مشارکت مردمی 40 میلیارد تومانی برای مقابله با کرونا
کد خبر: 3892386
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
تقوی‌نژاد خبر داد:

مشارکت مردمی 40 میلیارد تومانی برای مقابله با کرونا

معاون توسعه و منابع وزارت بهداشت از مشارکت 40 میلیارد تومانی خیرین و مردم برای مقابله با کرونا خبر داد.

40 میلیاردتومان مشارکت مردمی برای مقابله با کرونا/ اعتماد مردم به نمادهای نیکوکاریبه گزارش ایکنا، سیدکامل تقوی‌نژاد، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، در نشست خبری ویدئوکنفرانسی که امروز، 30 فروردین‌ماه، برگزار شد در پاسخ به پرسش ایکنا در رابطه با میزان مشارکت خیران برای مقابله با کرونا اظهار کرد: حدود ۴۰ میلیارد تومان از طریق مشارکت‌های مردمی جذب و ثبت شده که این کمک‌ها در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته است.

وی افزود: خیران سلامت در بحث‌های مختلف آموزشی و درمانی ورود کرده‌اند. ضمن اینکه بسیاری از کمک‌ها به صورت خودجوش در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفته و در جایی ثبت یا ضبط نشده است.

تقوی‌نژاد تأکید کرد: موضوع دیگر اعتماد مردم به دو نماد نیکوکاری کرونای ۱ و کرونای دو است؛ این نماد‌ها توانستند ۱۵ میلیارد تومان کمک را جذب کنند و هیئت امنایی را برای آن تعیین و ریال به ریال این پول و موارد مصرف آن به مردم اعلام می‌شود.

وی در ادامه این نشست با بیان اینکه در حال دریافت وام از بانک جهانی به میزان ۵۰ میلیون دلار هستیم، گفت: مقدمات این کار به کمک سازمان بهداشت جهانی انجام شده و همچنین مقدمات اخذ وام از بانک توسعه اسلامی به میزان ۱۳۰ میلیون یورو برای خرید تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز انجام شده است.

تقوی‌نژاد با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه سه هزار و ۵۰ میلیارد تومان برای کرونا اختصاص داده است، گفت: مهمترین مسئله ما تجهیزات داخلی است؛ تاکنون هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از تجهیزاتی که خریداری شده و در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته، از محل خرید‌های داخلی تأمین شده است.

وی با بیان اینکه تعدادی از همکاران کادر درمان، جبهه‌های جنگ را نیز تجربه کرده‌اند، گفت: آن‌ها در این شرایط مجدداً فصل نوینی از ایثارگری را اضافه کردند. نسل جدیدی که الان خدمات بسیار مهم بهداشتی و درمانی را در سراسر کشور انجام می‌دهد، جبهه و جنگ را به چشم ندیدند، اما تفسیری نو از مجاهدت و ایثارگری را در سراسر کشور پیاده کردند. تعداد زیادی از همکاران ما در بخش‌های مهم مبارزه با کرونا در صف اول مبارزه بودند و جان خود را تقدیم کردند.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنیم که اجازه دادند کادر درمان شهدای خدمت تلقی شوند. برای اینکه اذن رهبری به درستی اجرا شود، کارگروهی تشکیل شده تا افرادی را که در صف اول مبارزه با کرونا هستند شناسایی کنیم تا بتوانند از قانون جامع ایثارگران استفاده کنند.

تقوی‌نژاد همچنین در رابطه با وضعیت معیشتی اعضای کادر درمان اظهار کرد: بحث افزایش حقوق همکاران و معیشت آن‌ها مورد توجه وزیر بهداشت بوده است. افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل هشتم آئین‌نامه اداری استخدامی کارکنان غیرعلمی دانشگاه‌ها در اسفند گذشته باپیگیری زیاد، انجام شد و حقوق همکاران تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد. اتفاقی که برای اولین بار افتاد این بود که افزایش برای کارکنان قراردادی و شرکتی نیز رخ داد. همواره افزایش‌ها شامل نیرو‌های رسمی می‌شد، اما این بار همه نیرو‌ها با هر عنوانی مشمول شدند و عدالت در پرداخت به‌ عنوان مسئله اساسی در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت بخشنامه‌ای صادر کردند تا افرادی که در بخش محیطی و ستادی در دانشگاه‌ها خدمت کردند، تشویق و تشویقی آن‌ها در پرونده پرسنلی آن‌ها ضبط شود. مرخصی تشویقی متناسب در دوره‌ای که در محیط کاری قرار داشتند در نظر گرفته شده است. خدمات آن‌ها باید در ارزشیابی سالانه قید شود. شرایطی فراهم شد که کارکنان در سه بخش ارشد، خبره و عالی ارتقا یابند. متناسب با میزان کیفیت فعالیت کارکنان حوزه بهداشت قرار شد پاداش دریافت کنند.

