دغدغه پاسداشت زبان فارسی یک دغدغه جدی در شعر آیینی است
کد خبر: 3816652
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹

دغدغه پاسداشت زبان فارسی یک دغدغه جدی در شعر آیینی است

گروه ادب ــ احمد بابایی، شاعر آیینی، درباره پاسداشت زبان معیار و ارزش زبان فارسی گفت: زبان فارسی یک زبان بسیار روان و با ویژگی‌های منحصربه‌فرد برای سرودن اشعار آیینی است؛ اما متاسفانه به دلایلی دچار تهاجم واژه ها و ساختارهای نامناسب شده و دغدغه‌ای که رهبر انقلاب درباره اهمیت زبان فارسی و زبان معیار دارند بسیار بجا و مهم است.

دغدغه پاسداشت زبان فارسی یک دغدغه جدی در شعر آیینی است

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، احمد بابایی، شاعر آیینی درباره اهمیت پاسداشت از زبان معیار و ارزش زبان فارسی گفت: شعر آیینی و کلمه آیین واژه‌ای است که در کتاب فرهنگ لغت بیش از 30 معنی برایش ذکر شده، از طرفی زمانی که این واژه در کنار واژگان دیگر ترکیب مضاف و مضاف‌الیه ایجاد می‌کند دامنه معانی آن بسیار گسترده‌تر می شود. اما آنچه که از این واژه در حوزه شعر و شعر آیینی برداشت می شود بیان فضائل انسان‌های صاحب فضیلت است. زبان فارسی با وجود ویژگی‌های منحصربه‌فرد زبان بسیار مناسبی برای بازگو کردن فضل و مدح به حساب می‌آید. از همین رو باید از این ویژگی زبان در شعر آیینی به خوبی پاسداری کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه عرصه شعر آیینی دچار نوعی آشفتگی و به هم ریختگی شده است. همان دغدغه‌ای که رهبر انقلاب در دیدار با شعرا مطرح کردند دغدغه ای بسیار درست و قابل توجه است؛ زیرا یکی از مصادیق بر هم خوردن تعادل میان زبان محاوره و زبان معیار در همین اشعار آیینی جلوه می‌کند. اینکه چرا این مسئله در حیطه شعر آیینی رخ داده، خود بحث جدایی است. ممکن است به دلیل سبک زندگی، سلیقه و یا برخی شبه ابتکارات باشد اما باید هرچه زودتر برای حل این مشکل اقدام شود.

این شاعر آیینی درباره برکت ماه مبارک رمضان نیز گفت: ماه مبارک رمضان بهار فضائل است. خداوند زمانی که می‌خواهد ماه مبارک رمضان را معرفی کند، آن را با قرآن معرفی می‌کند. قرآن خود سرچشمه همه فضایل است. سحر ماه مبارک رمضان خلوتی را برای شاعر پدید می‌آورد که می‌تواند منجر به خودساختگی شود، می‌تواند او را به فضایی معنوی سوق دهد و قطعا اشعار سروده شده حال و هوای دیگری داشته باشد.

انتهای پیام

captcha