کنکور دشمن تربیت است/ شکاف در مسیر‌های تربیتی آموزش و پرورش
کد خبر: 3794048
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳
بطحایی بیان کرد:

کنکور دشمن تربیت است/ شکاف در مسیر‌های تربیتی آموزش و پرورش

گروه سلامت ــ وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم پررنگ شدن نقش تربیتی مدارس و آموزش و پرورش، کنکور و کتاب‌های کمک درسی را دشمن تربیت خواند.

به گزارش خبرنگار ایکنا،  سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش  در مراسم گرامیداشت هفته تربیت اسلامی، روز امور تربیتی و روز میلاد فاطمه زهرا(س) که عصر امروز 8 اسفندماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با بیان اینکه سیاست جدید آموزش و پرورش در دولت دوازدهم توجه به امور تربیتی است، اظهار کرد: مأموریت اصلی ما تربیت است و تربیت یعنی اینکه بتوانیم برنامه‌هایی را داشته باشیم که کودکان را به صفات متبارک خداوند وصل کنیم.

وی تأکید کرد: ما دانش‌آموزان را در مسیری هدایت کنیم که به این صفات متصف شوند؛ دانش‌آموزانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، باید افرادی دارای ایمان و صبور باشند. اگر ما آموزش و پرورشی داشته باشیم که منتج به تربیت نشود، آن را نباید آموزش و پرورش نامید.

وزیر آموزش و پرورش گفت ادامه داد: اگر دانش‌آموز در کارنامه رتبه اول را داشته و تمام نمره‌های او بیست باشد، اما حضور وی در مدرسه منتج به تربیت نشود، یعنی عمر خود را به بطالت گذرانده‌ و دل خود را به عبث خوش‌ کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه باید هدف همه افراد این باشد که کودکان را به تربیت متعالی برسانند، تصریح کرد: یک شکافی در این میان ایجاد شده و در این مسیر خطاهایی وجود دارد. در سند تحول بنیادین باید خروجی‌های آموزش و پرورش افراد صبور و متعهد باشند که محبت کردن را یاد بگیرند و بعد از فارغ‌التحصیلی این ویژگی را داشته باشند. باید این خطاها به تدریج تصحیح شده و در مسیر اصلی قرار گیرد، اما متأسفانه نقص وجود دارد و مهم‌ترین چالش آموزش و پرورش امروز نیز همین موضوع است.

وی افزود: همه آن‌هایی که مدال بر گردن آن‌ها می‌اندازیم، برای ما قابل احترام هستند، اما یادمان نرود این مدال‌ها معلوم نیست ناظر بر تربیت باشد. اگر کسی مهربانی کرد و صادقانه برخورد کرد، مدال بر گردنش نمی‌اندازیم. این ضعف بزرگ ماست.

وزیر آموزش و پرورش در خطاب به معاونان امور تربیتی حاضر در این مراسم گفت: کارهایی را به کمک شما برای رسیدن به این اهداف آغاز کرده‌ایم. تلاش می‌کنیم رقابت‌های فردی جای خود را به رقابت‌های جمعی بدهد.

بطحایی با بیان اینکه کنکور دشمن تعلیم و تربیت است؛ اظهار کرد: باید سهم کنکور در فرایند تعلیم و تربیت کم شود، حرکت‌هایی نیز در این راستا صورت گرفته است. کتاب‌های کمک درسی نیز دشمن تربیت هستند.

وی با بیان اینکه باید امور تربیتی و پرورشی به لحاظ کیفی و کمی گسترش پیدا کنند، بیان کرد: استنباط شخصی من این است که شهید رجایی در راستای ترویج اصول تربیتی بود که امور تربیتی در آموزش و پرورش را ایجاد کرد.

وزیر آموزش و پرورش با رد هرگونه تعطیلی و تعدیلی در بخش امور تربیتی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: ما ضمن رد کردن این صحبت‌ها در تلاش برای توسعه این بخش هستیم و از سوی دیگر تمامی اجزای مدارس نیز باید نقش‌های تربیتی را بر عهده گیرند، چرا که تنها مربی پرورشی نمی‌تواند نقش تربیتی را برعهده داشته باشد و معلم فیزیک یا ریاضی هم نباید خود را صرفاً در آموزش مفاهیم علمی محصور کند، بلکه آنان نیز باید نقش‌های تربیتی خود را بازآفرینی کنند.

