استفاده از ظرفیت طلاب غیرایرانی برای پیشرفت قم/ حرکت به سمت «شهر هوشمند»
کد خبر: 3823600
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
شهردار قم خبر داد:

استفاده از ظرفیت طلاب غیرایرانی برای پیشرفت قم/ حرکت به سمت «شهر هوشمند»

گروه اجتماعی ــ شهردار قم با تاکید بر اینکه حرکت به سمت شهر هوشمند از اهداف شهرداری است که در دستور کار قرار گرفته، گفت: در حوزه ارتباطات و سرمایه‌گذاری خارجی و.. تلاش بر آن است که از حضور روحانیون غیر ایرانی نیز استفاده کنیم.

استفاده از ظرفیت طلاب غیرایرانی برای پیشرفت قم/ حرکت به سمت «شهر هوشمند»به گزارش ایکنا از قم، سید مرتضی سقائیان نژاد امروز دهم تیرماه در نشست فصلی شهردار قم، با اشاره به اینکه بیش از 372 وظیفه در شهرداری تعریف شده‌است، بیان کرد: شهر قم شهر بانوی کریمه اهل بیت و شهر علم و فرهنگ است و لذا برنامه قم تا 1400 را تدوین کردیم و الحمدالله در سال سوم اجرایی برنامه هستیم و برنامه‌ریزی‌ها در یک چارچوب مشخص پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بودجه‌ریزی از حالت سنتی به بودجه‌ریزی برنامه‌ای و منظم تغییر پیدا کرده است، افزود: شهرداری باید مدیریت هزینه‌ای و درآمدی را انجام دهد و در این رابطه رشد درآمد محقق شده شهرداری به بیش از 2 هزار و 200 میلیارد تومان در سال 97 رسیده‌است.

شهردار قم گفت: در سال 93 سهم بودجه جاری به کل بودجه نزدیک به 30 درصد و در سال98 حدود 17 درصد است، نشانه آن است که بودجه جاری نسبت به کل بودجه کاهش پیدا کرده و لذا کیفیت بودجه سازمان را مشخص می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بودجه عمرانی به هزار و 958 میلیاردتومان در سال 97 افزایش پیدا کرده‌است، ادامه داد: بدهی شهرداری در سال 97، 700 میلیارد تومان است که نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده و امروز شهرداری با 65 درصد ارگان و نهادها تسویه حساب کرده‌است.

سقائیان‌نژاد ادامه داد: 310 میلیارد تومان پروژه جهت افزایش سرانه فضای سبز شهر قم از 14/5 متر در سال 93 به ازای هر شهروند به 19/7 متر در سال97 ارتقا یافته، تعداد بوستان‌های شهر قم به 365 بوستان رسیده است.

وی افزود: اجرای 558 پروژه در زمینه بهسازی منابع و اجرای آسفالت، تکمیل و اجرای 14 مورد تقاطع غیر همسطح، راه‌اندازی سیستم‌های تصویری آی تی اس که نزدیک به 90 دوربین نظارتی نصب شده و110 دوربین نظارتی در حال راه‌اندازی و 186 دوربین ثبت تخلف تا پایان سال نصب خواهد شد، از جمله اقدامات شهری در چند سال اخیر بوده‌است.

شهردار قم گفت: 154 دستگاه اتوبوس جدید و بهسازی ناوگان به تعداد 107 دستگاه تا پایان سال تغییر پیدا می‌کند، همچنین احداث14 کیلومتر تونل قطار شهری و شروع به کار احداث 8 ایستگاه قطار شهری که فاز اول آن حدود 1100 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، در دستور کار شهرداری قرار دارد.

وی بیان کرد: احداث 8 مجموعه فرهنگی ـ ورزشی در 8 منطقه شهری، جذب بیش از 12 هزار میلیارد ریال برای 20 پروژه سرمایه گذاری از جمله احداث هتل پنج ستاره، مجموعه شهربازی و خدمات تفریحی در بوستان غدیر، احداث ایستگاه سوخت رسانی کوچک در نقاط مختلف شهری از دیگر خدمات شهرداری در سال‌ جاری خواهد بود.

