كار تربیت نیازمند توجه به خدامحوری است
کد خبر: 3832477
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹

كار تربیت نیازمند توجه به خدامحوری است

گروه معارف ـ مدیر حوزه‌های علمیه فارس با تأكید بر اینكه مبلغین باید خدامحوری را مطرح کنند، گفت: كار تربیت نیازمند توجه به خدامحوری است.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین احمد عابدی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس امروز، 13 مردادماه در مراسم افتتاحیه دوره ضمن خدمت مبلغین و مبلغات مدارس امین این استان با بیان اینکه در هر پدیده‌ای یا حرکتی باید مسلح به سه رکن باشیم، گفت: رکن نخست مبنا است، فرقی ندارد مربی، معلم یا مدیر باشد، اگر دارای مبنا در زندگی نباشد مشخص نمی‌شود که آن کار به ثمر می‌رسد.
وی با اشاره به حدیثی از امام جواد(ع)، افزود: بسیار خوب است که برای تربیت سه مرحله ازجمله مبنا را داشته باشیم، باور ما نسبت به‌نظام هستی چه چیزی است؟ در باب تربیت مبنا پایه و اساس است، چراکه شرط اصلی تربیت اخلاص است.
مدیر حوزه علمیه استان فارس در ادامه اظهار كرد: مخلص یعنی کسی که اعتقادش بر این است که در نظام هستی هیچ‌کسی جز خدا ارزش این را ندارد که انسان فعل ‌و انفعالاتش را به دست او دهد.
وی طرف معامله انسان را مالک یوم‌الدین دانست و افزود: دنیای طلبگی نظر به دنیای دون ندارد، ازاین‌رو مبلغ هیچ‌وقت چشم‌داشت به دست فردی ندارد، هرچند آنان نیز وظیفه‌‌ای دارند.
عابدی یادآور شد: امام جواد(ع) می‌فرماید باید دارای علم به معنای آگاهی شد، چراکه در اعتقادات یقین لازم است، صرف علم به معنای آگاهی به درد نمی‌خورد و اگر این سخن امام وجود داشت آمریکا و اسرائیل اکنون وجود نداشتند.
وی بیان كرد: امام جواد(ع) می‌فرماید به‌راستی‌که تو هرگز خالی از چشم خدا نیستی، اگر در نظام سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آموزشی همین مبنا را داشته باشیم می‌توانیم دنیا را آباد کنیم، منظور از چشم در سخن امام جواد(ع) مراقبت است، ازاین‌رو زیر نظر مراقبتی خداوند هستیم، اگر بتوانیم این نکته را برای دانش‌آموزان و خودمان جا بیندازیم هرگز بی‌نظم نخواهیم بود.
مدیر حوزه علمیه استان فارس اظهار كرد: به دلیل اینکه غافل از نظارت خداوند می‌شویم، سخنی می‌گوییم که نباید آن را بیان کرد، فردی که در برابر خداوند است چطور جرات می‌کند فرمی را که مطابق با واقعیت نیست پر کند.
وی همچنین با بیان اینكه در موضوع تربیتی هرچه بتوانیم حضور خداوند را پرکنیم قطعاً پاسخ‌خواهیم گرفت، گفت: مبلغین باید خدامحوری را مطرح کنند، اگر این کار حاصل شد به‌یقین پاسخ‌خواهیم گرفت و باید خود را با عمل نشان دهیم، اگر کشور با این دید که زیر چشم مراقبتی خداوند است عمل می‌کرد مشکلی وجود نداشت.
عابدی محور دوم سخن امام جواد(ع) را بایدها و نبایدها دانست و افزود: امام جواد(ع) فرمود، اصل این است که خود انسان بر خودش نظارت کند، اگر شاگردی از معلم، مراقبت از خود را مشاهده کرد، قطعاً بر روی تربیت شاگرد تأثیرگذار خواهد بود.
وی با بیان اینکه كار تربیت نیازمند توجه به خدامحوری است، ادامه داد: تمام این عالم فعل و فاعل آن خداوند است، بشر در زندگی روش می‌خواهد که اگر نداشته باشد موفق نمی‌شود و یکی از روش‌ها صبر است از این‌رو مبلغی که صبور نیست، موفق نخواهد شد.
انتهای پیام

captcha