به گزارش ایکنا، این شماره از فصلنامه «اقتصاد اسلامی» حاوی ده مقاله با عناوین زیر است:
1. اخلاق اقتصادی از منظر قرآن کریم با تکیه بر راهبردهای روانشناختی، نوشته مسعود رستنده، سیدحمید حسینی و ابوالقاسم یعقوبی
2. ناسازگاری (تعارض و تزاحم) قواعد الگوی مصرف فرد مسلمان، به قلم علی اکبر کریمی، سیدحسین میرمعزی و سیدرضا حسینی
3. الزامات تخصیص عادلانه منابع در نظام بانکی در چارچوب اقتصاد مقاومتی، به قلم حامد عباسی، سید عباس موسویان و محمد طالبی
4. بررسی تطبیقی عقلگرایی در اقتصاد متعارف و حکمت عملی اقتصاد اسلامی، نوشته محمدعلی فراهانیفرد و حمید پارسانیا
5. بررسی ارتباطسنجی پژوهشهای بانکداری و مالی اسلامی با متغیرهای کلان اقتصادی (مطالعه موردی: فصلنامه اقتصاد اسلامی)، به قلم وهاب قلیچ و حسین امیری
6. تأثیر دینداری بر نابرابری درآمد و اندازه دولت در ایران، اثر پروانه کمالی دهکردی، فرشته عبدالهی و عبدالخالق غبیشاوی
7. تحلیل فقهی- حقوقی مبادله ارزهای قابل استخراج در اقتصاد اسلامی، نوشته حسین عیوضلو، محسن رضایی صدرآبادی و جواد نوری
8. تشکیل مرجع ملی حمایت از حقوق مالکیت فکری در راستای اقتصاد مقاومتی، نوشته محمدجواد حیدریان دولتآبادی و رسول مظاهریکوهانستانی
9. قرضدهی شخص به شخص، الگویی جهت مدیریت منابع قرضالحسنه، اثر حسین حسنزاده؛ میثم کریمی، مهدی تمیزیفر و محمدرضا سیمیاری
10. امکانسنجی استفاده از روش آزمایشگاهی در اقتصاد اسلامی (با تأکید بر مبانی معرفتشناختی استاد مطهری)، نوشته امیر خادم علیزاده و مهدی بهشتی
در بخشی از مقاله «اخلاق اقتصادی از منظر قرآن کریم با تکیه بر راهبردهای روانشناختی» آمده است: هر دین آسمانی یکسخن جهانی دارد. سخن جهانی اسلام، اخلاق است که مبنای همه فعالیتهای فردی و اجتماعی به شمار میآید. در عرصه اقتصاد رقابت آنقدر جدی است که گاه برخی برای ربودن گوی سبقت، حاضرند حریم اخلاق را بشکنند تا به هر قیمتی سود لازم را به دست آورند. در مکتب اقتصادی اسلام لازم است اخلاق اقتصادی در رقابتهای اقتصادی رعایت شود و فضایلی چون اتقان در کار، انصاف، عدالت و قسط مورد توجّه قرار گیرد و از رذایلی مانند: کمفروشی، رباخواری، احتکار، اسراف و تبذیر پرهیز گردد.
هدف این پژوهش ارائه راهبردهای روانشناختی قرآن برای رشد اخلاق اقتصادی است. روش این پژوهش با رویکرد کیفی و تحلیل محتواست و در آن از فن تحلیل محتوای مضمونی بر مبنای واحد جملات استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، کل قرآن و حجم نمونه، 95 آیه از آیات قرآن است. روش نمونهگیری هدفمند بوده و با هدف انتخاب آیات اقتصادی که اشارات اخلاقی و روانشناختی دارند، انجامگرفته است. در این پژوهش راهبردهای شناختی، دیداری، شنیداری، گفتاری و کرداری قرآن برای رشد اخلاق اقتصادی با ابزار جدول تحلیل محتوای کمی و کیفی ارائه و آنگاه نمایه مدل مفهومی آن نیز طراحی شده است.
برای مشاهده متن کامل مقالات این شماره اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام