نوشتن برای کودکان دشوار است/ روایت قصه‌های پرمحتوا و دشواری چاپ
کد خبر: 3845284
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴

نوشتن برای کودکان دشوار است/ روایت قصه‌های پرمحتوا و دشواری چاپ

گروه فرهنگی ــ یک کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی با بیان اینکه در بیان قصه‌های قرآن به کودکان، اول باید در انتخاب قصه دقت کرد که مناسب سن و سال و شرایط آنان باشد و دوم این که جذاب باشد، گفت: یکی از دلایلی که چاپ کتاب در حوزه انتشار قصه‌های کودکانه با محوریت فرهنگ ایرانی ـ اسلامی کم است، این است که چاپ کتاب در این حوزه دشوار است.

قصه‌های قرآنی را با بیانی جذاب به کودکان ارائه کنیم/ روایت قصه‌های پرمحتوا و دشواری چاپفاطمه حسینی‌فر، کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: قصه‌ها تأثیر چشمگیری در زندگی افراد دارند، چراکه قصه‌ها می‌توانند نگرش فرد را به زندگی تحت‌الشعاع قرار دهند.

وی بیان کرد: تجربه و دانش نشان داده وقتی فردی از کودکی با قصه‌های اصیل و با فرهنگ ایرانی و اسلامی پرورش می‌یابد، از مهارت‌های اجتماعی و گفتاری بیشتری برخوردار است.

مدیر اتاق قصه، خانه بازی و ریاضی در خراسان‌جنوبی با تأکید بر انتخاب قصه‌های به جا و مناسب سن و ارائه آن به کودکان، افزود: یک دلیل مهم اهمیت قصه‌ها در زندگی این است که که قرآن که معجزه دین ماست در قالب احسن‌القصص مطالب فراوانی رو برای جامعه بیان می‌کند که همه راهگشای زندگی هستند.

حسینی‌فر ادامه داد: در بیان قصه‌های قرآن به کودکان، اول باید در انتخاب قصه دقت کرد و قصه‌ای را برای کودکان تعریف کرد که مناسب سن و سال و شرایط آنان باشد.

وی افزود: دوم این که بیان قصه باید برای کودکان جذاب باشد و لازم است از ابزارهای دیگر در کنار قصه مانند نمایش خلاق، بازی متناسب با قصه، نقاشی متناسب با قصه یا حتی کاردستی متناسب با قصه استفاده کرد.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی بیان کرد: به طور مثال می‌توان برای بیان قصه حضرت یونس(ع)، کاردستی ماهی را همراه اجرای قصه به کودکان آموزش داد.

حسینی‌فر با اشاره به اینکه می‌توان از تصاویر مربوط به قصه نیز استفاده کرد، بیان کرد: هر چند در این زمان تنوع قصه‌های کودکانه بسیار است، اما به نظر می‌رسد انتخاب قصه‌هایی متناسب با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ما برای کودکان و زندگی آنان مناسب‌تر باشد.

وی بیان کرد: قصه‌های شاهنامه و گلستان، قصه‌های قرآن و قصه‌های کلیله‌ودمنه از جمله متونی هستند که برای ارائه به کودکان مناسبند اما برای تأثیرگذاری بر کودکان امروزی، نیاز است تا دوباره بازنویسی شوند.

مدیر اتاق قصه، خانه بازی و ریاضی در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه اتاق قصه از اردیبهشت‌ماه ۹۶ آغاز به کار کرده است، افزود: فعالیت ما در اتاق قصه شامل؛ قصه‌گویی همراه بازی‌های هدفمند برای کودکان است که زیر نظر روان‌شناس و مشاور کودک انجام می‌شود.

حسینی‌فر ادامه داد: در این مجموعه تا کنون به داستان‌های مختلف از جمله متون کهن فارسی، قصه‌های معاصر فارسی، قصه‌های کودک برجسته در جهان و همچنین قصه‌های قرآنی پرداخته‌ایم.

وی افزود: در اتاق قصه، قصه‌ها با دقت و حساسیت انتخاب و اجرا می‌شوند چرا که باور داریم قصه‌ها از تأثیرگذارترین ابزار تربیتی هستند که تأثیر چشمگیری بر زندگی همه به خصوص کودکان دارند.

قصه‌های قرآنی را با بیانی جذاب به کودکان ارائه کنیم/ روایت قصه‌های پرمحتوا و دشواری چاپ

مدیر اتاق قصه، خانه بازی و ریاضی در خراسان‌جنوبی بیان کرد: یکی از دلایلی که چاپ کتاب در حوزه انتشار قصه‌های کودکانه با محوریت فرهنگ ایرانی ـ اسلامی کم است، این است که چاپ کتاب در این حوزه دشوار است.

حسینی‌فر ادامه داد: در کل نوشتن برای کودکان، برای نویسنده بزرگسال قدری دشوار بوده و از سویی کمتر نویسنده‌ای در این حوزه کار می‌کند.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی بیان کرد: البته نمونه‌های خوبی در این حوزه وجود دارد که بازنویسی قصه‌های قرآن که مهدی آذریزدی انجام داده است، از آن جمله است.

حسینی‌فر با تأکید بر اینکه کودکان ما به قصه‌های متناسب با فرهنگ زندگی خود نیاز دارند، افزود: نیاز است شورای تخصصی بر صدور مجوز چاپ کتاب کودک نظارت داشته باشد تا کتاب‌هایی تخصصی و متناسب با سن و فرهنگ زندگی کودکان برای آنان چاپ شود.

زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی

انتهای پیام

captcha