احداث باغ‌راه بهار در قم بر اساس الگوهای معماری اسلامی
کد خبر: 3830134
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲

احداث باغ‌راه بهار در قم بر اساس الگوهای معماری اسلامی

گروه اجتماعی ــ مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به اجرای باغ‌راه بهار، اظهار کرد: این باغ‌راه با الگوهای معماری اسلامی و نقوش اسلامی احداث شده و فضاهای موقت ارتباط جمعی نیز در آن تأمین شده‌ است.

وی در ادامه یکی از ظرفیت‌های گردشگری تاریخی شهر قم را تیمچه فرش ذکر کرد و گفت: قدمت این تیمچه به دوره قاجار برمی‌گردد و کار استاد حسن معمار قمی است؛ توسعه دوره قاجاری حرم مطهر به خصوص ایوان آیینه و بسیاری از بناهای مذهبی شهر قم و کربلا و علی‌الخصوص مسجد سپه‌سالار تهران از سوی این معمار صورت گرفته‌است.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه در بازارهای سنتی یکی از مجهزترین فضاها تیمچه‌ها بودند، اظهار کرد: در این فضا نیز چون قم در حوزه قالی و قالیچه شاخص بوده عرضه تخصصی قالیچه‌های نخ‌فرنگ صورت گرفته‌است.

خاکی با بیان اینکه تیمچه قم بزرگترین بنای طاق ضربی کشور است، افزود: تیمچه قم ۱۶ متر عرض و ۱۵ متر ارتفاع به صورت طاق ضربی احداث شده و به لحاظ اندازه و حجم و ظاهر جزو شاخص‌ترین تیمچه‌های کشور است.

وی با بیان اینکه بازار قم دو بخش کهنه و نو دارد، گفت: بازار کهنه قدمتی به زمان صفویه دارد و بازار نو در زمان قاجاریه احداث شده که تیمچه‌ هم در این زمان بنا شده‌است.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان اینکه ساختار تیمچه قم دو پوش است، گفت: به همین خاطر فرم‌های بسیار نمایانی در سقف این بنای تاریخی ایجاد شده‌ است.

انتهای پیام

captcha