تقوی‌نژاد بیان کرد: مهمترین مسئله در این زمینه موضوع تفکیک اضافه‌کار از کارانه است؛ این موضوع در سال گذشته انجام شد و قرار بر این است که اضافه‌کار و کارانه ساعتی همکاران متناسب با کاری که انجام می‌دهند در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تبدیل وضعیت نیرو‌های استخدامی نیز در حال انجام است، گفت: در این شرایط برای کمبود نیرو‌ها باید پوشش ایجاد می‌شد. در آبان سال گذشته آزمونی برگزار کردیم که قرار بود ۱۰ هزار نفر استخدام شوند. خوشبختانه اعلام نتایج این دسته از افراد مواجه شد با ایامی که ما باید با کرونا مبارزه می‌کردیم؛ در اسفندماه نتیجه این افراد اعلام شد. افرادی که به عنوان قبول‌شدگان معرفی شدند، باید مراحل مربوط به جذب و گزینش آن‌ها انجام می‌شد و منتظر می‌ماندند؛ اما بلافاصله در اسفند به دانشگاه‌های علوم پزشکی اجازه داده شد به محض مراجعه آن‌ها بدون مراحل گزینش به کار گرفته شوند. بخش عمده آن‌ها در دانشگا‌ه‌ها در حال خدمت هستند و بعداً گزینش می‌شوند.

تقوی‌نژاد ادامه داد: مجوز به کار گیری سه هزار نفر نیروی بخش درمان در سازمان امور استخدامی کشور اخذ شد که دو هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها نیرو‌های پرستار هستند. ضمن اینکه از سال ۹۵ نیز مجوز جذب دو هزار و ۲۰۰ نفر را داشتیم که مورد استفاده قرار نگرفته بود. لذا با سازمان امور استخدامی برای جذب سریع این افراد به تفاهم رسیدیم.

وی با بیان اینکه ۱۹ هزار و ۴۲۶ نفر داوطلب امدادرسانی در سایت وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: ۲۰۲ نفر پزشک عمومی مشمول طرح قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان از ابتدای اسفند تاکنون به دانشگاه‌ها اعزام شدند که عمدتاً در مناطق محروم هستند. ۷۲۵ کارشناس پرستاری مشمول قانون نیز در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته‌اند. با تلاش‌های صورت گرفته ۱۴ هزار میلیارد تومان از اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت معوقات نیز در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته است. 200 میلیارد تومان اعتبارات به عنوان پاداش به کسانی که در صف اول کرونا بودند، نیز اختصاص پیدا کرد که قبل از عید انجام شد.

معاون توسعه و منابع وزارت بهداشت با بیان اینکه بخش سلامت در سالیان اخیر جزء اولویت‌های تأمین اعتبار بوده است، تصریح کرد: بدین دلیل امروز تخت‌های بیمارستانی آماده است که از ابتدای دولت یازدهم، هزار و ۴۸۶ پروژه عمرانی با ظرفیت ۳۶ هزار تخت در طرح تحول سلامت به بهره‌برداری رسید. ۳۰ درصد از تخت‌های کشور  در همین مدت اضافه شده و تخت‌های ویژه ما در این مدت دو برابر شده است. اگر امروز چهار هزار تخت ویژه آی‌سی‌یو در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته، حاصل سرمایه‌گذاری آن زمان بوده و همچنین در ۵۸۵ بیمارستان ارتقای هتلینگ صورت گرفته و سه هزار متر مربع شامل این موضوع بوده و در ۵۰ درصد از بیمارستان‌های فعال، هتلینگ ارتقا یافته است.
انتهای پیام
captcha