حضرت خدیجه(س)؛ الگوی رفتار مؤمنانه در دوران تحریم‌ها
کد خبر: 3896402
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷

حضرت خدیجه(س)؛ الگوی رفتار مؤمنانه در دوران تحریم‌ها

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با تأكید بر اینكه حضرت خدیجه(س) الگوی رفتار مؤمنانه در دوران تحریم‌ها بود، ‌افزود: آن حضرت با بذل ثروت خود برای آبیاری نهال اسلام و كمک به مسلمانان در اوج فشارها نقش مؤثری را گسترش دین اسلام ایفا كرد.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس، ظهر امروز، 15 اردیبهشت‌ ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز وفات حضرت خدیجه كبری(س) گفت: حضرت خدیجه(س) یاور راستین پیامبر(ص) و انیس تنهایی‌های رسول خدا(ص) بود و حدود 25 سال به‌عنوان شریك زندگی جلوه‌های عاشقانه یك خانواده‌های آسمانی را در كنار پیامبر(ص) ترسیم كرد.

وی با تأكید بر اینكه حضرت خدیجه(س) الگوی رفتار مؤمنانه در دوران تحریم‌ها بود،‌ افزود: آن حضرت خود را به عنوان كسی كه جلوه یاری ولی خدا در دوره تحریم‌ها بود، معرفی كرد و با بذل ثروت خود برای آبیاری نهال اسلام و كمك به مسلمانان در اوج فشارها نقش مؤثری را دین اسلام ایفا كرد.

استوار میمندی، حضرت خدیجه(س) را بانوی آفتاب، كرامت، ایثار و از خودگذشتگی معرفی كرد و گفت: جایگاه آن حضرت به حدی بود كه فرشتگان در شب معراج به پیامبر(ص) می‌فرمایند كه سلام خدا را به خدیجه(س) برسان.

كرونا؛ نقطه عطف تاریخ جهان

مدیر حوزه‌های علمیه فارس در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط شیوع كرونا اشاره كرد و گفت: شاید تاریخ انسان‌ها كمتر دورانی را مانند دوران كرونا تجربه كرده باشد چرا كه كرونا علاوه بر اینكه ساحت جامعه جهانی را به خطر انداخت، مراودات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار داده است و شاید بتوان گفت كه كرونا نقطه عطف تاریخی جهان است.

وی ضمن تقدیر از تلاش‌ها و مجاهدت‌های مدافعان سلامت و كادر درمان و همچنین گروه‌های جهادی كه در این ایام خالصانه و ایثارگرانه برای حفظ سلامت مردم تلاش كرده‌اند،‌ به بیان نكاتی درباره هجمه‌های دشمنان علیه دین در شرایط شیوع كرونا پرداخت.

استوار میمندی ادامه داد: در ابتدای شیوع ویروس كرونا هجمه‌هایی علیه دین و مذهب و مقدسات شكل گرفت و بعضی‌ها هم با تئوریزه كردن این هجمه‌ها در صدد ایجاد تقابل میان دین و علم و بهداشت بودند، اما به مرور زمان و با عقلانیتی كه در دین اسلام وجود دارد و با استفاده از اجتهاد پویایی كه مجتهدان اسلام و تشیع كه در رأس همه آن‌ها مقام معظم رهبری قرار دارند، مشخص شد همه این هجمه‌ها توطئه‌ای بیش نبوده است.

دین مكمل علم است

مدیر حوزه‌های علمیه فارس تأكید كرد: كرونا ثابت كرد كه نه تنها دین و بهداشت جامعه در تعارض نیستند بلكه دین به‌عنوان مكمل علم و كمك‌رسان دانشمندان می‌تواند نقش مهمی ایفا كند. چنانچه ما در آیات و روایات اسلامی توصیه‌های مؤكدی به علم‌آموزی داریم.

وی با بیان اینكه دین آمده تا كمك حال علم باشد، گفت: كرونا ثابت كرد مدرنیته با همه شوكت و هیبتی كه در دنیا ایجاد كرده بود، همچنان نسبت به تأمین نیازهای بشری ناتوان است لذا تا نقطه آرمانی برای تأمین همه نیازهای بشر فاصله داریم و همچنین ثابت كرد كه در همه جا علوم تجربی پاسخگو نیست و باید به علوم ماورایی هم توجه داشته باشیم.

استوار میمندی با یادآوری اینكه بیش از سه و نیم میلیون نفر در دنیا مبتلا به كرونا شدند كه برخی‌ها فوت كردند، گفت: علم روز نتوانست با این ویروس مقابله كند و اینجا باید تجدید نظری در مسیری كه حركت می‌كنیم داشته باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس در ادامه از رئیس جمهور به دلیل دستور به بازگشایی مساجد در مناطق وضعیت سفید كشور قدردانی كرد و گفت: مساجد و بقاع متبركه و اماكن مذهبی نیازهای معنوی جامعه را مرتفع می‌كنند زیرا انسان موجودی دو بعدی است و همان‌طور كه باید به بعد مادی انسان توجه شود و نیازهای معیشتی و خواب و خوراك او تأمین شود، نیاز به آرامش روحی و معنوی او هم باید تأمین شود و این توجه به معنویت در كنار توجه به نیازهای مادی می‌تواند مایه آرامش انسان شود.

