آسیب‌های اجتماعی را به عموم مردم تعمیم ندهیم / لزوم تقویت نقاط قوت حوزه فرهنگ
کد خبر: 3882128
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
سعیدرضا عاملی در گفت‌وگو با ایکنا:

آسیب‌های اجتماعی را به عموم مردم تعمیم ندهیم / لزوم تقویت نقاط قوت حوزه فرهنگ

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به چرایی تنزل فرهنگی جامعه به دلیل احتكار لوازم بهداشتی در شرایط شیوع كرونا گفت: این آسیب‌های اجتماعی مربوط به گروه خاص و كم‌جمعیتی است و نباید آن را به عموم مردم تعمیم دهیم، در صورتی كه مردم ايران در شرایطی مانند زلزله و سیل همگی به یاری هموطنان خود می‌شتابند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، در پاسخ به اینكه فرهنگ امروز قابل قیاس با فرهنگ دوران دفاع مقدس نیست و مصداق آن احتكار لوازم بهداشتی در شرایط شیوع كروناست و دلیل این مسئله را در چه عواملی می‌توان جست‌وجو كرد؟ گفت: این آسیب‌های اجتماعی مربوط به گروه خاص و كم‌جمعیتی است و اگر یك گروه كوچكی دست به رفتار خلاف اخلاق و عدالت می‌ز‌نند، نباید آن را به عموم مردم تعمیم دهیم.

وی افزود:‌ فرهنگ عموم مردم ایران زمانی مشخص می‌شود كه وقتی زلزله می‌آید مشاركتشان در رسیدگی به زلزله‌زده‌ها بسیار زیاد می‌شود و یا زمانی كه سیل می‌آید موج جمعیت را می‌بینیم كه به هموطنان خود كمك می‌كنند یا در تشییع جنازه سردار سلیمانی، كه پایه حمایت از فرهنگ ایثار و شهادت است، حضور گسترده دارند.

عاملی ادامه داد: طبق نظرسنجی، نزدیك به 95 درصد مردم ایران در شهادت سردار سلیمانی اظهار كردند كه دچار غم بزرگی شد‌ه‌اند و این فرهنگ جمعیت ماست، نه اینكه چون جمعیتی احتكار می‌كند یا رعایت اخلاق را نمی‌كند، بگوییم فرهنگ جامعه خوب نیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: نمی‌خواهیم بگوییم كه ما در سطح فرهنگ دوران جنگ هستیم. طبیعتاً مقداری از آن فرهنگ فاصله گرفته‌ایم، ولی باید بررسی كنيم كه نقاط ضعفمان چیست و آن را تبدیل به نقاط قوت كنیم و اين نقاط را در حوزه فرهنگ قوی‌تر سازیم.

شهید سلیمانی؛ نمادی برای ارزیابی شخصیت انسان‌ها

وی با تأكید بر اینكه باید به مردم مقداری متفاوت نگاه كنیم، گفت: سردار شهید سلیمانی نمادی بود برای اینكه در آیینه شخصیت او خودمان را ارزیابی كنیم. اين شهيد بزرگوار خودش را فدا كرد و با عقل و تدبیر از حریم انقلاب اسلامی حمایت و گره‌های آن را باز كرد و طرفدار عموم مردم بود.

عاملی افزود: شهید سلیمانی خود را به‌ عنوان حامی و حافظ كل مردم می‌دید و این نگاه همان فرهنگی است كه امام راحل و مقام معظم رهبری به ما یاد داد و باید این فرهنگ را گسترش دهیم، چراكه نتایج مثبتی را در پی دارد. چنانچه هیچ پدر و مادری نیست كه به فرزندان خود محبت نكند، ممكن است كودك یك بار رفتار بدی كند ولی مرجعیت محبت همیشه سر جای خودش است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به آموزه‌های دینی در این باره پرداخت و گفت: حضرت علی(ع) به مالك اشتر توصیه کرد كه دلت را از محبت مردم پر كن. برای اینكه مردم هم‌دین تو هستند یا همنوع تو؛ این نگاه حضرت علی(ع) كه به مالك، حكمران خود، آموزش می‌دهد باید مسیر ما باشد تا نظام حكمرانی دائماً رعایت حقوق مردم و كمك به سلامت اجتماعی را مد نظر داشته باشد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۱۳:۲۱
0
0
لطفا بر حسن اجراي مصوبات و اسناد مصوب نظارت موثر و مستمر صورد گيرد.
captcha