خلأ زندگی قرآنی در برخی کشورهای اسلامی
کد خبر: 3867438
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷

خلأ زندگی قرآنی در برخی کشورهای اسلامی

گروه اجتماعی ــ مدرس حوزه و دانشگاه با بیان این‌که در برخی کشورهای مسلمان خلأ سبک زندگی مبتنی‌بر قرآن احساس می‌شود، گفت: حاکمان بخشی از کشورهای مسلمان، جوامع اسلامی را به سمت اسلام آمریکایی و انگلیسی سوق می‌دهند.

خلا زندگی قرآنی در برخی کشورهای اسلامیامیرعلی‌حیدر امیری، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی غرب آسیا در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تأکید بر لزوم ترویج سبک زندگی اسلامی و قرآنی در جامعه، اظهار کرد: کسانی‌که زندگی‌شان بر مبنای قرآن اداره می‌شود رفتارشان قابل ستایش است.

وی با ذکر این مطلب که امروز جامعه بشری گرفتار بی‌دینی، بی‌خدایی، دوری از معنویت و دین است، اضافه کرد: کسانی‌که زندگی آن‌ها بر مبنای فردمحوری و اومانیسم است، زندگی را بدون خدا و بدون باور به معاد می‌گذرانند که این نوع سبک زندگی به دور از سبک زندگی مبتنی‌بر قرآن است این در حالی‌است که جای سبک زندگی بر مبنای قرآن در جامعه بشری امروز ما خالی است.

امیری با بیان این‌که در جوامع غربی جامعه به سمت لامذهبی، بی‌دینی و کفر هدایت می‌شود، بیان کرد: در جامعه غربی زندگی بر مبنای فردمحوری و لذات جنسی سوق داده شده است.

این نظریه‌پرداز مسائل سیاسی با بیان این‌که جوامع غربی، خانواده‌ها را به سمت سکولاریزه کردن و جوامع را به سمت جدایی از دین از سیاست سوق می‌دهند، تصریح کرد: در این وانفسای بی‌دینی که بر جوامع بشری ما حاکم است جای سبک زندگی مبتنی‌بر قرآن و عترت خالی است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی و اجتماعی با یادآوری این مطلب که در برخی از کشورهای مسلمان، خلأ سبک زندگی مبتنی‌بر قرآن و اداره خانواده‌ها بر مبنای آموزه‌های قرآنی احساس می‌شود، اضافه کرد: حاکمان بخشی از کشورهای مسلمان، جوامع اسلامی را به‌سمت اسلام آمریکایی، اسلام انگلیسی و اسلام مرفهین بی‌درد سوق می‌دهند که متأسفانه برخی از مردم این کشورها نیز بر مبنای دستورات رهبران خود عمل می‌کنند.

وی با یادآوری این مطلب که در بخشی از کشورهای مسلمان که بر مبنای سیاست و حکومت پادشاهی اداره می‌شود جامعه به سمت دینی که به رفاهیات توجه می‌کند، می‌رود، اضافه کرد: در جمهوری اسلامی ایران شاهد رشد تفسیر، تأویل، قرائت و آموزش قرآن هستیم؛ چراکه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، قرآن از مهجوریت خارج شده است و از طاقچه خانه‌ها به متن جامعه سرایت کرده است.

قرآن برای سطوح مختلف زندگی برنامه دارد

امیری با یادآوری این مطلب که به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران قرآن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اضافه کرد: سبک زندگی قرآنی و قرآن‌محوری در خانواده‌ها هنوز آن‌طور که باید و شاید در جامعه نهادینه نشده است این در حالی‌است که باید سبک زندگی بر مبنای قرآن و اداره زندگی بر اساس قرآن به تمام جامعه تسری پیدا کند.

این نظریه‌پرداز مسائل سیاسی با تأکید این بر این مطلب که زندگی که بر مبنای قرآن اداره شود، بدون دلهره و نگرانی است، اضافه کرد: زندگی که بر مبنای قرآنی اداره می‌شود با توکل بر خدا همراه است و خانواده قرآنی هیچ‌گاه به‌دنبال طمع و حرص نیست.

این مدرس دانشگاه با یادآوری این مطلب که کسی که زندگی‌اش بر مبنای قرآن اداره می‌شود به این نکته اعتقاد دارد که تعداد زیاد فرزندان موجب دلهره و نگرانی نخواهد بود و رزق و روزی فرزندان به دست خداوند است، اضافه کرد: شخصی که زندگی خود را بر مبنای قرآن بنا نهاده است در تربیت فرزندان نیز بر مبنای قرآن عمل می‌کند.

وی با ذکر این مطلب که کسی‌که قرآن را در رأس امور قرار داده است حلال خدا را انجام و از انجام مکروهات دوری می‌کند، گفت: کسی‌که زندگی خود را در بر مبنای قرآن اداره می‌کند در عالم سیاست نیز به‌دنبال تخریب رقبای خود نیست و هیچ بداخلاقی سیاسی در زندگی او مشاهده نمی‌شود و کسی‌که قرآن را در سرلوحه امور قرار می‌دهد مسئولیت را فرصتی برای خدمت به خلق می‌داند.

امیری با بیان این‌که کسی‌که قرآن را سرلوحه امور قرار داده است هم خیر دنیا و هم خیر آخرت را برای خود خریده است، اضافه کرد: قرآن هم به دنیا اهمیت می‌دهد هم برای آخرت ارزش قائل است، قرآن هم به معیشت توجه دارد هم معاد را بیان می‌کند به معنای عام قرآن برای همه زندگی در همه سطوح زندگی بشر برنامه دارد.

وی با یادآوری این مطلب که در مقابل تمام هجمه‌های زندگی قرآن نسخه شفابخش است، گفت: قرآن هم هدایت‌گر است و هم می‌تواند ما را برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی یاری کند.

انتهای پیام
captcha