نبود آمار؛ مهم‌ترین ضعف سیاست‌گذاری برای سالمندان/ سند ملی سالمندی تهیه شود
کد خبر: 3870090
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بیان کرد:

نبود آمار؛ مهم‌ترین ضعف سیاست‌گذاری برای سالمندان/ سند ملی سالمندی تهیه شود

گروه جامعه ــ رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری در حوزه سالمندان بدون داشتن اطلاعات دقیق نشان‌دهنده ضعف سیاست‌گذاری در این حوزه بوده است، تصریح کرد: باید بحث سالمندی را از حد پرداخت کلیشه‌ای به موضوع اصلی تبدیل کنیم.

حسام‌الدین علامه، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که چه تعداد از سالمندان با اجبار به تکدی‌گری مورد آزار قرار می‌گیرند؟ گفت: نه تنها سالمند‌آزاری به صورت جداگانه نیاز به پیمایش و پرسشنامه علمی دارد، حتی در مورد ابعاد اجتماعی، اقتصادی، معنوی، روانی و سلامت سالمندان نیز حتی یک پیمایش ملی انجام نشده است.

وی ادامه داد: با همکاری مرکز آمار ایران در حال نهایی کردن پرسشنامه‌ها و انجام آزمایشی اولین پیمایش ملی سالمندی هستیم که طی یک ماه و نیم آینده به صورت آزمایشی انجام و گزارش اولیه آن ارائه می‌شود و در سال 1399 این پیمایش به صورت ملی انجام خواهد شد.

علامه با ابراز تأسف از  اینکه آمار درستی در خصوص وضعیت سالمندان کشور وجود ندارد، گفت: بعد از انجام پیمایش ملی بر اساس تحلیلی که از پیمایش کلی به دست می‌آید، موضوعات دارای اولویت شناسایی و بر اساس آن، پیمایش‌های موردی انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که با وجود انجام نشدن هیچ پیمایشی، تاکنون سیاست‌گذاری‌ها بر چه مبنا و اساسی بوده است؟ بیان کرد: این کمبود در حوزه آمار وجود داشته است و سازمان برنامه و بودجه باید هزینه این پیمایش را پرداخت کند. براساس سند ملی سالمندی، که امسال به تصویب رسید، برای تحقق اولین سال برنامه عملیاتی سند ملی سالمندی، 106 میلیارد تومان بودجه درخواست کردیم که حدود 40 میلیارد تومان آن برای انجام پیمایش‌های ملی، استانی و موضوعی است.

لزوم توجه دستگاه‌های مختلف

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با ابراز تأسف از اینکه از 106 میلیارد تومان بودجه درخواستی برای تحقق سند ملی سالمندی، فقط 153 میلیون تومان بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه تصویب شده است، گفت: پیمایش‌ نیاز به بودجه دارد و اگر اکنون بودجه این کار تصویب شود، آمادگی داریم پیمایش‌ها را با سرعت بیشتری انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع سالمندی در فاز ایجاد دغدغه در دستگاه‌های مختلف و مرتبط قرار دارد، گفت: تاکنون این قشر جداگانه در دستگاه‌های مختلف دولتی مورد بررسی و سیاست‌گذاری قرار نگرفته است. برای مثال وزارت ورزش و جوانان عمده همت خود را بر ورزش قهرمانی صرف کرده و اخیراً ورزش همگانی را مورد توجه قرار داده و بخش کوچکی از دغدغه‌‌اش، که هنوز به مراحل تصمیم‌گیری نرسیده، بخش ورزش‌های همگانی برای سالمندان است.

وزارت ورزش برای سالمندان برنامه‌ریزی کند

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان اظهار کرد: جلساتی را با مسئولان وزارت ورزش برگزار کردیم تا در این خصوص حساس شوند. امیدواریم در نهایت وزارت ورزش بسته‌های مداخله‌ای را برای ورزش سالمندان تهیه کند. البته در همه حوزه‌ها شرایط این‌گونه است و متأسفانه تاکنون وظایف و مأموریت‌های قانونی دستگا‌ه‌های مختلف در حوزه سالمندی تدوین و نگارش نشده است.

وی با اشاره به اینکه تنها دو ماه است که مسئولیت دبیرخانه شورای ملی سالمندان را برعهده گرفته است، گفت: تاکنون فعالیت‌های این دبیرخانه بیشتر مأموریت‌محور و موردی بوده است، اما معتقدم که باید به حوزه‌های نیازسنجی و اولویت‌مندی مسائل سالمندی بپردازیم.

علامه ابراز کرد: امیدوارم در چند ماه آینده نقشه جامعی برای تحقق سند ملی سالمندی تهیه شود. باید موضوع سالمندی را از پرداخت کلیشه‌ای به موضوع اصلی تبدیل و برنامه‌هایی را تدوین کنیم تا طبق آنها اجرای سند ملی سالمندی به ارتقای وضعیت سالمندان منجر ‌شود.

 

انتهای پیام
captcha