به گزارش ایکنا از قم، آیتالله سیدمحمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، شب گذشته، 22 شهریورماه در مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) که در مؤسسه فرهنگی ـ هنری بوی سیب برگزار شد، به تشریح و پاسخ به برخی تحریفات و شبهاتی که در قیام اباعبداللهالحسین(ع) انجام میشود پرداخت و گفت: باید قیام امام حسین(ع) را بهدرستی تحلیل کنیم، در این زمان باز بر مظلومیت امام حسین(ع) اضافه نکنیم و با تحلیلها و حرفهایمان ظلمی نسبت به وجود مقدس امام حسین(ع) و این حادثه عاشورا روا نکنیم؛ در این میان وظیفه بزرگان دین و روحانیت است که در مقابل هرگونه انحراف و بدعتی ایستادگی کنند.
وی افزود: در این ایام در فضای مجازی مطالب و شبهههایی که قبلاً بزرگان و علمای دین بهصورت کاملاً شفاف و مفصل به آنان پاسخ دادهاند با رنگ و لعاب جدید و امروزیتر مطرح میشود و برخی افراد به نام بیان تحریفهای عاشورا خودشان بدترین تحریفها را انجام میدهند.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در تشریح یکی از این شبهههای مطرح شده، اظهار کرد: گاهی میگویند که حضرت امام حسین(ع) اصلاً قیامی انجام ندادهاند و این حرکت ایشان قیام نبوده است که باید به این افراد کج فهم گفت خب اگر حرکت امام حسین(ع) قیام نبوده است پس چرا حضرت در پاسخ به دعوت ایشان برای بیعت فرمودند «علی الاسلام السلام» باید فاتحه اسلام را خواند؟.
وی گفت: اساساً اگر قیام و نهضت حسینی قیام علیه ظلم و جور نبوده است پس چه زمانی باید در مقابل ظلم طاغوتیان ایستاد؟ چرا چنین حرفهایی زده میشود؟ یزید علناً درصدد از بین بردن اساس اسلام بوده است و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است آنگاه بگوییم که امام حسین(ع) علیه او قیام نکرده است؟
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: واکاوی ریشههای تاریخی بدعتهای اموی در برخورد با فاجعه کربلا؛ زعم باطل همه مغرضین، حذف این حادثه از تاریخ و جلوگیری از الگوگیری مسلمانان از این واقعه بوده و هست؛ وظیفه مهم هر مسلمان توجه به تمام جهات این حادثه و زنده نگه داشتن تمام ابعاد آن است.
شبهات مربوط به قیام سیدالشهدا(ع)
فاضل لنکرانی در ادامه به بیان یکی دیگر از شبهات مطرح شده در باب قیام سیدالشهدا(ع) پرداخت و گفت: گاهی میگویند که حرکت امام حسین(ع) یک حرکت صلحجویانه بوده است که در پاسخ میگوییم حضرت فرمودند «اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الإصلاحِ فِی امّه جدّی» برای اصلاح امت جدم نه برای صلح، صلح با اصلاح خیلی فرق دارد، اگر حرکت حضرت صلحجویانه بوده است چرا حضرت به یمن نرفتند؟ چرا به استقبال شهادت در راه خدا رفتند؟ چرا حضرت در منزلهای مختلف خبر شهادت خود و سایر اصحاب و بنی هاشم را دادند؟ انسان اگر با شنیدن این حرفها بمیرد حق است؛ چرا که حرکتی در زیر آسمان خدا از ازل تا ابد مانند قیام امام حسین(ع) وجود ندارد آنوقت یک عده میگویند که امام حسین(ع) بهدنبال صلح بود.
وی گفت: چنین کسانی که این شبهات را به نام جلوگیری از تحریف عاشورا بیان میکنند و اسم خودشان را هم متفکر میگذارند بالاترین ظلمها را به قیام عظیم امام حسین(ع) انجام میدهند و به خدا قسم باید در مقابل این تحریفات ساکت ننشست و فریاد زد.
عاشورا، آمریکا را در مقابل ایران به زانو درآورده است
فاضل لنکرانی بیان کرد: قیام عاشورا آمریکا را در مقابل ایران به زانو درآورده است و اساسا کسانی که این حرفها را میزنند میخواهند انقلاب اسلامی را زیر سؤال ببرند اما حرکات آنان مذبوحانه است و حتی ارزش شنیدن و نقد کردن نیز ندارند.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تأکید کرد: اگر امروز ما حادثه امام حسین(ع) را درست نفهمیم و خدای ناکرده به اشتباه تحلیل کنیم ما هم در ظلم نسبت به حضرت سهیم خواهیم بود؛ بیاییم مسئله مظلومیت امام حسین(ع) را درک کنیم از خود امام بخواهیم و به خود امام متوسل شویم که گوشهای از مظلومیتش را درک کنیم چون قدرت درک کامل آن را نداریم حداقل ما با تحلیلها و حرفهایمان ظلمی نسبت به وجود مقدس امام حسین(ع) و حادثه عاشورا روا نکنیم.
انتهای پیام