انتظار یک آماده‌باش جهانی است
کد خبر: 3904360
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۸

انتظار یک آماده‌باش جهانی است

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه یکسری آیات در قرآن هستند که به موضوع مهدویت و انتظار اشاره دارند، گفت: از آیات قرآن فهمیده می‌شود که انتظار یعنی یک آماده‌باش جهانی برای درک آن دولتی که سراسر عدل، مهر، ایمان و مودت است.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 23 خردادماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با موضوع «آیات مهدویت در قرآن کریم» گفت: یکسری آیات در قرآن کریم هستند که به موضوع مهدویت و انتظار اشاره دارند.

وی افزود: از آیات قرآن کریم فهمیده می‌شود که انتظار یعنی یک آماده‌باش جهانی برای درک آن دولتی که سراسر عدل، مهر، ایمان و مودت است که این انتظار اثرات سازنده‌ای دارد.

حدائق به آیه 33 سوره توبه «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ؛ او كسى است كه پيامبرش را با هدايت و دين درست فرستاد تا آن را بر هر چه دين است پيروز گرداند هر چند مشركان خوش نداشته باشند»، گفت: این آیه یکی از آیات مهدویت در قرآن کریم است.

مدیر مدرسه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: در این آیه خداوند بشارت و نویدی را می‌دهد که پیامبر(ص) فرستاده خداست و برای هدایت بشریت و گسترش دین خدا آمده است و این دین بر همه ادیان غالب و فائق و پیروز خواهد شد، گرچه انسان‌های مشرک این را نمی‌پسندند و بر نمی‌تابند.

وی یادآور شد: در این آیه شریفه هدایت به معنای رشد کردن، روشن کردن و رشد و تعالی در مسیر صلاح جامعه است، چه در امور مادی، چه امور معنوی و چه به‌وسیله گفتار یا کردار و منظور هدایت در هر دو زمینه است.

حدائق بیان کرد: انبیا آمده‌اند تا دنیا و آخرت بشریت را سامان دهند، هم با سخن و هم با عمل خود و مردم را به سوی حقیقت، راستی و درستی تشویق کنند.

وی در این رابطه دو روایت را یادآور شد و گفت: زمانی که حضرت علی(ع) از سوی رسول خدا(ص) برای تبلیغ اسلام در منطقه یمن مبعوث شد، پیامبر(ص) به ایشان فرمود با هیچکس به جنگ وارد نشو مگر اینکه اول او را به حقیقت دعوت کنی و اگر توانستی یک نفر را به‌سوی خداوند هدایت کنی، برای تو بهتر است از آنچه که خورشید بر او می‌تابد و بر او غروب می‌کند یعنی از کل کره زمین با ارزش‌تر است.

منطق اسلام، گفتمان ارشاد است

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با تأکید بر اینکه منطق اسلام منطق گفتمان، صحبت و ارشاد است، گفت: در اسلام جنگ و نزاع با کسانی که جز جنگ راه دیگری بر نمی‌گزینند، آمده است و اسلام در ابتدا توصیه به جنگ و نزاع نمی‌کند بلکه توصیه به ارشاد، نصیحت و گفت‌وگو می‌کند.

حدائق با بیان اینکه در نظام آفرینش کاری با ارزش‌تر، پرثواب‌تر و گرانبهاتر از تربیت نداریم، گفت: اگر کسی بتواند یک نفر را با خدا آشنا کند برای این کار نمی‌توان از نظر قیمت ارزشی قائل شد و ارزش این کار به حساب نخواهد آمد.

وی اظهار کرد: این روایت بشارتی است برای همه کسانی که می‌توانند کسی را با خدا و دین و راستی و درستی آشنا کنند و در حقیقت یک نوع ولایتی بر آن شخص پیدا می‌کنند چون او را به راه صراط مستقیم وصل کرده‌اند.

