اعتماد مردم بالاترین ثروت اوقاف است/جای خالی تبلیغات در حوزه وقف
کد خبر: 3854447
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۷

اعتماد مردم بالاترین ثروت اوقاف است/جای خالی تبلیغات در حوزه وقف

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: اعتماد مردم بالاترین ثروت اوقاف است و باید خود را به سطحی برسانند که مورد وثوق مردم قرار گیرد.

اعتماد مردم بالاترین ثروت اوقاف است/جای خالی تبلیغات در حوزه وقفبه گزارش ایکنا از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، عصر امروز، 12 آبان‌ماه در نشست با کارکنان اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، اظهار کرد: تهیه نقشه تیپ با معماری ایرانی اسلامی در مساجد با همکاری سازمان نظام مهندسی استان ضروری است.
وی تصریح کرد: متأسفانه در احداث برخی از مساجد تنها به بنای چهاردیواری اکتفا شده و از پرداخت به مسائل و جنبه‌های مهم فرهنگی غفلت می‌شود.
به گفته وی در ترکیه مساجدی با معماری زیبا احداث می‌شود که در آینده نزدیک ظرفیت تبدیل شدن به آثار باستانی هنری و دینی را دارد، ولی متاسفانه در استان ما در ساخت مساجد چنین دوراندیشی دیده نمی‌شود.
امام جمعه اردبیل یادآور شد: باید در خصوص مساجد بر آینده‌نگری نیز تاکید کرد و انتظار داریم مدیریت جدید اوقاف و امور خیریه الگوی مدیریتی ارزشمندی را به سایر استان‌ها صادر کند.
عاملی تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه بزرگترین مرکز امانتداری برای حمایت از نیازمندان است چرا که افراد خیر و واقفین نیک اندیش به جای سپردن مدیریت اموال و دارایی خود به افراد غیرمتعهد که ممکن است امانتدار خوبی نیز نباشند، اموال خود را به اداره دولتی که دارای قانون و ضرابط مشخصی است واگذار می‌کنند تا از پاداش معنوی اخروی حاصل از اموال خود بهره‌مند شوند.
امام جمعه اردبیل با تأکید بر استفاده از ظرفیت فرهنگ و هنر برای تبیین اهمیت وقف، افزود: پیشنهاد می‌شود تا فیلمی از چگونگی و روند وقف واقفین و نتایج و آثار مثبت آن در جامعه تهیه و در معرض نمایش عموم قرار گیرد.
عاملی با بیان اینکه جای خالی تبلیغات در حوزه وقف در سطح جامعه احساس می‌شود، یادآور شد: رفتار کارکنان اوقاف باید به افزایش جلب اعتماد عمومی نسبت به موضوع وقف بیانجامد.
وی تصریح کرد: لازم است تا اوقاف روشنگری و اطلاع‌رسانی دقیقی در خصوص هزینه کرد نذورات واریزی به امامزاده‌ها را انجام دهد چرا که عده‌ای به دنبال ایجاد شایعه در جامعه هستند تا از این طریق اعتماد مردم به اوقاف را خدشه‌دار کنند.
عاملی با بیان اینکه نقش صداوسیما و رسانه‌ها در معرفی جایگاه وقف و ترویج آن بی بدیل است، افزود: آمریکا و کلیسا‌های آنان با وقف مدیریت می‌شود و وقف تنها مختص کشور‌های اسلامی نیست.
امام جمعه اردبیل یادآور شد: پیشنهاد می‌کنیم تا کنفرانس بین المللی وقف در کشور برگزار شود تا کشور‌های جهان گزارش و روش‌های وقف را به صورت علمی با همدیگر به اشتراک بگذارند.
وی با بیان اینکه فرهنگ وقف اوج ظهور عواطف انسانی در جامعه است که اگر این عواطف انسان دوستانه از بین رود جنایات متعددی در جامعه رخ خواهد داد، افزود: موقوفات تصرف یافته باید با مدیریت اداره کل اوقاف خلع ید شود.
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل بیان کرد: مدیریت فرهنگی مساجد با هیئت امنا‌هایی که فاقد صلاحیت علمی، فرهنگی و کارشناسی شده باشند عملی نخواهد شد و باید این اعضا کادر علمی و متخصصی را جذب مساجد کنند.
آزادی 18 زندانی از محل وقف
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ستوده، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان اردبیل نیز در این نشست اظهار کرد: اجرای امینانه موقوفات در اردبیل به شکل عملیاتی اجرا می‌شود.
وی افزود: اقدامات خوبی در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی اجتماعی صورت گرفته است که بارزترین آن آزادی ۱۸ نفر زندانی می‌باشد.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان اردبیل کفت: احیاگری در امر معرفی امامزادگان که به عنوان قطب فرهنگی جامعه به شمار می‌روند یکی دیگر از محور‌های اصلی این مجموعه است که این امر بر اساس ضرورت جامعه انجام می‌یابد تا وقف و موقوفه به مزاج مردم برسد.

انتهای پیام
captcha