رهبانیت، ساخته برخی مسیحیان است / ماجرای جزیره‌ای که هیچ مونثی حق ورود ندارد
کد خبر: 3882753
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶
آیت‌الله هادوی تهرانی:

رهبانیت، ساخته برخی مسیحیان است / ماجرای جزیره‌ای که هیچ مونثی حق ورود ندارد

آیت‌الله هادوی تهرانی ضن بیان ماجرای جزیره آتوس که هیچ جنس مونثی حق ورود به آن را ندارد، تأکید کرد: رهبانیت، ساخته برخی مسیحیان است که به هیچ وجه با مبانی اسلامی سازگاری ندارد.

هادبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، 11 اسفندماه در ادامه سلسله مباحث سوره زخرف به آیات 84 و 85 این سوره پرداخت و گفت: در آیه 84 فرموده است که خداوند در آسمان و زمین، اله و معبود است؛ در عوامل دیگر غیر از عالم ماده معبود و در عالم ماده هم معبود است و جز او کسی سزاوار عبودیت نیست.

وی با بیان اینکه براساس این آیه، کار خداوند حکیمانه و علیمانه است، افزود: این آیه همچنین تصریح دارد که علم قیامت تنها در دست خداوند است و بازگشت همه چیز به سمت اوست. یعنی سیر صعود و نزول در کل عالم وجود دارد و خدا مبدأ و منتهای عالم است.

آیت‌الله هادوی تهرانی تصریح کرد: این نوع بیانات در مورد خداوند نهایت توصیفاتی است که می‌شود در قالب لفظ گنجانده شود، ولی حقیقت خداوند بسیار فراتر از الفاظ است و الفاظ ظرفیت توصیف ندارند. عرض کردم این تعبیر و تصویری است که در حد الفاظ بشری می‌توانیم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حقیقت خداوند قابل فهم نیست، افزود: حتی برخی از فقها نسبت به اینکه انسان بخواهد در مورد حقیقت خدا بحث کند حکم به حرمت داده‌اند؛ خداوند اول و آخر عالم و با همه چیز همراه است؛ فراتر از مکان و زمان است؛ فراتر از مراتب وجود مانند عقل و مثال و ماده و ... است و همه ملک و ملکوت تحت سلطه اوست.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: پذیرش این معنا و توجه به اینکه انسان در گرودنه عالم بزرگ به اختیار می‌تواند عمل کند، مسئله پیچیده‌ای است، زیرا موجودات دیگر هیچ سهمی از اختیار و اراده انسانی را ندارند؛ ملائکه بدون کم و کاست وظایفی را که بر دوش آنان است، انجام می‌دهند و این عظمت خلقت خداست و به همین دلیل خداوند با خلقت انسان به خودش تبریک می‌گوید.

وی با بیان اینکه انسان مَثَل خداوند است، ادامه داد: انسان جرم کوچکی در عالم ماده است، ولی اختیار به او این قدرت را می‌دهد که از اسفل السافلین تا اعلی علیین بتواند سفر کند؛ راه هدایت و کفر برای انسان باز است و مهمترین عامل سقوط، گناه است که او را به جایی می رساند که خدا از یاد می برد و وقتی انسان خدا را فراموش کرد، خداوند هم عنایاتش را از او بر می‌دارد و ملعون می‌شود.

بدعت رهبانیت در مسیحیت

وی همچنین در ادامه تفسیر سوره مبارکه حدید به آیه 27 این سوره اشاره و تصریح کرد: در این عیسی(ع) به ارسال عیسی به عنوان پیامبر و اینکه ایشان از ذریه ابراهیم(ع) است، اشاره شده است؛ در جلسه قبل اشاره شد که آنچه در این آیه به عنوان انجیل بیان شده، همان انجیل تحریف نشده است که با انجیل کنونی متفاوت است.

هادوی تهرانی اظهار کرد: همچنین در آیه فرمود که ما در دل تابعین عیسی(ع)، رأفت و رحمت و مهربانی قرار دادیم و در آنان رهبانیت است؛ یعنی از دنیا بریده و مستغرق در عبادت می‌شوند، ولی این رهبانیت ساخته و بدعت خود آنان است و ما چنین چیزی برای آنان نخواستیم و حکم نکردیم.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: کلمات راهب و راهبه از همین ماده رهبانیت گرفته شده است؛ برخی  اصحاب کلیسا با مردم ارتباط دارند و در شهرها و روستاها زندگی می‌کنند، ولی برخی رهبانیت دارند؛ یعنی در فضاهایی دور از مردم زندگی می‌کنند، مثلاً کلیسای ارتدکس در یونان  خیلی دور از شهر و روستا و حتی دور از جاده اصلی و فاقد جاده آسفالت قرار دارند.

جزیره مسیحی که جنس مونث حق ورود ندارد

وی افزود: در یونان جزیره‌ای وجود دارد که مختص راهبان مسیحی است و حتی هیچ یونانی هم حق ندارد به آنجا برود و اهالی یونان باید ویزای مستقل بگیرند؛ اینها کاملا از مردم عادی جدا هستند؛ یکی از کشیشان ارتدکس منطقه دیگری غیر از یونان به بنده گفت که هیچ مونثی اعم از  انسان و حیوان حق ورود به این جزیره و کوه «آتوس» را ندارند، زیرا معتقدند که جنس مونث، موجودات شیطانی هستند.

هادوی تهرانی با بیان اینکه این تحریفاتی است که بعداً افراد مسیحی مسلک در آئین عیسی(ع) ایجاد کردند، اضافه کرد: در مورد واژه «ابتغاء مرضات الله» در آیه «ثُمَّ قَفَّيْنَا عَلَى آثَارِهِمْ بِرُسُلِنَا وَقَفَّيْنَا بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَآتَيْنَاهُ الْإِنْجِيلَ وَجَعَلْنَا فِي قُلُوبِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَرَحْمَةً وَرَهْبَانِيَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا كَتَبْنَاهَا عَلَيْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاءَ رِضْوَانِ اللَّهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَايَتِهَا فَآتَيْنَا الَّذِينَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ»، علامه طباطبایی معتقد است که این مسیحیان برخلاف اسلام که دنیا را مزرعه آخرت می‌داند، می‌گویند شما باید دنیا را رها و به آن پشت کنی تا به رضوان الهی و سعادت آخرت برسید.

استاد تفسیر حوزه بیان کرد: خداوند در آیه فرموده است که ما رهبانیت از آنان نخواستیم، ولی همین رهبانیت ساختگی را هم خودشان رعایت نکردند؛ علامه در اینجا فرموده است که گویا آیه مذکور بر رعایت رهبانیت تأکید دارد و آن را مناسب می‎داند که بنده معتقدم این موضوع با مبانی اسلام و ظاهر آیه سازگاری ندارد، زیرا چیزی اگر مرضی الهی باشد طبق مبانی شیعه مصالحی دارد و باید در قالب وجوب و یا استحباب بیان می‌شد همچنین روایات هم بر این مسئله تأکید دارد که رهبانیت ناپسند است.

وی افزود: سنت انبیاء و اولیاء این بود است که در میان مردم زندگی کرده و با آنان همراهی و همدردی کنند نه اینکه به گوشه‌ای بروند که نه آنان از مردم و نه مردم خبری داشته باشند؛ خداوند در این آیه مدح نکرده، بلکه مسیحیان را هم به خاطر بدعت رهبانیت و هم به خاطر عدم پایبندی به آن سرزنش کرده است.

انتهای پیام
captcha