راهکارهای تقویت رابطه والدین با فرزندان
کد خبر: 3793995
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵

راهکارهای تقویت رابطه والدین با فرزندان

گروه جامعه ــ ارتباط با فرزند برای والدین امر بسیار حیاتی است و اگر این رابطه قوی باشد قطعاً تربیت شیرین و لذت‌بخش خواهد بود.

‌به گزارش ایکنا؛ آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که چرا با یک دوست راحت صحبت می‌کنیم، ولی با پدر و مادر یا حتی با خواهر و برادر نمی‌توانیم به راحتی صحبت کنیم؟ این اتفاق به این دلیل است که یک دوست نه تنها با کمال آرامش و دقت به حرف‌های ما گوش می‌دهد، بلکه در نهایت برای اینکه ما را آرام کند، همدردی هم می‌کند و حتی گاهی یک راهکار هم چه درست و چه نا‌خواسته غلط جلوی پای ما می‌گذارد.
 
پدر و مادر‌ها امروز به دلیل عدم آموزش صحیح و مشغله‌های فراوان به محض اینکه بچه‌ها با آن‌ها شروع به صحبت می‌کنند، چون نگران هستند که به نوعی از دستش بدهند شروع به گفتن حرف‌های تحریک آمیز می‌کنند، البته ناخواسته و نمی‌دانند که این حرف‌ها فاصله‌ها را با آن‌ها بیشتر می‌کند و بچه‌ها برای اینکه جایگاه خود را در خانه از دست ندهند و مورد سرزنش قرار نگیرند، ترجیح می‌دهند با همان دوست خود راحت باشد و دردودل کند. آری به همین راحتی فاصله‌ها و ارتباط والدین با فرزندانشان آهسته آهسته کم‌رنگ می‌شود!

اگر شما از آن دسته والدینی هستید که می‌خواهید ارتباط خود را با فرزندتان بهتر کنید، باید به نکاتی توجه کنید. نخستین و اساسی‌ترین قدم در ارتباط والدین با فرزندان احساس امنیت است؛ احساس امنیت در نوجوانان و جوانان باعث می‌شود آن‌ها به راحتی با پدر و مادر خود صحبت کنند و بدون اینکه ترسی از طرد شدن، مورد تحقیر قرار گرفتن و مورد مقایسه قرار گرفتن داشته باشند حرف دلشان را به والدین خود بگویند. این حس امنیت باعث می‌شود آنها، پدر و مادر را محرم اسرار خود بدانند و با آن‌ها ارتباط خوبی برقرار کنند.

بچه‌ها همیشه تحت تأثیر والدین‌شان هستند؛ و چه باور کنید یا نه، بچه‌ها اول از همه به والدین خود نگاه می‌کنند و برای زندگی از آن‌ها الگو می‌گیرند. تأثیری که والدین بر روی رشد شخصیت کودک خود می‌گذارند پنهان، اما واقعی است. مثلا زمانی که پسر رفتار پدر خود را با مادرش می‌بیند، همان را الگو برداری کرده و عینا در زندگی خود تکرار می‌کنند. هرآنچه کودک مشاهده کرده باشد در آینده زندگی خود و اینکه مرد و زن چگونه باید با هم ارتباط داشته باشند و چگونه با مشکلات دست و پنجه نرم کنند همان را یاد خواهد گرفت.

در ادامه به صورت موردی مواردی را بیان می‌کنیم که رعایت آن‌ها می‌تواند تعامل و ارتباط شما با فرزندتان را افزایش دهد. سعی کنید شخصیت فرزند خود را بشناسید. به دوستان فرزندتان احترام بگذارید، آن‌ها را جدی بگیرید و این موضوع را همیشه مدنظر قرار دهید. همچنین برای تفریح و اوقات فراغت نظرش را جویا شوید و وی را تا جایی که مسیرش منحرف نشده آزاد بگذارید. از موضع بالا با آن‌ها سخن نگویید. سعی کنید در کنار موضع یک پدر یا مادر در برخی اوقات با وی نرم‌تر و صمیمی‌تر برخورد کنید. اگر با موضوعی موافق نیستید او را به جای نهی‌کردن راهنمایی کنید.

سعی کنید علایق مشترک خود را بیشتر کنید؛ ممکن است شما به ورزش علاقه داشته باشید در حالی که پسرتان از کتاب خواندن در خانه لذت ببرد، اما حتما سرگرمی دیگری نیز وجود دارد که هر دوی شما به آن علاقه داشته باشید. به فرزندتان اجازه دهید مستقل بودن را تجربه کند. به آن‌ها گوش دهید؛ اگر از همین حالا، قبل از هر گونه قضاوتی اول به حرف‌های فرزندتان گوش دهید سپس مشکل او را حل کنید، رابطه‌ای محکم با او ساخته‌اید که تا سال‌های سال باقی خواهد ماند. در همین رابطه امین و رازدار آن‌ها باشید. رازداری و اعتمادسازی از مهم‌ترین ارکان صمیمیت با فرزند است.

ارتباط با فرزند برای تمامی والدین یک امر ضروری است و وقتی که رابطه ما قوی باشد، قطعاً تربیت هم شیرین و لذت‌بخش هم خواهد بود و همانقدر که به او اهمیت می‌دهیم همانقدر هم توجه دریافت می‌کنیم. این چیزی است که ایثار‌های والدین را ارزشمند می‌کند و امیدواریم برای اینکه بتوانید ارتباط قوی‌تری با کودکتان برقرار این موارد را رعایت کنید.

انتهای پیام
captcha