‌های ارتقای فعالیت مسجد استفاده از ظرفیت خانواده‌ها و همسایگان مسجد است تا پای ثابت مسجد باشند، ضمن اینکه ارتباط و تعامل متولیان مسجد با مسئولان و مدیران استان همواره در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد موفق توفیقات خود را مرهون ارتباط محکم و مستمر با مسجد و مسجدی‌ها می‌دانند، ادامه داد: حضور در مسجد، همراهی با برنامه‌های مسجد، کمک فکری و مالی و ... به امور مسجد و در یک کلام مسجدی بودن منشاء خیر و برکت است و باید نسل به نسل از پدران و مادران به فرزندان به ودیعه گذاشته شود تا شاهد جامعه سالم باشیم.

این کارشناس مذهبی در استان با تاکید بر اینکه جامعه خواه ناخواه دچار آلودگی‌ها و اتفاقات ناخوشایند فرهنگی و جذابیت‌های کاذب است، بیان کرد: این امر دشواری کار مسجدی‌ها را چندبرابر می‌کند، برای بیرون کشاندن جوانان از این جذابیت‌های موهوم و جذب آنان به مسجد باید زیبایی‌ها و آرایه‌های ظاهری و معنوی مسجد را مورد توجه قرار داد، در همین راستا از مسئولان و متولیان انتظار می‌رود که نگاه ویژه‌ای به مقوله مسجد داشته باشند.

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: در کنار تمام مسائل عبادی و خدمات متنوع اجتماعی و فرهنگی مسجد، از فضای مجازی غافل نشدیم و در تمامی شبکه‌هایی که مردم فعال هستند صفحاتی فعال شد تا ضمن اطلاع‌رسانی برنامه‌های مسجد، با بارگزاری مطالب دینی و فرهنگی نقشی در ارتقای آگاهی ایفا شود. ضمن اینکه در ایام کرونایی، برگزاری هیئت مجازی در مناسبت‌های گوناگون و پخش زنده مراسم در دستور کار قرار دارد.

وی فعالیت‌های قرآنی مسجد امام هادی(ع) را نیز یادآور شد و گفت: در این راستا، یک جلسه سنتی هفتگی از چندین سال گذشته تا کنون برای بانوان در حال برگزاری است که به دلیل استقبال گسترده بانوان هیچگاه متوقف نشده است، ضمن اینکه کانون فرهنگی هنری مسجد علاوه بر برگزاری برنامه روزانه «تلاوت نور» بعد از نماز مغرب و عشاء، یک جلسه تدبر به‌صورت هفتگی برگزار می‌کند که خوشبختانه با استقبال خوب جوانان مواجه شده است.

خدمات مسجد فراعبادی است

حجت‌الاسلام رئیسی سطح خدمات مسجد را فراعبادی دانست و بیان کرد: مسجد تراز در ساحت‌های گوناگونی مانند نیکوکاری، اجتماعی، عمرانی، اقتصادی، فرهنگی، اشتغالزایی و ... می‌تواند نقش‌آفرینی کند و منشاء خدمت برای اهالی باشد. توانمندسازی خانواده‌ها، اشتغال خانگی در قالب آپارتمان‌نشینی با همکاری نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) از جمله خدمات مسجد امام هادی(ع) است.

وی بیکاری و بافت آپارتمانی شهرک منظریه شهرکرد را دو معضل مهم اجتماعی این منطقه خواند و بیان کرد: اگر در بخش اشتغال جوانان خدمتی انجام شود قطعا می‌توان آسیب‌ها را کاهش داد.

حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد: در زمینه نامگذاری معابر و خیابان‌های سطح محله و شهرک نامه‌نگاری‌هایی با مسئولان در جریان است تا از عناوین پرمحتوا و دارای بار معنایی قوی انتخاب شود.

امام جماعت مسجد امام هادی(ع) شهرک منظریه شهرکرد گفت: نصب تمثال شهدا به‌ویژه شهدای مدافع حرم استان نیز قطعا تاثیر آنی و طولانی‌مدت مثبتی بر روح و روان انسان‌ها دارد و سبب زنده نگهداشتن ارزش‌ها می‌شود که از متولیان انتظار می‌رود در این زمینه مساعدت لازم را داشته باشند.

انتهای پیام
captcha