توجه به فعالیت‌های قرآنی سبب ارتقای فرهنگی جامعه می‌‍شود
کد خبر: 3797502
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷

توجه به فعالیت‌های قرآنی سبب ارتقای فرهنگی جامعه می‌‍شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرعامل اسبق اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی قرآن و عترت(ع) استان اصفهان گفت: اگر به فعالیت‌های قرآنی بیشتر اهمیت داده‎ شود، قطعاً فرهنگ جامعه تقویت می‌شود.

عملکرد دولت در حمایت از فعالیت‌های قرآنی رضایت‌بخش نبود

مسعود ابوطالبی، قاری و مدرس قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره کم‌و‌کیف فعالیت‌های قرآنی در سال 97 اظهار کرد: سالی که پشت‌سر گذاشتیم، برای نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار حساس و پرفراز و نشیب بود و فشارها و تحریم‌های خارجی تمام حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار داد که فعالیت‌های قرآنی نیز از این امر مستثنی نبود.
وی افزود: عملکرد دولت در حمایت از فعالیت‌های قرآنی رضایت‌بخش نبود، بودجه‌ای که برای فعالیت‌های قرآنی اختصاص داده شده بود، کافی نبود، هر چند همان بودجه تخصیص داده شده نیز به طور کامل محقق نشد؛ ولی با این حال طبق روند گذشته، مؤسسات مردمی، گروه‌‌های خودجوش و خیرین قرآنی به فعالیت‌های خود ادامه دادند.
این قاری و مدرس قرآن ادامه داد: فعالیت‌های قرآنی در سال 97 وضعیت مطلوبی را پشت‌سر گذاشت، ولی با وضعیت ایده‌آل و مورد نظر مقام معظم رهبری فاصله داشت. هر چند فشارهای اقتصادی مؤسسات قرآنی را نیز تحت تأثیر قرار داد، ولی با استقامتی که مردم به خرج دادند و امیدی که به آینده داشتند، وضعیت بدی را شاهد نبودیم، اگر چه امیدواریم در سال  جدید وضعیت مطلوب‌تری حاکم شود.
ابوطالبی با بیان اینکه دستاوردهای سال 97 در زمینه فعالیت‌های قرآنی را می‌توان به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم کرد، گفت: دستاوردهای مستقیم شامل پیشرفت در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژهشی، تولید محصولات قرآنی و رتبه‌ها و عناوین کسب شده است که همانند سال 96 موفقیت‌های چشمگیری به دست آمد. در توضیح دستاوردهای غیر مستقیم که شاید در مواردی مهم‌تر و تأثیرگذارتر از دستاوردهای مستقیم باشد، باید گفت بسیاری از مشکلات جامعه، ریشه در مسائل فرهنگی دارد و مشکلات فرهنگی نیز با بی‌توجهی به قرآن و سیره اهل‌ بیت(ع) به وجود می‌آید.

فعالیت‌های قرآنی در تقویت فرهنگ جامعه تأثیرگذار است
وی تصریح کرد: اگر ما مدعی زندگی در کشوری اسلامی هستیم و قرآن کتاب آسمانی ما است، این کتاب مقدس باید به صورت مستقیم در زندگی ما نقش داشته و تأثیرگذار باشد، ولی متأسفانه در کشور ما وضعیت این‌گونه نیست. اگر به فعالیت‌های قرآنی بیشتر اهمیت داده‎ شود، قطعاً فرهنگ جامعه تقویت می‌شود؛ در این صورت مشکلات و آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، اختلافات خانوادگی، فقر و اختلاس به حداقل می‌رسد، فرهنگ جامعه ارتقاء یافته و دستاوردهای غیر مستقیم شکل می‌گیرد.
این قاری و مدرس قرآن گفت: همان‌طور که دغدغه مقام معظم رهبری است، دولتمردان باید توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های قرآنی داشته باشند و در فشارها و مشکلات، حمایت‌های مادی و معنوی خود را از فعالان این حوزه افزایش دهند که قطعاً نتیجه آن را در شرایط نرمال جامعه خواهند دید.
وی اضافه کرد: مؤسسات خصوصی، مردمی و خیرین باید همچنان به تلاش‌های خود در زمینه فعالیت‌های قرآنی ادامه دهند تا با توکل بر خدا در سال 98 شاهد پیشرفت و رشد بیشتر در این زمینه بوده و در چهل سال دوم انقلاب درخشان‌تر ظاهر شویم.
انتهای پیام

captcha