به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در برلین، گزارش جدید دفتر مربوط به امور آرامگاهها در آلمان نشان میدهد که تعداد مسلمانانی که در سالهای اخیر در قبرستانهای این کشور دفن شدهاند به طرز قابل توجهی افزایش داشته است، در حالی که نسل اول مسلمانان مهاجر در آلمان ترجیح میدادند که در کشور خود به خاک سپرده شوند.
نسل اول مسلمانان مهاجر تمایلی به تدفین خویشاوندان خود در خاک آلمان نداشتند. از این رو، تاکنون قبرستان اختصاصی برای مسلمانان در آلمان وجود نداشته و فقط بخشی از قبرستانهای مسیحی و عمومی برای تدفین مسلمانان در نظر گرفته شده است.
اولین بار در سال 1941 قبرستانی در هامبورگ برای تدفین مسلمانان در نظر گرفته شد. در آن زمان 148 قبر به سرکنسولگری ایران در هامبورگ اختصاص داشت. بعدها تعداد بیشتری از قبرستانها در آلمان امکان تدفین را برای مسلمانان ایجاد کردند.
امروزه در هر شهری محلی برای تدفین مسلمانان وجود دارد. برآوردها نشان میدهد که در حال حاضر بیش از 300 قبرستان در سراسر آلمان برای تدفین مسلمانان در نظر گرفته شده است، در حالی که آمار دقیقی از تعداد مسلمانان دفن شده در سطح ایالتها وجود ندارد؛ چراکه شهرداریها در شهرهای مختلف براساس قوانین خود در امور قبرستانها فعالیت میکنند. به طور مثال شهری مانند هامبورگ اطلاعات کامل و دقیقی از قبرستانها جمعآوری میکند و شهر مونیخ اطلاعات کمتری در این باره دارد.
از آنجا که اطلاعات کاملی درباره تدفین وجود ندارد، دولت فدرال چندی پیش از مسئولان شهرداریها در 10 شهر بزرگ برلین، کلن، اشتوتگارت، دوسلدورف، فرانکفورت، دورتموند، اسن، لایپزیگ، هامبورگ و مونیخ خواست که اطلاعات مربوط به تدفین مسلمانان را اعلام کنند.
با این حال اطلاعات ارائه شده نیز کامل نیست؛ چراکه مسئولان شهرداریها در بهترین حالت فقط آمار مربوط به تدفین مسلمانانی را که به روش اسلامی تدفین شدهاند ثبت کردهاند. این بدین معناست که اگر فرد مسلمانی در قبرستان عمومی دفن شده، در آمار تدفین مسلمانان جای نگرفته است. با وجود این، آمار نشان میدهد که تعداد مسلمانانی که در سالهای اخیر در قبرستانهای آلمان دفن شدهاند، به طرز قابل توجهی افزایش داشته است.
براساس آمار ارائه شده، در سال 2018، 441 نفر از مسلمانان در برلین به خاک سپرده شدند؛ در حالی که در سال 2017، 395 نفر از مسلمانان در قبرستانهای برلین تدفین شدند. هر چند آماری برای سال 2019 ارائه نشده است، ولی مقایسه آمارهای مربوط به سالهای 2018 و 2017 نشان میدهد که تعداد مسلمانانی که در برلین به خاک سپرده شدند، افزایش یافته است. البته نباید از یاد برد که در برخی مناطق برلین به دلیل نبود محل جداگانهای برای تدفین اسلامی، مسلمانان هنوز در قبرستانهای عمومی به خاک سپرده میشوند.
در هامبورگ نیز آمارها تا سال 2016 از افزایش روند تدفین مسلمانان در این شهر خبر میدهد. البته این آمارها در سال 2017 و 2018 کاهش داشت، ولی این روند در سال 2019 سیر صعودی داشته و علاوه بر این، سال گذشته در هامبورگ مزارهای بیشتری برای تدفین مسلمانان اختصاص یافته است.
همچنین مسئولان شهرداری کُلن نیز معتقد هستند که از سال 2019 روند تدفین مسلمانان در شهر کلن صعودی بوده است. از سوی دیگر، مسئولان شهر دوسلدورف نیز شاهد افزایش تدفین مسلمانان در این شهر بودهاند. مسئولان این شهر در سال 2018 و 2019، بخشهای بیشتری را به تدفین مسلمانان اختصاص دادهاند. در دورتمند و اسن نیز مسئولان شهری شاهد افزایش خاکسپاری مسلمانان بودهاند.
آمارها در شهر فرانکفورت نیز نشان میدهد که در فاصله سالهای 2013 تا 2017 و همچنین در سال 2019 روند تدفین مسلمانان در هامبورگ صعودی و فقط در سال 2018، تدفین مسلمانان در این شهر نزولی بوده است. در عین حال، فرانکفورت را باید دقیقترین شهر در ثبت امور مربوط به کفن و دفن دانست. در این شهر، حتی دفن در کفن و تابوت به صورت اختصاصی ثبت میشود.
در لایپزیگ نیز با وجود آن که آمار دقیقی از تدفینها وجود ندارد، اما برآورد کلی مسئولان شهری نشان میدهد که در سالهای اخیر این روند صعودی بوده است. البته در دو شهر اشتوتگارت و مونیخ نیز آمارهای دقیقی از تدفین مسلمانان وجود ندارد و اطلاعات کافی درباره تدفین مسلمانان در دست نیست.
با وجود این، برخی کارشناسان معتقدند که افزایش تقاضا برای تدفین به روش اسلامی، شرایط برای خاکسپاری مسلمانان را تسهیل میکند. در شرایط کنونی تدفین مسلمانان در همه ایالتهای آلمان به طور یکسان صورت نمیگیرد و رعایت قوانین اسلامی هنوز در بسیاری از ایالتها با مشکلات گوناگونی روبهروست. با این حال بسیاری از مسلمانان امیدوارند که شرایط هر روز بهتر شود.
انتهای پیام