وی اضافه كرد: همان‌مقدار كه تعطیلی اصناف و بازار می‌توانست لطمه جدی به جامعه وارد كند، تعطیلی مراكز مذهبی و معنوی نیز به معنویت جامعه لطمه وارد می‌كند. نكته‌ای كه باید مدنظر قرار دهیم این است كه نیازهای مادی انسان قابل لمس هستند، اما نیاز معنوی برای همه قابل لمس نیست و تنها اهل معرفت این نیاز را احساس می‌كند البته در بزنگاه‌ها این نیاز در بسیاری از افراد برجسته می‌شود.

استوار میمندی با اشاره به تعطیلی مساجد و اماكن مذهبی در ایام شیوع كرونا بیان كرد: متدینین جامعه در دوران كرونا ثابت كردند كه بانظم‌ترین و توصیه‌پذیرترین اقشار جامعه هستند و مطمئناً با بازگشایی مساجد در مناطق وضعیت سفید هم مساجد یكی از بهترین اماكنی خواهند بود كه پروتكل‌های بهداشتی را دقیقاً اجرا می‌كنند.

اقدامات روحانیت در دوران كرونا

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین نقش روحانیت و حوزه‌های علمیه در دوران شیوع كرونا پرداخت و گفت: نقش روحانیت در این دوران نقش برجسته‌ای بود. چنانچه شاهد بودیم كه پایگاه‌های برون‌مرزی دشمن و اتاق فكرهای آن‌ها در فضای مجازی در حال پمپاژ مطالب مخرب علیه باورهای دینی و مذهبی ملت ایران بودند تا سنگر مستحكم ایران خالی از سرباز شود و آنان به راحتی بتوانند بر این ملت و مملكت سیطره پیدا كنند.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس، ابزار قدرت ملت ایران را روحیه ایمان و ولایت‌مداری و ایثارگری دانست و گفت: یكی از مولدهای این روحیه‌ها در كشورمان حوزه‌های علمیه هستند و عالمان دینی از ابتدا به‌عنوان كسانی كه ركن ركین معنویت‌بخشی به جامعه بودند،‌ برای مقابله با این هجمه‌های دشمنان نقش ایفا كردند.

وی یادآور شد: مخصوصاً زمانی كه بیماری كرونا از قم كشف شد نه آغاز شد چرا كه همزمان با قم 15 استان درگیر كرونا شده بودند اما در قم این بیماری كشف شد، هجمه‌های دشمنان بر علیه مراكز مذهبی و معنویت بسیار شدت یافته بود ولی روحانیت در دفاع از حقوق مردم و تأمین سلامتی آن‌ها اقدامات بسیار خوبی انجام دادند.

استوار میمندی با بیان اینكه اولین اقدام تعطیلی اجتماعات مذهبی بود، گفت: با اینكه اجتماعات مذهبی اهمیت بسیار زیادی برای معنویت‌بخشی و انسجام‌بخشی و وحدت ملی دارد، اما برای حفظ سلامت مردم این اجتماعات و اماكن مذهبی و حتی دروس حضوری حوزه‌های علمیه به تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری و مجتهدان تعطیل شدند.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با تصریح اینكه علما و طلاب در این دوران در بیمارستان‌ها به كمك كادر درمان شتافتند، گفت: در شیراز نیازی به حضور طلاب و روحانیت در بیمارستان‌ها احساس نشد اما در عین از برخی از بیمارستان‌ها سركشی كردیم.

وی‌، سومین اقدام حوزه‌های علمیه را در دوران كرونا سازماندهی گرو‌های جهادی طلاب برای ضدعفونی معابر شهری برشمرد و گفت: همچنین طلاب و روحانیت در بحث جلب كمك‌های مومنانه برای رسیدگی به نیازمندان جامعه ورود كرده و خودشان هم برای توزیع این كمك‌ها میان نیازمندان اقدام كردند.

استوار میمندی همچنین تجهیز اموات كرونایی را توسط طلاب جهادی بانو و آقا یادآور شد و گفت: جنازه مؤمن حرمت دارد و باید تمام اقدامات شرعی برای تیمم، تغسیل و تدفین اموات كرونایی اجرا شود كه این كار همچنان با تلاش طلاب جهادی در حال انجام است.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس یادآور شد: در اوایل كار چون ویروس كرونا یك ویروس ناشناخته‌ای بود، مقداری تنش‌های عصبی و ترس به جامعه پزشكی و اقشار مختلف مردم وارد شد و كسانی كه بیمار آن‌ها بر اثر كرونا فوت می‌كردند بعضاً حتی برای تحویل جنازه هم واهمه داشتند به همین دلیل كه طلاب به این قضیه ورود كردند و اگر این كار انجام نمی‌شد آثار روحی و روانی بسیار بدی بر روی جامعه داشت.

