اجرای طرح «شهر دوستدار سالمند» در محلات اصفهان
کد خبر: 3859474
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵

اجرای طرح «شهر دوستدار سالمند» در محلات اصفهان

گروه اجتماعی _ مجری دبیرخانه شهر دوستدار سالمند با اشاره به انتخاب چهار محله شهر اصفهان به عنوان پایلوت اجرای این طرح گفت: طرح شهر دوستدار سالمند ابتدا در محلات شهرک کاوه، هزار جریب، جلفا و خانه اصفهان اجرا می‌شود.

اجرای طرح «شهر دوستدار سالمند» در محلات اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اصفهان، احمد شاهیوندی در نشست تخصصی شهر دوستدار سالمند که با حضور نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در هتل کوثر اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت در سال 2012 سالمندی گذر از سن 60 سالگی است، در این بین افراد 60 تا 74 ساله سالمند جوان، افراد 74 تا 90 ساله سالمند و افراد بالای 90 سال سالخورده هستند و مبنای پروژه شهر دوستدار سالمند نیز افراد بالای 60 سال است.

به گفته وی، جمعیت سالخورده ناشی از بهم خوردن تناسب ساختار سنی جمعیت است به نحوی که سهم جمعیت جوان از کل جمعیت کاهش پیدا می‌کند و سهم جمعیت رو به افزایش است. در واقع نسبت جمعیت افراد 60 سال و بالاتر به جمعیت افراد 15 سال به پایین همان شاخص سالخوردگی است که در ایران نزدیک به 39.5 است، در حالی که میزان مطلوب 11 درصد است.

مجری دبیرخانه شهر دوستدار سالمند افزود: محیط دوستدار سالمند باید تمام ابعاد زندگی فرد سالمند و افراد کم‌توان را در بر بگیرد. ساختار، امکانات، سیاست‌ها، خدمات شهری و اجتماع‌های محلی شهر دوستدار سالمند به گونه‌ای است که شرایط را برای سالمندی پویا و فعال فراهم می‌کند.

شاهیوندی هدف از اجرای طرح شهر دوستدار سالمند را بررسی شرایط شهر اصفهان در 8 بُعد شامل بررسی جایگاه سالمندان در طرح‌های بالادستی، برنامه‌های بخشی و محلی، ارزیابی و تحلیل ساختمان‌ها و فضاهای عمومی، وضعیت حمل و نقل عمومی، وضعیت مسکن، مشارکت اجتماعی و حضورپذیری در محیط های شهری و اجتماعی، جایگاه سالمندان در بین مردم، اطلاعات و ارتباطات، مشارکت مدنی و ایجاد فرصت‌های شغلی دانست.

وی چالش‌های پیش روی زنان سالمند را بسیار بیشتر از مردان سالمند دانست و ادامه داد: شهر اصفهان 15 منطقه، بیش از 200 محله و 2 میلیون و 243 هزار نفر جمعیت دارد که 219 هزار نفر از آنها در سن سالمندی هستند.

به گفته مجری دبیرخانه شهر دوستدار سالمند سال 1410 شمسی (2032 میلادی) که اصفهان با افزایش ناگهانی جمعیت سالمندی مواجه می‌شود، به عنوان افق چشم‌انداز طرح شهر دوستدار سالمند انتخاب شده است.

شاهیوندی به انتخاب پهنه گردشگری و چهار محله پایلوت در شهر اصفهان برای اجرای این طرح اشاره و تصریح کرد: فاز اول پروژه تا مرحله شناخت و تا پایان سال جاری میلادی انجام می‌شود و در فاز دوم، راهبرد، سیاست‌گذاری، پلن اجرایی، مانیتورینگ و نظارت را در دستور کار داریم.

مجری دبیرخانه شهر دوستدار سالمند به بررسی تجربیات شهرهای جهان در اجرای طرح شهر دوستدار سالمند اشاره کرد و گفت: سه رویکرد درباره سالمندی وجود دارد؛ نخست رویکردی که تنها به سلامت، مشکلات جسمی و روحی سالمندان توجه می‌کند، رویکرد دیگر به ورود سالمندان به اجتماع و ارتباط اجتماعی آنها توجه می‌کند و رویکرد سوم که جامع‌تر است، کم‌توانی و سالمندی را امری طبیعی می‌داند و اینکه باید شرایط را برای آرامش سالمندان فراهم کرد.

به گفته شاهیوندی شاخص امید به زندگی در شهر اصفهان رو به بهبود است. وی سپس به سراغ نرخ باروری رفت و افزود: در سال 2006 به ازای هر هزار زن در سن باروری 53 نوزاد متولد می‌شد که اکنون بسیار کاهش یافته و به 36 تولد به ازای هر هزار زن اصفهانی رسیده است.

به گفته وی درصد سالخوردگی کشور هم‌اکنون 39.5 است. این شاخص در سال 2006 در شهر اصفهان 37.6 بوده که در سال 2016 به 57.3 رسیده است و در برخی محلات پایلوت شهر اصفهان به ازای هر 100 کودک بیش از 100 سالمند وجود دارد که آمار نگران‌کننده‌ای است.

مجری دبیرخانه شهر دوستدار سالمند با اشاره به انتخاب پهنه گردشگری مرکز شهر اصفهان شامل مناطق یک و سه به عنوان پایلوت گردشگری سالمندی و چهار محله شهرک کاوه، خانه اصفهان، هزار جریب و جلفا به عنوان پایلوت اجرای طرح شهر دوستدار سالمند، تاکید کرد که محله جلفا در رتبه نخست سالمندی و سالخوردی شهر اصفهان قرار دارد.

شاهیوندی با بیان اینکه درصد سالمندی در مرکز و جنوب شهر اصفهان بالاتر است، ادامه داد: متأسفانه خانه‌های سالمندی در شهر اصفهان وضعیت مطلوبی ندارد، در حالی که در کشورهای پیشرفته هر محله یک سرای سالمندی دارد که باعث می‌شود فرد سالمند از محله خود جدا نشود و دیگران بتوانند از تجربیات او استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای سالمندان با همکاری اداره‌کل بهزیستی استان، شهرداری اصفهان و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد کارفرمای طرح شهر دوستدار سالمند در اصفهان بوده و مجری این طرح، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده معماری و شهرسازی و گروه پژوهشی مطالعات شهری است.

گفتنی است؛ تفاهم‌نامه همکاری شهرداری اصفهان، سازمان بهزیستی و شورای ملی سالمندان کشور در زمینه شهر دوستدار سالمند در مراسمی با حضور نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی، شهردار اصفهان و مدیرکل بهزیستی استان مهرماه سال جاری به میزبانی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به امضا رسید.

انتهای پیام
captcha