حضور در اجتماعات در صورت خطر جانی، خلاف شرع است
کد خبر: 3881432
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
آیت‌الله فقیهی تأکید کرد:

حضور در اجتماعات در صورت خطر جانی، خلاف شرع است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: حضور در اجتماعات در پی شیوع کرونا و با توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت، خلاف شرع بیِّن است که هم عقل و هم شرع آن را محکوم می‌کند و باید از متخصص فن پیروی کرد.

مردم تا کنترل ویروس کرونا از حضور در اجتماعات خودداری کنندآیت‌الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در ایران، اظهار کرد: یکی از مسائلی که از نظر عقلی و شرعی مورد تائید شارع مقدس است رجوع به متخصص است.

وی افزود: اسلام نیز بر این مهم سفارش کرده که در هر موردی باید به متخصص فن مراجعه کنیم؛ پیامبر(ص) و ائمه(ع) نیز هنگام بیماری، به طبیب مراجعه می‌کردند و این به معنای مراجعه به متخصص است.

استاد سطح عالی حوزه با تأکید بر اینکه تشخیص متخصص هر فن باید مورد احترام جامعه باشد و وظیفه شرعی و قانونی افراد است که از نظر متخصص پیروی کنند، ادامه داد: هم‌اکنون در شرایط شیوع این بیماری، باید مردم به گفته‌های اطباء و وزارت بهداشت گوش دهند چرا که این یک وظیفه شرعی و قانونی است و نباید از آن تخطی کرد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه افزود: مردم باید از حضور در اجتماعات خودداری کنند چرا که این نوع حضور باعث شیوع بیماری کرونا می‌شود و ممکن است افراد جانشان در معرض خطر قرار بگیرد.

وی ادامه داد: البته گاهی احتمال قوی است و گاهی محتمل؛ که در این مسئله محتمل قوی است، یعنی موضوع جان دادن یک انسان مسلمان در میان است و حفظ جان مسلمان یک وظیفه عقلی و شرعی است.

حضور در اجتماعات خلاف شرع است

آیت‌الله فقیهی گفت: حضور در اجتماعات با توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت خلاف شرع بیِّن است که هم عقل و هم شرع آن را محکوم می‌کند و باید از متخصص فن پیروی کرد.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: وقتی وزارت بهداشت دستور می‌دهد وظیفه شرعی و قانونی تک‌تک افراد است که آن را اجرا کنند و مراجع معظم تقلید نیز بر این مهم تأکید داشته که باید از تجمعات دوری کرد.

وی بیان کرد: یکی از این تجمعات حضور در حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران است که باید به حرف مسئولین گوش فرا دهیم و تا کنترل بیماری از این تجمعات دوری کرد.

استاد حوزه بیان کرد: اگرچه مسئولین در حرم حضرت معصومه(س) تمهیداتی اندیشیده‌اند و شرایط خاصی مانند ضدعفونی این فضا مهیا شده تا از شیوع کرونا در این مکان مقدس جلوگیری کنند ولی مردم باید مراعات شرایط کنونی را داشته باشند.

یادآور می‌شود برخی لغو تجمعات عمومی در اماکن مقدس را توهین به مناسک دینی برشمردند و اصرار بر برگزاری نماز جماعت، دعاهای دسته جمعی و ... در حرم حضرت معصومه دارند.

انتهای پیام
captcha