پذیرش حوزه‌های علمیه

وی همچنین بازدید از بازماندگان اموات كرونایی و عرض تسلیت به آنان را از دیگر اقدامات انجام شده توسط علما و طلاب در دوران كرونا برشمرد و سپس به از آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خبر داد و گفت: پذیرش در مراكز حوزوی از 21 فروردین‌ماه سال جاری آغاز و تا 20 خردادماه ادامه دارد.

استوارمیمندی از تمام جوانان و نوجوانانی كه مستعد و علاقه‌مند و نخبه هستند جهت ورود به این عرصه دعوت كرد و گفت: علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام و كسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت paziresh.ismc.ir مراجعه كنند.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس همچنین رسالت‌های حوزه و روحانیت را برشمرد و گفت: اولین رسالت حوزه‌های علمیه تولید نرم‌افزارهای اداره جامعه است. این نرم‌افزارهایی كه جامعه جهانی در اختیار دارد، همگی بر اساس تجربیات بشری و منهای آموزه‌های الهی است.

وی بیان كرد: انسان موجودی اجتماعی است و هم وظایف فردی و هم اجتماعی دارد به همین دلیل كنش و واكنش جامعه پیرامونی فرد در تعالی‌بخشی آن مؤثر است به همین دلیل خداوند برنامه‌های مختلفی را برای سعادت جامعه و فرد تبیین كرده است و می‌طلبد در اداره جامعه انسانی از آموزه‌های الهی غفلت نشود.

به گفته وی، علت اینكه دنیا در عرصه‌های مختلف به بن‌رسیده و روز به روز شاهد انحطاط اخلاق در جامعه بشری هستیم، همان فاصله گرفتن از وحی و آموزه‌های الهی است.

استوار میمندی، تحول در علوم انسانی و اسلامی‌سازی علوم انسانی را از دیگر رسالت‌های حوزه‌های علمیه دانست و گفت: حوزه‌های علمیه با تربیت محققان برجسته باید این نیاز را برطرف كنند البته نباید نقش دانشگاه را در اینجا فراموش كنیم و اصولاً وحدت حوزه و دانشگاه در تولید نرم‌افزارهایی برای تحول در علوم انسانی شكل می‌گیرد.

وی با بیان اینكه تربیت كادر مناسب برای تولید نرم‌افزارهای توحیدی، تبیین احكام دینی و پاسخ به شبهات اعتقادی، تبلیغ و ترویج آموزه‌های دینی  و تربیت استاد، محقق،‌ پژوهشگر و مدیر فرهنگی را از دیگر رسالت حوزه‌های علمیه دانست و گفت: نكته‌ای كه باید مدنظر داشته باشیم این است كه تبلیغ دین و تبیین آموزه‌های الهی یك واجب كفایی است و باید حتماً عده‌ای در جامعه اسلامی این كار را انجام دهند تا این واجب از گردن دیگران ساقط شود لذا كسانی كه به این حوزه ورود می‌كنند در حقیقت دارند به یك واجب كفایی عمل می‌كنند.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به خبرنگار ایكنا تعداد مدارس حوزوی در استان را 48 مدرسه و 5 مركز تخصصی اعلام كرد و گفت: از این 5 مركز، 3 مركز در شیراز و 2 مركز در شهرستان‌ها هستند.

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای تقویت فعالیت‌های قرآنی

وی با بیان اینكه قصد توسعه مراكز حوزوی را نداریم اما تلاش می‌كنیم تا این مراكز تقویت كنیم، گفت: حوزه‌های علمیه قرآن‌محور و مدارس قرآنی حوزه‌ها نیز تحت نظر معاونت تهذیب پیش‌بینی شده است البته تعریفی كه ما از حوزه‌های علمیه قرآن‌محور داریم با تعریفی كه مؤسسه بیت‌الاحزان در راه‌اندازی این مراكز دارد متفاوت است.

استوار میمندی تأكید كرد: با تمام این تفاسیر از تمام ظرفیت‌ها برای تقویت فعالیت‌های قرآنی در حوزه‌های علمیه استفاده خواهیم كرد چرا كه باید گفتمان قرآنی در تمام مدارس حاكم شود.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس همچنین با اشاره به ماه مبارك رمضان گفت: هر ساله در ماه مبارك رمضان حدود 12 هزار مبلغ دینی به نقاط مختلف كشور برای تبلیغ دین و احكام اعزام می‌شدند اما امسال به دلیل شیوع كرونا، از ظرفیت مجازی برای این كار استفاده شد و مبلغان در فضای مجازی برای این كار سازماندهی شدند.

وی در بخش پایانی سخنان خود وضعیت معیشت طلاب و روحانیان را یادآور شد و گفت: درصد بسیار كمی از روحانیان در ادارات مختلف شاغل هستند و اكثر طلاب در حال تحصیل تنها از عواید مختصری كه از سوی مراجع تقلید اختصاص می‌یابد كسب معیشت می‌كنند و این مسئله موجب شده است تا طلاب همواره به ساده‌زیستی و قناعت در زندگی توجه ویژه داشته باشند ولی باید بدانیم كه امروز طلاب حوزه‌ها جزو مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند.

انتهای پیام
captcha