مدیر مدرسه علمیه منصوریه شیراز با یادآوری اینکه در روایات داریم که خداوند به اولیای الهی امر می‌کند به سراغ مردم بروید و بین مردم باشید و با آن‌ها گفت‌وگو کنید، گفت: در روایات اسلامی آمده است که حضرت داود(ع) به تنهایی به صحرا رفت از طرف خداوند وحی آمد چرا تنها آمدی و داود عرض کرد شوق لقای شما در من شدت پیدا کرده و زیاد شده و این اشتیاق زیاد من به شما سبب شد که از مردم فاصله بگیرم و دور شوم. از طرف خداوند وحی آمد خطاب به داود، برگرد به سوی مردم، اگر بتوانی یک بنده گریز پای و کسانی که با خدا قهر کردند و در زندگیشان خدا و بندگی و اخلاص رنگ باخته، با من آشنا کنی من در لوح محفوظ تو را ستوده و یاد می‌کنم.

وی اضافه کرد: این چقدر مقام بالایی است که خداوند به پیامبر می‌گوید از این فاصله گرفتن دست بردار و به سوی مردم برو و آن‌ها را به سوی حقیقت دعوت کن و یک درس هم برای مردم معاصر دارد. همه ما در این شرایط اگر بتوانیم بین همین خانواده، فامیل، بستگان، دوستان و همکاران نقش خود را به خوبی ایفا کرده مردم را به حقیقت دعوت کنیم، دارای چنان مقامی می‌شویم که خداوند می‌فرماید در لوح محفوظ نام شما را حمید و ستوده ثبت خواهیم کرد.

حدائق منظور هدایت در آیه 33 سوره توبه را یادآور شد: محتوای دین شریف اسلام، دعوت پیامبر(ص) است و دعوت پیامبر(ص) هدایت و رشد و صلاح است و اصلاً اسلام  و پیامبر(ص) آمده تا مردم را رشد دهد و به سوی صلاح و درستی دعوت کند که عقل هم این رویه را تأیید می‌کند.

عقل تمام دستورات اسلام را می‌پذیرد

این خطیب برجسته استان فارس با تأکید بر اینکه تمام دستورات اسلام اعم از واجبات، مستحبات، مکروهات و مباح همه معقول هستند و امروز وجدان بشری آن‌ها را می‌پذیرد و عقل تأیید می‌کند، گفت: اصول و فروع دین اسلام موافق حق است و واقعیت و قطعاً چنین آیینی بر همه ادیان جهان پیروز می‌شود چنانچه روز به روز شاهد گسترش اسلام در دنیا هستیم. حتی اندیشمندان بزرگی از مسیحیت و یهودیت وقتی با اسلام آشنا می‌شوند، شریعت اسلام را می‌پذیرند و این همان غلبه منطقی و استدلالی اسلام بر همه ادیان است.

وی با بیان اینکه از آیه 33 سوره توبه استفاده می‌شود که وقتی بشریت در آینده و آخرالزمان روی به اسلام آوردند، قطعاً قدرت هم در اختیار اسلام قرار خواهد گرفت، گفت: امام باقر(ع) دو روایت نسبت به این آیه فرمودند؛ یکی اینکه اسلام بر همه ادیان پیروز می‌شود و زمانی این مسئله محقق می‌شود که مهدی(عج) قیام کند و هیچکس روی زمین نمی‌ماند مگر اینکه به نبوت پیامبر(ص) اقرار می‌کند یعنی دنیا این حقیقت جامعیت اسلام را می‌پذیرد.

حدائق بیان کرد: در روایت دیگری رسول خدا(ص) می‌فرماید روی زمین خانه‌ای باقی نخواهد ماند، چه خانه‌ای که از سنگ و گل درست شده چه خانه‌ایی که از کرک و مو تهیه شده است مگر اینکه نام و کلمه اسلام در آن خانه‌ها جاری و ساری باشد و این وعده‌ای است که خداوند عنایت فرموده است.

انتهای پیام
captcha