سقائیان نژاد با اشاره به احداث خط پردازش پسماند در راستای کاهش دفع پسماند، اظهار کرد: استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری و تبدیل آبیاری سنتی به آبیاری نوین به 90 درصد، سطح ایمنی شهر قم به میزان استانداردهای جهانی با تکمیل ده ایستگاه آتش‌نشانی جدید ارتقا یافته‌است.

وی با اشاره به اینکه شهر قم دارای ایستگاه‌‌های آتش نشانی استاندارد و خوبی است، افزود:  راه اندازی مرکز انتقال پسماند موقت،راه‌اندازی 3مرکز پردازش پسماند خشک جهت ارتقای میزان تفکیک زباله خشک و ایجاد فرهنگ مناسب در سطح شهر، نصب و راه اندازی 45 غرفه بازیافت در سطح شهر و ساماندهی بیش از 200 دستگاه خودرو ویژه تفکیک از مبدا برای جمع‌آوری پسماند خشک در سطح شهر انجام شده‌است.

شهردار قم با اشاره به اجرای 90 کیلومتر فیبر نوری که تا پایان تیرماه افتتاح خواهد شد، گفت: اجرای بیش از ده مورد پروژه احیای بافت فرسوده در محلات تاریخ و اطراف حرم مطهر و برنامه‌ریزی برای 12 مورد دیگر در سال 98، اجرای شهرک خودرویی و بهره‌برداری از آن در سالروز میلاد امام رضا با مساحت 33 هکتار و 1500 واحد صنفی مربوط به خودرو از دیگر خدمات شهرداری است.

وی با تاکید بر اینکه تمام پارک‎‌های سطح شهر ایمن‌سازی شدند، اظهار کرد: راه‌اندازی شهرک صنوف جهت استقرار بیش از 4 هزار واحد صنفی مربوط به صنعت ساخت و ساز، ایمن سازی روستاها و آب نماهای سطح شهر با هزینه‌ای بالغ بر 100 میلیارد ریال، تکمیل احداث میدان امام خمینی(ره)، تکمیل احداث پل‌های 9 دی، احداث تقاطع بلوار شهید کریمی، احداث بلوار شهید کبیری، احداث تونل غدیر، تکمیل احداث بلوار زائر، احداث کمپینگ بوستان فدک و.. از جمله پروژه‌های چند سال اخیر بوده است که به ثمر نشست.

سقائیان نژاد با تاکید بر اینکه شهرداری قم محدودیت و تحریم را نشناخته و با اتکا به نیروهای خود و فعالیت‌های متعددی که انجام داده توانسته هزینه‌های خود را تامین کند، تصریح کرد: اگر دل‌هایمان به یک سمت باشد و وحد کلمه ایجاد شود و تعامل در سطح شهر وجود داشته باشد و هم‌افزایی دیده شود به تحریم‌های موجود اهمیتی ندهیم.

وی با تاکید بر اینکه حرکت به سمت شهر هوشمند از اهداف شهرداری است که در دستور کار قرار گرفته، ادامه داد: شروع مراحل اجرایی احداث تقاطع غیرهمسطح بروجردی، تعریض پل زیرگذر آیت‌الله طباطبایی، احداث بوستان فرامنطقه‌ای کوثر که همان پارک 1000 هکتاری است که از سال گذشته آغاز شده و تا سه چهار سال آینده تکمیل می‌شود، احداث شهربازی بوستان غدیر در سه فاز که 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، احداث باغ پرندگان که حدود 69 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و احداث تقاطع غیرهمسطح میدان ولیعصر، از جمله پروژه‌های شهرداری در سال 98 است که انجام می‌شود.

شهردار قم با اشاره به پل‌های عابر پیاده شهر که بازسازی شود تا به زیبایی و منظر شهر افزود شود، گفت: شهرداری باید اقتدار لازم را داشته باشد تا کارهای اقتصادی را با قدرت بیشتر پیش برد.

وی در ارتباط با نقش روحانیون غیر ایرانی در شهر قم گفت: در حوزه ارتباطات و سرمایه‌گذاری خارجی و.. تلاش بر آن است که از حضور روحانیون غیر ایرانی نیز استفاده کنیم.

انتهای پیام

captcha