سلطان ارز و سکه از تبعات خام‌فروشی نفت است
کد خبر: 3808161
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
علی سرزعیم:

سلطان ارز و سکه از تبعات خام‌فروشی نفت است

گروه سیاست و اقتصاد ــ معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هیچ کس شک ندارد که سلطان ارز، سلطان طلا و سلطان سکه و... تبعات پول نفت بوده و کاهش این درآمد فرصتی است برای اقتصاد کشور که به سمت سالم‌سازی پیش رود.

بدون شک سلطان ارز و سکه طبعات پول مفت نفت بودندبه گزارش ایکنا از قم، علی سرزعیم معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دیشب 11 اردیبهشت‌ماه در همایش تجلیل از کارگران فرهیخته و نخبگان کار، تلاش و تولید استان بیان کرد: بسیاری از مردم فکر می‌کنند که اگر کشورهای مختلف مانند ژاپن توسعه‌یافته هستند یعنی در رفاه کامل به سر می‌برند و فشار کار و زندگی را تحمل نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: واقعیت مسئله این نیست که برای ما به تصویر کشیدند؛ هر چه کشورها توسعه‌یافته‌تر شدند شدت و فشار کاری نیز افزایش پیدا کرده و نتیجه کار بیشتر، رقابت بیشتر که البته به شکل رفاه در بخش‌های دیگر از زندگی ظاهر می‌شود.

سرزعیم اظهار کرد: به گفته برخی از افراد در جلسه‌ با مسئولان سفارت ایران در ژاپن نیروی ایرانی حاضر نیست فشار کاری که در ژاپن وجود دارد را تحمل کند؛ من به عنوان کسی که در خارج از کشور تحصیل کردم بدون اغراق شهادت می‌دهم که دانشجویان خارج از کشور از دانشجویان من در ایران بیشتر درس می‌خوانند و کمتر اعتراض دارند.

وی افزود: متاسفانه استادان خارج از کشور نیز بیشتر از استادان ایرانی تلاش می‌کنند و لذا هر چقدر کشور توسعه یافته‌تر باشد شدت کار و فعالیت در آن کشور بیشتر خواهد بود و طبیعتا کار بیشتر در توسعه روز افزون نمود پیدا خواهد کرد.

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: ملتی که برای کار ارزش قائل می‌شوند و فرهنگ کار را تقویت می‌کنند در نتیجه میوه توسعه را می‌چینند و کشورهایی که کار زیاد نمی‌کنند توسعه زیادی نیز ندارند، البته کشورهای نفتی مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس که دلگرم به پول نفت هستند، کار کم و بهره‌بری زیاد دارند.

وی با بیان این‌که کشور ایران بین کشورهای نفتی که پول زیاد و جمعیت کم دارند و کشورهایی کار زیاد و توسعه گسترده دارند قرار گرفته‌است، افزود: من احساس می‌کنم که آینده ما در گرو تعارض است و عده‌ای در جامعه ترویج می‌کنند که لازم نیست کار زیاد انجام دهیم زیرا حق ما رفاه کامل است و عده‌ای دیگر اعتقاد دارند که برای توسعه بیشتر باید فرهنگ کار را تقویت و سخت‌کوشی را فعال کنند و به جامعه نشان دهند که با تلاش بیشتر می‌توان پیشرفت کرد؛ هر کدام از این دو تفکر که در جامعه غالب شود سرنوشت جامعه را تعیین می‌کند.

سرزعیم اظهار کرد: به صورت موقت با پدیده تحریم روبه رو هستیم که این تحریم‌ها منابعی را برای ما محدود کرده و به صورت طبیعی جامعه‌ای که به درآمد حاصل از فروش نفت عادت کرده اکنون درآمد نفتی آن کم شده؛ خباثت دشمنان زندگی بخشی از جامعه ما را تحت‌الشعاع قرار داده اما وظیفه ما به عنوان مسئول یا شهروند این است که سعی کنیم جامعه و اقتصاد خود را از اعتیاد به نفت کم و سالم‌سازی کنیم و رانت‌هایی که ریشه در پول نفت داشته از بین ببریم.

وی در پایان گفت: هیچ کس شک ندارد که سلطان ارز، سلطان طلا و سلطان سکه و.. طبعات پول مفت نفت بوده و کاهش این درآمد فرصتی است برای اقتصاد کشور که به سمت سالم‌سازی پیش رود و در این مسیر سالم‌سازی کار و تلاش معنی خود را پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام

captcha