سخنرانی آیت‌الله سبحانی در برنامه شب قدر مرکز اسلامی انگلیس
کد خبر: 3898953
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵

سخنرانی آیت‌الله سبحانی در برنامه شب قدر مرکز اسلامی انگلیس

مراسم احيای شب‌های قدر به طور زنده در شبکه‌های مجازی مرکز اسلامی انگليس پخش می‌شود که در نخستین شب، آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی از مراجع تقلید، سخنرانی کرد.

به گزارش ایکنا از لندن؛ مرکز اسلامی انگلیس در نخستین شب از لیالی قدر، با تدارک برنامه‌ای متفاوت از سال‌های گذشته و به دلیل شیوع ویروس کرونا و شرایط قرنطینه برای مسلمانان ساکن انگلیس، میزبان صدها نفر از مؤمنان خداجویی بود که به صورت غیرحضوری از طریق شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کرده بودند تا در فضایی معنوی و روحانی و با تقرب به درگاه الهی و راز و نیاز، آمرزش گناهان خود را طلب کنند. 

مرکز اسلامی انگلیس برای نخستین بار با استفاده از شبکه‌های مجازی و تلویزیونی تلاش کرد تا نیاز معنوی مؤمنان روزه‌دار در ماه مبارک رمضان را در انگلیس فراهم کند.

ماه مبارک رمضان امسال برای همه مسلمانان در سراسر جهان ويژگی خاصی داشت و به دلیل شیوع ويروس کرونا، همه مسلمانان ناچار بودند در منازل خود بمانند و مراسم شب قدر خود را در شرایط قرنطینه سپری کنند و از حضور در مراکز مذهبی و برگزاری مراسم احیا در کنار دیگر مسلمانان محروم باشند.

رمضان امسال که در شرایط قرنطینه با تعطیلی مراکز اسلامی در انگلیس همراه شده است، تلاش و همت برخی از مراکز و مؤسسات اسلامی را برای استفاده از فضای مجازی دو چندان کرده است. در این میان مرکز اسلامی انگلیس با تدابیر و برنامه‌ریزی از قبل، روزانه حدود 4 ساعت برنامه زنده به زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی و ارتباط مستقیم تصویری با حرم مطهر امام رضا(ع) هنگام اذان مغرب پخش می‌کند.  

این مرکز در نخستین شب قدر با استفاده از دو شبکه تلویزیونی اهل بیت تی‌وی و هدایت تی‌وی و شبکه رسانه‌ای «یو نیوز» در لندن و شبکه‌های مجازی از جمله زوم، یوتیوب، فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام برای مخاطبان خود ویژه برنامه‌ای پخش کرد که ده‌ها هزار بیننده از طریق فضای مجازی با این ویژه‌برنامه همراه و نخستین شب قدر را به دعا و مناجات پرداختند و در سحرگاه نوزدهم ماه مبارک رمضان نیز همراه با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم موسوی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس به زیر سایه قرآن پناه بردند و آئین قرآن بر سر گرفتن را به جای آوردند و جلوه‌هایی از عبودیت خود به درگاه حق تعالی را به نمایش گذاشتند.

در مراسم مجازی احیای نخستین شب قدر مرکز اسلامی انگلیس و در سالروز ضربت خوردن امیر مؤمنان علی(ع)، قاری ممتاز بین‌المللی، احمد ابوالقاسمی به تلاوت کلام‌الله مجید پرداخت و دعای جوشن کبیر با نوای مقدس، مداح اهل بیت در مرکز اسلامی انگلیس، دعای ابوحمزه ثمالی با صدای سروری از حرم مطهر امام رضا(ع) خوانده شد و مرتضی طاهری، مداح برای مخاطبان مرکز اسلامی انگلیس در این مراسم مرثیه‌سرایی کرد. 

در این مراسم جواد فروغی دقایقی کوتاه به بیان نکات قرآنی پرداخت و قبل از آئین قرآن به سر گرفتن، سخنرانی آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی از مراجع عظام در باب فضیلت و معنویت رمضان که در قم صورت گرفته بود، پخش شد.

در بخش پایانی این مراسم معنوی حجت‌الاسلام سیدهاشم موسوی، نماینده ولی فقیه در انگلیس درباره اهمیت شب های مبارک قدر و رحمت واسعه الهی در این شب‌ها توضیحاتی ارائه کرد و در مقابل دوربین‌های شبکه‌های مجازی، آئین قرآن بر سر نهادن، ندای «بک یا الله» و توسل به چهارده معصوم خاندان اهل بیت (ع) که از اعمال توصیه شده شب‌های مبارک قدر محسوب می‌شود را اجرا کرد و با مناجات به درگاه الهی و ضمن طلب غفران، از خدای بزرگ رهایی از ویروس کرونا و زندگی با عزت مسلمین زیر سایه قرآن کریم را مسئلت کرد.

مرکز اسلامی انگلیس به مناسبت شب‌های قدر 21 و 23 ماه مبارک رمضان نیز علاوه بر پخش برنامه‌های معنوی قبل از اذان مغرب و ويژه‌برنامه «30 شب، 30 فضیلت»، مراسم احیای شب‌های قدر را از نیمه شب تا 2 بامداد تدارک دیده است.

برنامه روزانه مرکز اسلامی انگلیس قبل از اذان مغرب، یک ساعت برنامه عربی از ساعت 17:30، یک ساعت برنامه انگلیسی از ساعت 18:30 و یک ساعت برنامه فارسی با عنوان «30 شب، 30 فضیلت» شامل دعا، مناجات، تفسیر قرآن، بیان احکام دینی از زبان حجت‌الاسلام فلاح‌زاده، کارشناس احکام فقهی و تفسیر کلمه طیبه از زبان حجت‌الاسلام سیدهاشم موسوی، نماینده ولی فقیه در انگلیس و بخش توفیق اجباری حاوی معرفی هنرمندان، متخصصان و حال و روز مؤمنان روزه‌دار در رمضان امسال است.

انتهای پیام
captcha