حج؛ زمینه‌ساز شکل‌گیری تمدن اجتماعی
کد خبر: 3830290
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵

حج؛ زمینه‌ساز شکل‌گیری تمدن اجتماعی

گروه معارف ــ عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان گفت: حج بزرگترین نهادی است که می‌تواند به شکل‌گیری تمدن اسلامی کمک کند و با هدایت مسلمانان در مسیر نظام توحیدی و دست کشیدن از اختلافات مذهبی، آنها را همرنگ یکدیگر سازد.

حج؛ همرنگی مسلمانان بر پایه توحید

حجت‌الاسلام جعفر شا‌نظری، عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: با توجه به جامع و کامل بودن دین اسلام نسبت به ادیان دیگر، این دین علاوه بر مسائل فردی به مسائل اجتماعی نیز اهتمام ویژه دارد و در مجموعه عبادات، که نوعی ارتباط معنوی میان انسان و خداوند است، نماز جماعت، نماز جمعه و مراسم حج از نوع عبادات جمعی محسوب می‌شود.

وی افزود: حج نوعی عبادت است و اعمال و مناسک خاص دارد و طی آن انسان با خدای خود ارتباط برقرار می‌کند. در نماز جمعه و مراسم حج بُعد اجتماعی زندگی مسلمانان مورد توجه بوده و علاوه بر آن، حج امری عبادی، سیاسی و فرهنگی است.

عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان بیان کرد: مسلمانان مناسک حج را با یکدیگر و به صورت جمعی انجام می‌دهند تا روح مشارکت، یکسانی، وحدت، یک‌گونه بودن و نوع‌دوستی در فرهنگ اجتماعی و سبک زندگی آنها نهادینه شود، ولی نکته قابل توجه در فلسفه حج و همچنین نماز جمعه و جماعت این است که مسائل اجتماعی و فرهنگی و نوع تعامل افراد با یکدیگر باید در راستای اهداف نظام توحیدی شکل بگیرد.

حجت‌الاسلام شا‌نظری ادامه داد: با توجه به جنبه توحیدی و الهی حج، در این مراسم رویکرد مثبتی به مسائل اجتماعی وجود دارد، یعنی مسلمانان مشکلاتشان را مطرح کرده، روابط میان یکدیگر را توسعه داده و همسو با نظام توحیدی گام برمی‌دارند؛ بنابراین حج بزرگترین نماد و آیینی است که مؤلفه‌های تمدن اسلامی مثل وحدت و نوع‌دوستی در آن شکل می‌گیرد و بنابراین می‌توان آن را بزرگترین نهادی تفسیر کرد که به تمدن و جامعه اسلامی شکل می‌دهد.

وی اضافه کرد: اگر مسلمانان بر محور توحید پیش رفته و عمل کنند، باید سلایق شخصی و گرایش‌های سیاسی آنها در مراسم حج در راستای نظام توحیدی و خداگونگی رقم بخورد. در این صورت در حج همرنگ می‌شوند و همه گرایش‌ها‌ و طبقات اجتماعی و سیاسی یک نوع لباس پوشیده و مُحرم می‌شوند. این همرنگی یعنی اینکه همگان به نظام توحیدی توجه کرده و دست از اختلافات مذهبی بردارند تا بتوانند یک جامعه بزرگ دینی را شکل دهند؛ بنابراین حج بزرگترین نهادی است که می‌تواند بستر تمدن اجتماعی را شکل دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: حج براساس وحدت بزرگی که میان مسلمانان به وجود می‌آورد، آنها را از یک قدرت بزرگ جهانی برخوردار می‌‌کند که بر پایه آن می‌توانند با تعامل مثبت از امکانات، منابع و شرایط یکدیگر استفاده کنند و علاوه بر آن، در برابر حکومت‌های غیراسلامی که می‌خواهند از منابع و امکانات جهان اسلام بهره ببرند یا دشمنانی که قصد نفوذ در جهان اسلام دارند، با قدرت و اقتدار ایستادگی کنند و از پیشرفت و توسعه در عرصه‌های گوناگون بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

 

captcha