امام رضا(ع)؛ منبع الهام خیرین
کد خبر: 3859404
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹

امام رضا(ع)؛ منبع الهام خیرین

گروه اجتماعی ــ مدیرعامل مجمع خیرین سلامت سیرجان گفت: انسان میل به جاودانگی دارد، این جاودانگی زمانی دیده می‌شود که افراد آن را بینند تا به کار وقف اشتیاق پیدا کنند، کشور ایران متعلق به امام رضا(ع) و این امام، منبع الهام خیرین است.

امام رضا(ع) منبع الهام خیرین هستندیدالله قربانی، مدیرعامل مجمع خیرین سلامت سیرجان در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، با حضور در دفتر تحریریه این خبرگزاری، گفت: اعتقاد به فعالیت‌های زیربنایی و زیرساختی دارم و کم‌تر به کارهای گذرا می‌پردازم و سرلوحه ما در کارهای پیشگیری در ساخت زیرساخت‌هاست.

دکتر صادقی؛ خیر برجسته سیرجانی

وی با اشاره به شخصیت دکتر علی صادقی، خیر برجسته سیرجانی، عنوان کرد: علی صادقی در سال ۱۳۰۱ شمسی در شهرستان لنگرود در خانواده‌ای متدین، با ایمان و مبارز به‌ دنیا آمد. پدرش معروف به حاج ابوطالب و شغل ایشان عطاری بود و به درمان بیماران با داروهای گیاهی در شهر لنگرود می‌پرداخت، علی صادقی در هفت سالگی مادر خود را از دست می‌دهد.

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت سیرجان افزود: ایشان تحصیلات ابتدایی خود را در لنگرود و متوسطه خود را در شهر انزلی و رشت گذراند. وی در رشته طب دانشگاه تهران پذیرفته و در سال 1329 فارغ‌التحصیل شد، سربازی خود را در شهر نوشهر به پایان رساند و سپس طی اتفاقاتی برای خدمت‌رسانی به سیرجان آمد.

قربانی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم فرموده است: «کسانی که کار خیر می‌کنند، خداوند مهر آن‌ها را در دل مردم می‌اندازد»، عنوان کرد: در سیرجان کسی نیست که دکتر صادقی را دوست نداشته باشد، ایشان در سال 1331 به سیرجان آمد و استخدام بهیاری سیرجان شد، مدتی در «شیر و خورشید» مشغول فعالیت بود. او به‌صورت 24 ساعته مشغول خدمت‌رسانی بود و هزینه‌ای از مردم دریافت نمی‌کرد، ایشان همچنین علاوه بر خدمت‌رسانی در طب در مسائل اجتماعی و روان نیز دست به خیر داشته است. دکتر در سیرجان هر آن‌چه به دست ‌آورد را وقف کرد، او محله فقیرنشین را انتخاب و بیمارستان امام رضا(ع) سیرجان را افتتاح کرد.

وی با اشاره به اینکه دکتر فردی فوق‌العاده معتقد و دین‌دار بود، بیان کرد: وقتی که دکتر در سال 1369 به رحمت خدا می‌رود، تشییع جنازه‌ای برای او برپا می‌شود که شهرهای سیرجان و کرمان تعطیل می‌شوند و این مرد شریف در بیمارستان امام رضا(ع) سیرجان به خاک سپرده شد.

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت سیرجان با بیان اینکه دست دکتر علی صادقی تنها به کار خیر بود، گفت: دکتر صادقی سپرده‌ای را نزد بانک ملی می‌گذارد و سود آن را به 10 قسمت تقسیم می‌کند. یک قسمت آن را به دانشجوی اول رشته پزشکی دانشگاه تهران، قسمتی هلال احمر، قسمتی شهرداری، قسمتی برادرش، قسمتی خواهرش و دیگر قسمت‌های آن را برای آستان قدس رضوی می‌گذارد.