وی افزود: تکالیفی که تا پیش از این در مدارس نیز داشتیم، باید مهارت‌محور شود. آزمون‌ها را باید حذف یا کم کنیم. باید دایه‌های مهربان‌تر از مادر را از این خانه بیرون کنیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ما به سمت تکالیف مهارت‌محور حرکت کردیم. برنامه ویژه مدرسه را آغاز کردیم و می‌دانم به سختی جلو می‌رود. باید بخشی از برنامه رسمی مدرسه در اختیار مربی تربیتی و معلم مدرسه باشد.

وی ادامه داد: ما هیچ نیتی برای کوچک کردن فضای تربیتی و پرورشی نداریم، بلکه تصمیم بر گسترش آن به کل فضای مدرسه داریم، کاش ما می‌توانستیم اجازه دهم ۱۲ ساعت در هفته را به هنر یا فعالیت‌های پرورشی اختصاص دهیم، بخش کوچکی را به مفاهیم شناختی اختصاص دهیم.

بطحایی یادآور شد: باید به سمتی برویم که تمام فضای مدرسه در اختیار تربیت باشد و آموزش منتج به پرورش شود که اگر این موضوع عملی نشود، آموزش و پرورش فعالیت خود را انجام نداده است.

علیرضا کاظمی، معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: امور تربیتی در سال‌های ابتدایی برای حفظ و ترویج اصول انقلاب اسلامی و جلوگیری از نفوذ افکار التقاطی شکل گرفت و فراز و فرودهایی طی کرد.

وی ادامه داد: بررسی پیشینه امور تربیتی نشان می‌دهد که سربازان عاشقان عرصه تعلیم و تربیتی برای انجام مأموریت‌های خود در راستای پرورش استعدادها و تربیت دینی آنها، شناساندن چهره دشمنان و تبیین فرهنگ دفاع مقدس و... تلاش‌های گسترده‌ای از خود نشان دادند.

وی ادامه داد: در دهه پنجم انقلاب متناسب با نیازهای امروز دانش‌آموزان، ما به تغییر در برنامه‌ها و افزایش نقش معلمان در فرایندهای تربیت و حذف برخی فعالیت‌های کم‌بازده و استفاده از ظرفیت هنر، رسانه و مدرسه‌محوری و افزایش مشارکت دانش‌آموزان و اولیا در برنامه‌ها تأکید داریم.

کاظمی با بیان اینکه به عنوان سربازان ولایت بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان منشور تربیتی چراغ راهمان قرار خواهیم داد تا با تمام توان تحقق‌بخش فرمایشات مقام معظم رهبری باشیم، گفت: تعمق در رسالت‌های امور تربیتی، سند تحول بنیادین و تعمق در فرمایشات مقام معظم رهبری در این حوزه حاکی از اثربخشی این حوزه و رویکرد تمام ساحتی و تربیت متوازن دانش‌آموزان دارد.

کاظمی اظهار کرد: توانمندسازی روانی و اجتماعی برنامه‌های فوق برنامه و تلاش برای روحیه نشاط و شادابی از جمله برنامه‌هایی است که از طریق افزایش فعالیت‌های اردویی، تئاتر، سرود و استفاده از گنجینه اردوی راهیان نور مورد توجه است. همچنین ترویج فرهنگ عفاف را سرلوحه کار قرار دادیم و تحقق این رویکرد نیازمند راهنمایی و حمایت‌های آموزش و پرورش است که امیدواریم به عنوان سربازان انقلاب با تمام وجود آماده در خدمت پیاده‌سازی سیاست‌های آموزش وپرورش گام برداریم.

وی بیان کرد: انتظار داریم در راستای مأموریت‌های تربیتی برخی از نیازهای ما مورد اهتمام جدی قرار گیرد، از جمله آن‌که در شرایط فعلی تغییر ساختار حوزه پرورشی تغییر ساختاری نداشته باشد و تقویت شود و آسیبی به آن وارد نشود.

کاظمی ادامه داد: قانون احیای معاونت امور تربیتی در گزینش، آموزش و نگهداشت نیروی انسانی بر اساس همان قانون ادامه داشته باشد.

وی بیان کرد: توسعه، بازسازی و شاداب‌سازی فضاهای پرورشی در دستور کار باشد. سال‌هاست کانون‌های تربیتی و دارالقرآن‌ها مورد غفلت قرار گرفته است و هیچ کمک و تخصیص اعتباری نداشته است. علاوه بر آن مدرسه محور کردن فعالیت‌های پرورشی از دیگر مسائل مورد توجه است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

در این برنامه همچنین از سه کتاب مدیران زن در آموزش و پرورش، حقوق شهروندی و کتاب خوب زیستن در مسیر زندگی مشترک نیز رونمایی شد.
انتهای پیام

captcha