وجه اشتراک قرائت قرآن و موسیقی سنتی ایرانی
کد خبر: 3796015
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
عضو هیئت علمی گروه موسیقی دانشگاه تهران بررسی کرد:

وجه اشتراک قرائت قرآن و موسیقی سنتی ایرانی

گروه فرهنگی ــ هومن اسعدی گفت: در آواز سنتی و قرائت قرآن بداهه‌خوانی و سیالیت اجرا اهمتی ویژه‌ای دارد و هیچ‌گاه از یک نمونه از قبل تعیین شده‌ وجود ندارد.

پرهیز از تثبیت قرائتی وجه اشتراک قرائت قرآن کریم و موسیقی سنتی ایرانیبه گزارش ایکنا از قم، هومن اسعدی عضو هیئت علمی گروه موسیقی دانشگاه تهران امروز 16 اسفندماه در دومین همایش ملی قران کریم و هنر که در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد، در ارتباط با نظام اصوات در قالب نظام‌های شناختی بیان کرد: موسیقی و زبان همزاد دیرین یک‌دیگر هستند و از توالی‌های پیچیده و معناداری از اصوات سازماندهی شده در زمان محسوب می‌شوند.

وی در ارتباط با قرابت‌های زیبایی بین قرائت قرآن کریم با موسیقی سنتی ایرانی افزود: ویژگی‌های قرائت قرآن کریم از منظر علم النغم و علم الیقاع با موسیقی سنتی شباهت دارد؛ درواقع قرائت به عنوان یک پدیده هنر صوتی است و ترکیب این نغمات اجناس ملایمی را ایجاد می‌کند و می‌دانیم که قرائت قرآن از نظر بنیادهای برخورد با پدیده سنتی بسیار با موسیقی سنتی ایرانی تناسب دارد.

عضو هیئت علمی گروه موسیقی دانشگاه تهران اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آواز سنتی و قرائت قرآن این است که آن‌ها لوگو ژنیک به معنای کلام انگیخته هستند یعنی کلام آن‌ها را پیش می‌برد و بر محتوا تمرکز دارد و ساختار لحن از ساختار کلام تبعیت می‌کند.

وی در پایان گفت: در آواز سنتی و قرائت قرآن بداهه‌خوانی و سیالیت اجرا اهمیت ویژه‌ای دارد و هیچ‌گاه از یک نمونه از قبل تعیین شده‌ای وجود ندارد، هم‌چنین تلاش می‌کنند تا از تثبیت قرائتی واحد بپرهیزند و لذا در این موارد آواز سنتی و قرائت قرآن کریم با یکدیگروجه اشتراک دارند.

انتهای پیام

captcha