اعلام فراخوان برای کمک به تدوین آیین‌نامه برای بنیاد دکتر صادقی

قربانی اظهار کرد: هر کس که می‌تواند ما را در تدوین یک آیین‌نامه برای بنیاد دکتر صادقی کمک کند که ما هرساله طی مراسمی در شهرهای مختلف، جایزه دکتر صادقی را به افراد بدهیم. مجمع خیرین سلامت سیرجان قصد دارد، این مراسم را در روز تولد امام رضا(ع) برگزار کند و ما قصد داریم، فراخوانی در خصوص آثار دکتر صادقی در کشور راه بیاندازیم و با این آثار به همراه وقف‌نامه‌های ایشان، موزه‌ای به نام ایشان راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: ما قصد داریم در یکی از میادین شهر لنگرود، نمادی از دکتر صادقی بگذاریم. مجمع خیرین سلامت سیرجان توانسته‌ است در شهر سیرجان یک بلوار اصلی، کلینیک، بیمارستان، تندیس و... را به نام دکتر صادقی نام‌گذاری کند و مراکز دیالیز، چشم و دیابت خوبی نیز راه‌اندازی شده‌اند که برای 50 ساله آینده سیرجان کفایت می‌کنند اما به نظر من این کار کافی نیست و باید با مشورت از دیگران برای زنده نگه‌داشتن نام دکتر صادقی بیشتر تلاش کنیم.

تشویق افراد به کار خیر

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت سیرجان اضافه کرد: ما باید نام این افراد را پاس بداریم تا دیگران نیز به کار خیر تشویق شوند و امیدواریم کسی پیدا شود که تبحری در زمینه پژوهش دکتر صادقی داشته باشد و به ما کمک کند که ما پژوهشکده‌ای تأسیس کنیم که خروجی آن برای خیرین ما باشد، در کتاب مشاهیر سیرجان، خاطرات دکتر صادقی به چاپ رسیده و مستندهایی از ایشان نیز ساخته شده است.

قربانی عنوان کرد: متولی اموال دکتر صادقی آستان قدس رضوی است، ایشان موقوفات زیادی دارد اما من خبر ندارم که دکتر در مشهد نیز موقوفه‌ای داشته یا خیر. برای کار خیر نمی‌توان قیمت گذاشت. من به‌عنوان رئیس مجمع خیرین وظیفه عقلی و شرعی خود دانسته‌ام که یاد دکتر صادقی را زنده نگه دارم و خیر و خیرین را در جامعه ترویج دهم.

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت سیرجان افزود: انسان میل به جاودانگی دارد، این جاودانگی زمانی دیده می‌شود که افراد آن را بینند تا به کار وقف اشتیاق پیدا کنند. در تمام جوامع دولت‌ها موفق نیستند و باید مردم و خیرین با کمک به یک‌دیگر مشکلات خود را حل کنند.

وی با بیان اینکه مجمع خیرین سلامت سیرجان در آستان قدس رضوی 15 وقف دارد، گفت: کشور ایران برای امام رضا(ع) است. دکتر صادقی علاقه زیادی به امام رضا(ع) داشته است و از علاقه زیاد وقف‌نامه‌ها را در مشهد می‌نویسد. امام رضا(ع) منبع الهام خیرین هستند و ایشان همه زندگی خود را وقف مردم سیرجان و درآمد خود را وقف امام رضا(ع) کرد.

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت سیرجان در خصوص رمز موفقیت در امور بیان کرد: اگر مدیر به جیب خود نگاه نکند و با مردم صداقت داشته باشد، همه چیز درست خواهد شد. خیرین زیادی داریم که قصد کار خیر دارند و سعی داریم فعالیت آن‌ها را به سمت صحیح ببریم. مردم ما انسان‌های خوبی هستند اما ما بی‌مروت هستیم و ای کاش مسئولان ما قدر مردم را می‌دانستند؛ چرا که خیرین زیادی داریم که قصد ندارند نام آن‌ها آشکارشود.

قربانی در خصوص بانوان واقف نیز عنوان کرد: معتقد هستم محرک آقایان، بانوان هستند و هر کجا وقفی رخ داده است، بانوان در آن وقف نقش اساسی داشته‌اند، به این نکته نیز باید اشاره کرد که پشت سر هر مرد موفقی، زنان هستند و به نظر من حتی اگر زنان نباشند، آقایان وقف نمی‌کنند، همچنین باید گفت در شیراز اکثر واقفان بانوان هستند.

وی اضافه کرد: همه ایران سرای ماست و هر جا که نیازمندی باشد، ما باید به کمک او ‌برویم، در این خصوص اگر بتوانیم در حاشیه شهر مشهد قدمی برداریم، بسیار اقدام خوبی خواهد بود.

انتهای پیام
captcha