‌خیریه امام علی(ع)؛ مرکز امیدی برای ۴۰۰ خانوار در قلب قزوین
کد خبر: 3796642
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸

‌خیریه امام علی(ع)؛ مرکز امیدی برای ۴۰۰ خانوار در قلب قزوین

گروه اجتماعی ــ مرکز نیکوکاری مسجد امام علی(ع) واقع در منطقه هادی‌آباد قزوین، حمایت از نیازمندان منطقه را از یک خانوار شروع کرد و امروز چشم امید ۴۰۰ خانوار به این مرکز نیکوکاری است.

مرکز خیریه امام علی (ع)؛ امید ۴۰۰ خانوار در قلب قزوین

تیک‌تیک روزشمار سال ۹۷ به روزهای آخر خود نزدیک می‌شود و ایرانیان به رسم دیرین خود را آماده آغاز سال جدید می‌کنند.
بازار خرید و نو شدن داغ است اما هستند کسانی که در این بزم روزگار با سیلی صورتشان را سرخ نگه می‌دارند و فقر خود را فریاد نمی‌زنند. این افراد را شاید بتوان محق‌ترین افراد برای انفاق و احسان دانست.
در دین مبین اسلام احسان و نیکوکاری را می‌توان یکی از اصول اساسی ارزش‌ها در جامعه اسلامی دانست که همواره مورد تشویق است، چنانچه در آیه 261 سوره مبارکه بقره خداوند می‌فرماید: «مَثَلُ الَّذِینَ ینْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ یضَاعِفُ لِمَنْ یشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ» مَثَل (صدقات) کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند همانند دانه‌ای است که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه‌ای صد دانه باشد؛ و خداوند برای هر کس که بخواهد (آن را) چند برابر می‌کند، و خداوند گشایشگر داناست».
همچنین مولای متقیان، علی (ع) می‌فرماید: «مهم‌ترین جزء ایمان، احسان به مردم است».
به مناسبت فرارسیدن هفته احسان و نیکوکاری که در سال جاری با شعار «عیدی برای همه» در حال برگزاری است تا همه مردم بتوانند عیدی شاد را در کنار خانواده‌ها داشته باشند، خبرگزاری ایکنا از قزوین، با عادل رحیمی، مسئول مرکز نیکوکاری مسجد امام علی(ع) واقع در منطقه محروم هادی‌آباد قزوین ‌گفت‌و‌گویی داشته تا با فعالیت‌های این مرکز نیکوکاری بیشتر آشنا شود.

رسیدگی‌ ‌مقطعی ‌به نیازمندان
‌رحیمی با اشاره به فعالیت این مرکز نیکوکاری اظهار کرد: این مرکز فعالیت خود را در هیئت امیرالمؤمنین(ع) و در راستای اجرای مراسم مذهبی آغاز کرد اما به‌مرور به سمت حمایت از خانواده‌های نیازمند نیز حرکت کردیم.
وی افزود: در حمایت از نیازمندان از یک خانوار شروع کردیم که امروز به ۴۰۰ خانوار رسیده است و در این راه خیران، کسبه منطقه و اهالی محل، نمازگزاران مسجد امام علی (ع) و گروه‌های جهادی چون جمعیت دانشجویی امام حسن(ع) و بسیج کمک‌حال ما بوده‌اند.
مسئول مرکز نیکوکاری مسجد امام علی(ع) قزوین تصریح کرد: متأسفانه شرایط اسف‌بار اقتصادی در ارائه کمک‌های مردمی بی‌تأثیر نبوده و شاهد نوساناتی در کمک‌های مالی مرکز هستیم.
وی ادامه داد: از سوی دیگر حمایت دستگاه‌ها نیز ضعیف و مقطعی است که بی‌شک با این کارهای مقطعی مشکلی حل نمی‌شود.
رحیمی با اشاره به طرح اجرایی از سوی کمیته امداد در حمایت از مراکز نیکوکاری گفت: طی این طرح صندوق‌های صدقات به مساجد همان منطقه و مراکز نیکوکاری آن تحویل داده می‌شود تا آن‌ها برحسب نیازسنجی‌های صورت گرفته بتوانند آن کمک‌ها را در راستای رفع دغدغه‌های مردم هزینه کنند.
وی اضافه کرد: در منطقه هادی‌آباد طبق آنچه دیده‌ایم سازمان بهزیستی فعالیت چندانی نداشته و رسیدگی‌های آن به خانواده‌های تحت پوشش ضعیف است.
مسئول مرکز نیکوکاری مسجد امام علی(ع) هادی‌آباد گفت: خانواده‌های نیازمند در مرکز نیکوکاری درجه‌بندی یک، دو و سه شده‌اند.
وی اظهار کرد: طی این تقسیم‌بندی خانواده‌های درجه‌یک در حدود 100 خانوار با وضعیت بسیار حاد، حدود 150 خانوار درجه 2 با وضعیتی نامناسب اما وضعیت آن‌ها از خانوارهای درجه‌یک بهتر است و خانواده‌های درجه 3 نیز حدود 150 خانوار هستند که هر 3 ماه یک بار کمک‌های لازم به آن‌ها صورت می‌گیرد البته برخی از آن‌ها زیر نظر کمیته امداد یا بهزیستی هستند.

بیکاری؛ مهم‌ترین مشکل خانواده‌های منطقه هادی‌آباد
رحیمی بیان کرد: مهم‌ترین مشکل خانواده‌ها در این منطقه بیکاری است لذا انتظار داریم مسئولان با برپایی و راه‌اندازی کارگاه‌های اشتغال زود بازه زمینه استفاده از توانمندی افراد در راستای داشتن منبع درآمدی برای آن‌ها ایجاد شود.
این شهروند قزوینی یادآور شد: ایجاد این کارگاه‌های زودبازده چون خیاطی می‌تواند زمینه اشتغال افراد را فراهم کند چراکه به نظر بنده باید به افراد ماهی‌گیری یاد داده شود تا اینکه لقمه داده و آن‌ها را عادت به دریافت بدون تلاش کنیم.
مسئول مرکز نیکوکاری مسجد امام علی(ع) هادی‌آباد در قزوین در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان نسبت به عمل به وعده‌های خود تلاش کنند چراکه بسیاری از افراد به این وعده‌ها دل‌خوش کرده‌اند.

انتهای پیام

captcha